حاجی‌ میرزایی گفت: لایحه‌ای به دولت تقدیم کردیم تا تعطیلات زمستانی داشته باشیم، دولت موافق است و باید در مجلس به نتیجه برسیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه نشست صمیمی با نمایندگان انجمن اولیا و مربیان سراسر کشور در جمع خبرنگاران درباره میزان مشارکت خانواده‌ها در امر تعلیم و تربیت اظهار کرد: امروز نمایندگان استان‌ها دور هم جمع شدند و با شرکت در کارگروه‌های مختلف مسائل مختلف آموزش و پرورش به بحث و بررسی پرداختند و جمع‌بندی گزارش‌ها ارائه شد که بر این مبنا تصمیم گرفتیم در انجمن اولیا و مربیان برای تمام پیشنهادهای داده شده بررسی‌های لازم انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه که در حیطه صلاحیت‌هاست انجام خواهد شد چرا که مشارکت ما با اولیا مشارکتی راهبردی است و تحقق مأموریت‌های آموزش و پرورش بدون اولیا میسر نخواهد بود.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه مدرسه بخشی از اوقات دانش‌آموزان را در اختیار دارد،گفت: بخش دیگر آن بر عهده خانواده و بخش دیگر در اختیار جامعه است که باید در این زمینه هم راستایی و چشم‌انداز مشترک داشته باشیم.

او تصریح کرد: والدین بخش مهم تعلیم و تربیت را بر عهده دارند بنابراین باید مهارت‌های لازم برای ایفای نقش‌ خود را داشته باشند، انجمن اولیا و مربیان موظف است تا این بستر را برای افزایش توانمندی اولیا فراهم کند تا در برنامه‌ریزی‌های مدرسه مشارکت بیشتری داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: برنامه ویژه مدرسه تحت عنوان بوم را در آموزش و پرورش داریم و مشارکت اولیا در این برنامه می تواند به ارتباط موثرتر خانواده و مدرسه منجر شود، اعتقاد داریم وقتی ارتباط مدرسه با خانواده و محله عمیق‌تر باشد اهداف به شکل بهتری محقق می‌شود.

حاجی میرزایی درباره برنامه‌های آموزش و پرورش برای کنکور اظهار کرد: مشکل ما با کنکور این است که کنکور وجه محدودی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و بسیاری از مأموریت‌های آموزش و پرورش در این سنجش مورد مداخله قرار می‌گیرد بنابراین وقتی در سنجش برخی مسائل مورد توجه قرار نمی‌گیرد در سیر دوران تحصیلی هم این موضوعات چندان مورد توجه نیست و حتی ممکن است برخی از کتاب‌ها جدی گرفته نشود  یا بخشی از برنامه‌های فوق برنامه اجرایی نباشد در نتیجه نظام سنجش ما باید نظامی همه‌ جانبه باشد.

کنکور نباید غایت دانش‌آموزان باشد

او ادامه داد: همه ساعت‌های تربیتی باید در ارزیابی‌ها مورد سنجش قرار گیرد. موضوع بعدی در مورد کنکور مسیر یک طرفه تحصیلات به سمت دانشگاه است که این موضوع مستلزم شرکت در جلسه کنکور است و به دنبال آن هیجانات مربوط به این آزمون را در پی دارد.

حاجی میرزایی افزود: در شرایط فعلی ظرفیت‌های ایجاد شده است تا داوطلبان کنکور بخشی از رشته محل‌ها را بدون شرکت در کنکور انتخاب کنند، اما اینکه غایت دانش‌آموزان ما کنکور و دانشگاه باشد این محل اشکال است باید آموزش‌های مهارتی را توسعه دهیم و طبق هدف‌گذاری تا پایان برنامه ششم باید پوشش تحصیلی ۵۰ درصدی در این حوزه داشته باشیم که اکنون این میزان ۳۴ درصد برآورد می‌شود.

او تصریح کرد: در انتخاب دوران تحصیل علاوه بر کنکور باید جامعه هم متقاضی دانش‌آموزان باشد یعنی بخش صنعت، کشاورزی، خدمات، بهداشت و سلامت وارد عمل شوند و نیازمندی‌هایشان را از طریق هنرستان‌ها برطرف کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برخی معتقدند تعداد دانش‌آموزانی که در کشور از کنکور استقبال می‌کنند در سایر کشورها وجود ندارد و برنامه داریم تا هنرستان‌هایی با  مأموریت‌های خاص ایجاد کنیم تا دانش‌آموزان برای مأموریت‌های خاص جامعه آماده شوند.

مخالفت مجلس با جزئیاتی از لایحه تغییر تقویم آموزشی 

حاجی میرزایی در پاسخ به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش درباره تغییر تقویم آموزشی مدارس گفت: قانونی در مجلس داریم که به موجب آن زمان شروع آغاز سال تحصیلی را مشخص کرده است اما سال گذشته لایحه‌ای را به دولت تقدیم کردیم که این اختیار به آموزش و پرورش واگذار شود و با توجه به اینکه مناطق مختلف آب و هوایی داریم زمان‌های شروع سال تحصیلی متفاوت باشد اما این لایحه به سرانجام نرسید و در صدد هستیم آن را مجددا احیا کنیم.

او افزود: اگر این اختیار آغاز سال تحصیلی به آموزش و پرورش داده شود امکان پیدا می‌کنیم تا با جابه جا کردن زمان آغاز سال تحصیلی موعدی را در زمستان پیش‌بینی کنیم که تحت عنوان تعطیلات زمستانی باشد اما اگر آغاز سال تحصیلی هم زمان باشد و پایان آن هم خرداد ماه در نظر گرفته شود، چرا که اعمال تعطیلات تابستانی اجرای برنامه درسی را ناقص می‌کند، باید توجه داشت که دولت موافق لایحه است و باید در مجلس به نتیجه برسیم.

حاجی میرزایی درباره علت کاهش ۴۰ درصدی مشارکت‌های مردمی طی سال گذشته بیان کرد: برنامه‌ای تحت عنوان حساب یکپارچه مدارس آغاز کردیم که کمک‌های مدرسه شفاف شود و در شرایط فعلی این حساب در برخی از مدارس اجرایی شده است.

او افزود: این طرح دو سال پیش رونمایی شد و اجرای آن به صورت آزمایشی بود اما بنا داریم آن را توسعه دهیم و امیدواریم تا پایان سال تحصیلی جاری این طرح را برای مدارس مختلف کشور اجرایی کنیم تا از سال تحصیلی آینده هر مدرسه یک حساب واحد داشته باشد و تمام موارد منحصرا از طریق این حساب واریز شود اما اکنون این شرایط در مدارس مختلف متفاوت است.

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای طرح رتبه‌بندی و میزان افزایش حقوق متناسب با آن گفت: احکام صادر شده است و بعد از پرداخت حقوق باید تغییرات را ببینیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگی
۰۰:۰۴ ۳۰ دی ۱۳۹۸
کدوم رتبه بندی !!!!همش بازی بود و به ضرر معلمان
چرا حالا خبر از رتبه نگرفتن خیلی از فرهنگیان نمیزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
می خواهید مثل مسیحی ها با بابا نوئل و تعطیلی ژانویه داشته باشید! و با اونا یکی شوید. یک عمر همین طور بوده هیچ طوری نشده . بنده احتمال می دهم نیت سوئی در میان است. 2030 ظاهر دارد تحت این عناوین به ظاهر منطقی اجرا می شود. اگر برای آلودگی هواست در تهران و فوقش یکی دو تا دیگه است چرا باید در کل کشور تعطیل شود؟
Iran (Islamic Republic of)
24 سال بیگاری
۲۲:۴۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
چرا دائم رتبه بندی رو به رخ ما میکشید؟ کدوم رتبه بندی؟ هیچ حقوقی به ما نسبت به رتبه بندی قبل اضافه نشد. تازه حکم عالیمونم 4 سال عقب افتاد. باید آثار تورمی این بخشنامه رو هم به دوش بکشیم.
آخرین اخبار