ناگفته‌های خواهر سحر حق جو شهید «سانحه هوایی» + تصاویر

خواهر سحر حق جو یکی از شهدای «سانحه هوایی» هواپیمای اوکراینی به شرح جزئیاتی درباره این پیش آمد پرداخت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شنیده‌ام از اقوام «سحرناز حق‌جو»، یکی از شهدای سانحه هواپیمای اوکراینی است. شماره‌اش را با چند واسطه پیدا می کنم. تردید دارم در این شرایط حساس با او تماس بگیرم یا نه. اما تمام خانواده مرحومه حق‌جو، ساکن کانادا هستند و تنها راه اطلاع از شرایط خانواده و کسب اطلاعات از آن عزیز ازدست‌رفته، همین است. دلم را به دریا می‌زنم و شماره را می‌گیرم. انتظار هر واکنشی را دارم جز مواجهه با یک صدای آرام و لحن محزون اما محترمانه و منصفانه. «امین غفوری» با آرامش توضیحاتی کلی درباره زندگی مرحومه حق‌جو می‌دهد، ضمن اینکه مرا برای دریافت روایت‌های کامل‌تر به مادرش ارجاع می‌دهد. گرچه این اتفاق را تلخ می‌داند اما می‌گوید: «اتفاق بسیار تلخ و ناگواری که افتاد، یک اشتباه انسانی بود. درخواست ما این است در فضایی به دور از تنش، به این حادثه رسیدگی کامل شود و با عوامل ماجرا به صورت عادلانه برخورد شود.»

با ما در بازخوانی داستان زیبا و تامل‌برانگیز زندگی و پرواز «سحرناز حق‌جو» و دخترش، «اِلسا جدیدی» به روایت «مهدیه عبدی»، یکی از اقوام آن مرحومه همراه باشید.

ناگفته‌های خواهر سحر حق جو شهید «سانحه هوایی»؛ لطفا کاسه داغتر از آش نشوید! + تصاویر

«سحر حق جو» و دخترش «اِلسا»

ایران، مکه و کانادا؛‌ همه‌جا عاشق خدا

«سحرناز و 2 خواهر بزرگترش کم سن و سال بودند که خانواده‌اش به خارج از کشور مهاجرت کردند؛ شاید حدود 30 سال قبل. چند سال در ایرلند زندگی کردند و خواهر چهارم‌شان هم همان‌جا به دنیا آمد. بعد از آن بود که به کانادا رفتند و در آن کشور ساکن شدند. در همه این مراحل،‌ مادر خانواده -که خاله مادرم بود- حال و هوای خاصی داشت. او خانم باایمانی بود که به‌راحتی نمی‌توانست از وطن دل بکند و در کشوری غیرمسلمان زندگی کند. خوب یادم است که ماجرای مکه‌رفتنش در سال‌های جوانی، نقل محافل خانوادگی‌مان بود. مادر سحرناز وقتی در 30 سالگی به خانه خدا مشرف شده‌بود، مدام به همراهانش می‌گفت: "نمی‌شود برنگردیم؟ من دوست دارم پیش خدا بمانم". همان سال‌ها برایمان تعریف کردند که همان شب در خواب دیده‌بود در آسمان دو آیه قرآن نوشته شده. در آن آیات به او بشارت داده‌بودند که: ما تو را تنها نمی‌گذاریم. تو در این راه،‌ ثابت‌قدم می‌مانی و در این مسیر به تکامل می‌رسی (نقل به مضمون)... گذر زمان هم ثابت کرد این خانواده، چه اصالت و ایمانی دارد. در تمام سال‌هایی که در ایرلند و کانادا زندگی کردند، هیچ تغییری در آنها به وجود نیامد؛‌ همیشه پایبند به نماز و روزه بودند و حجاب کاملشان،‌ زبانزد بود.»

«مهدیه عبدی»،‌ مادر آقای غفوری و دختر خاله مادر مرحومه «سحرناز حق‌جو» همین‌قدر صمیمی،‌ با آرامش و طمأنینه و بی‌مقدمه،‌ دست ما را می‌گیرد و با داستان زندگی خانواده سحرناز همراه می‌کند: «پدر سحرناز که دغدغه‌های همسرش و تردید او را می‌بیند، ازآنجاکه از علاقه بی‌حد او به خانه خدا باخبر بود، به او می گوید: "برخلاف ایران که باید سال‌ها در نوبت حج تمتع بمانی،‌ در کشورهای اروپایی چون تعداد متقاضیان خیلی کمتر است،‌ خیلی راحت‌تر می‌شود برای این سفر اقدام کرد. اگر برویم آنجا،‌ هر وقت دوست داشته‌باشی،‌ می‌فرستمت حج تمتع." همین هم شد. وقتی بعد از چند سال سکونت در ایرلند،‌ در کانادا ساکن شدند، توفیق تشرف به حج تمتع،‌ نصیب مادر سحرناز شد و او در 37 سالگی حاجیه خانم شد. اما انگار خدا حرف دل او را شنیده‌بود وقتی می‌گفت: "دوست دارم پیش خدا باشم" که در همان سفر در مکه، مننژیت گرفت و از دنیا رفت. مادر سحرناز را پشت مسجد "خیف" دفن کردند و او برای همیشه همسایه خانه خدا شد.»

ناگفته‌های خواهر سحر حق جو شهید «سانحه هوایی»؛ لطفا کاسه داغتر از آش نشوید! + تصاویر

«سحر حق جو» و دخترش «اِلسا»

موقع اذان،‌ دلتنگی‌ام برای ایران، دوچندان می‌شود

«4 دختر خانواده هم پا جای پای مادر گذاشتند. آن‌ها که در زمان مرگ مادر، کوچک‌ترینشان 4 ساله بود، در ایمان و عشق به خدا،‌ شبیه مادر شدند و با همین باورها قد کشیدند. از سحرناز برایتان بگویم که با آن دل مهربانش،‌ تمام همّ‌وغمّش این بود که دل دیگران را شاد کند. اصلاً نمی‌توانست ناراحتی کسی را ببیند. خط قرمزش هم بدگویی پشت سر دیگران بود. همیشه حجابش کامل بود، نماز اول وقتش ترک نمی‌شد و اغلب اوقات باوضو بود. همیشه می‌گفت: "خوش به حال شما. اینجا در ایران،‌ هر وقت اذان بدهند،‌ راحت می‌توانید در هر خیابانی که هستید،‌ به مسجد بروید و اول وقت نماز بخوانید. اما ما آنجا وقتی در خیابان هستیم و صدای اذان می‌آید، غصه‌مان می‌شود که جایی نداریم نمازمان را در آن بخوانیم." سحر و خانواده‌اش خیلی هم مقید به شرکت در نماز جماعت بودند.»

سحرناز هم مثل مادرش، معلم خوبی برای دختر نازنینش بود و نیکی‌ها را همان‌قدر قشنگ و دوست‌داشتنی به او منتقل کرده‌بود: «اِلسا، دختر 8 ساله سحر هم مثل خودش، با تمام قلبش به خدا و خوبی‌ها ایمان داشت. نمی‌دانید با چه ذوقی از 9 سالگی‌اش حرف می‌زد. این بار که آمده بودند ایران، از سفر مشهد یک سوغات ویژه هم با خودش می‌برد. می‌گفت: "بریم کانادا، وقتی 9 سالم بشه، بابا می‌خواد برام جشن عبادت بگیره. برام چادر هم خریده. دیگه می‌خوام چادر سر کنم و برم نماز جماعت."

روزهای خوش بازگشت به خانه با چاشنی فعالیت رسانه‌ای

«سحرناز که دختر سوم خانواده بود، رفت‌وآمد زیادی به ایران داشت تا اینکه همین‌جا ساکن شد و به‌دلیل تسلطش به زبان انگلیسی، به‌عنوان گوینده خبر انگلیسی در شبکه خبر مشغول کار شد. مدتی بعد هم وارد بخش سیمای انگلیسی شبکه سحر شد و هم به‌عنوان گوینده و هم مجری برنامه تلویزیونی در این شبکه بین‌المللی فعالیتش را ادامه داد.»

ناگفته‌های خواهر سحر حق جو شهید «سانحه هوایی»؛ لطفا کاسه داغتر از آش نشوید! + تصاویر

«اِلسا»، دختر «سحر حق جو» که در سانحه هوایی همراه مادرش بود

خانم عبدی مکثی می‌کند و در ادامه از چرایی مهاجرت مجدد مرحومه حق‌جو اینطور می‌گوید: «ازدواج سحرناز هم در ایران سرگرفت و چند سالی هم با همسر و تک‌فرزندش همین‌جا زندگی کردند. اما دلتنگی برای پدر و 3 خواهرش، دوباره او را راهی غربت کرد. سحرناز با اینکه عاشق ایران بود و شرایط خوبی هم اینجا داشت اما یک چیز کم داشت. همیشه می‌گفت: "نمی‌توانم دوری خواهرهایم را تحمل کنم. از طرف دیگر، چون خودم تمام عمر از خاله‌هایم دور بودم،‌ دوست ندارم دخترم هم همیشه با این حسرت دست‌وپنجه نرم کند." خلاصه خانواده 3 نفری سحرناز از 4 سال قبل در کانادا ساکن شدند اما ارتباطشان با ایران قطع نشد و برای دیدار با اقوام هر دو سال یکبار به ایران می‌آمدند. امسال هم در تعطیلات ژانویه، آمده‌بودند با فامیل و دوستان تجدید دیدار کنند که...»

به احترام سردار ایرانی،‌ لباس مشکی پوشیده‌ام

«همسر سحرناز برای رسیدگی به امور کاری‌اش حدود یک هفته زودتر به کانادا برگشت اما سحر و دخترش – اِلسا – ماندند تا کمی بیشتر در کنار اقوام باشند. دوشنبه هفته قبل سحرناز یک مهمانی گرفته‌بود تا همگی دور هم باشیم و دیدارها تازه شود. وقتی ماجرای ترور سردار سلیمانی پیش آمد و مراسم تشییع در تهران به روز دوشنبه موکول شد، ما و گروهی از اقوام گفتیم: سحر جان!‌ ما می‌خواهیم در مراسم تشییع شهید سلیمانی شرکت کنیم. امکان دارد زمان مهمانی را تغییر بدهی؟ با موافقت سحر، مهمانی در روز یکشنبه برگزار شد. ما با لباس مشکی به مهمانی رفتیم. وقتی سحر را هم سیاهپوش دیدیم، با تعجب علتش را پرسیدیم. گفت: "من مثل شما سردار سلیمانی را نمی‌شناختم اما این چند روز شنیدم خیلی انسان خوبی بوده. به همین دلیل به احترام ایشان، من هم لباس مشکی پوشیده‌ام."»

ناگفته‌های خواهر سحر حق جو شهید «سانحه هوایی»؛ لطفا کاسه داغتر از آش نشوید! + تصاویر

«سحر حق جو» و دخترش «اِلسا» در حرم امام رضا(ع)

سحر رستگار شد...

چه سری است، فقط خدا می‌داند. سحرناز هم مثل مادرش، درست در 37 سالگی آسمانی شد. آن هم در روزهایی که بیش از هر زمان دیگری به خدا نزدیکتر شده‌بود و مثل مادرش برای ملاقات خدا بی‌تاب بود. مهدیه عبدی سری به حسرت تکان می‌دهد و می‌گوید: «یکی دو شب قبل که با "سعیده"، خواهر سحرناز تلفنی صحبت می‌کردم، می‌گفت: نمی‌دانی سحر در این اواخر چه حال‌وهوایی داشت! 2 سال بود سلسله سخنرانی‌های معنوی را گوش می‌داد که محورش این بود که ما باید به خدا برسیم. نمی‌دانی چقدر تلاش می‌کرد این مفاهیم را به ما هم منتقل کند. هر فرصتی پیدا می‌کرد،‌ دلش را با نماز خواندن آرام می‌کرد. و عاقبت همانی شد که خودش می‌خواست. دوست داشت وقتی می‌خواهد به خدا بپیوندد،‌ به یک آرامشی رسیده باشد. می‌دانی، خودش را ساخته‌بود. هر وقت مشکلی پیش می‌آمد، به ما می‌گفت: ناراحت نباشید. این‌ها همه‌اش امتحان است.»

خانم عبدی مکثی می‌کند و می‌گوید: «سعیده که اینها را می‌گفت،‌ یک جمله سحرناز در همین دیدار آخرمان یادم افتاد. سحرناز و خانواده‌اش هر وقت به ایران می‌آمدند، حتماً برای زیارت به مشهد می‌رفتند. با آن همه ایمان و پاکی‌اش،‌ این بار می‌گفت: مشهد که رفتم، توبه کردم!‌ قول دادم دیگر آهنگ گوش ندهم...»

دوستانم می‌دانند، به دیگران می‌گویم: «ایرانم،‌ ایرانم، ایرانم...»

خانم عبدی سئوالم را نپرسیده، جواب می‌دهد و از ماجرایی می‌گوید که انگار از نگرانی سحرناز برای وطنش حکایت دارد. خوب که نگاه کنی، سحر انگار دل‌نگران مادر وطن در روزهای بعد از پروازش بوده. انگار می‌خواست به همه سفارش کند مراقب ایران عزیزش باشند: «سعیده، خواهر سحرناز از یک اتفاق خاص هم برایم گفت. او برایم تعریف کرد: یکی از دوستان‌مان 3، 4 شب قبل، بعد از سانحه هواپیمای اوکراینی و بدون اینکه بداند ایران اعلام کرده در اثر اشتباه انسانی هواپیما را هدف قرار داده، سحر را در خواب دیده‌بود. می‌گفت سحر گفت: "سپاس خدا را که بنده زمینی اش را آسمانی کرد." بعد از این،‌ دیدم سحرناز مدام می‌گوید: "ایران،‌ ایران..." دقت که کردم،‌ دیدم دارد تکه‌های پازل‌مانندی از استان‌های ایران را کنار هم می‌گذارد. دوباره در همان حال گفت: "دوستانم می‌دانند. به دیگران می‌گویم: ایرانم، ایرانم،‌ ایرانم..."»

 

ناگفته‌های خواهر سحر حق جو شهید «سانحه هوایی»؛ لطفا کاسه داغتر از آش نشوید! + تصاویر

«از وقتی این اتفاق ناگوار با اعلام رسمی مسئولان کشور درخصوص هدف گرفتن اشتباهی هواپیما تلخ‌تر و سنگین‌تر شده،‌ خیلی حرف‌ها زده شده و بعضی‌ها هم به‌عنوان اعتراض به این اتفاق، تجمع‌هایی در خیابان‌ها تشکیل داده‌اند و اتفاقات ناخوشایندی هم در خلال این تجمع‌ها رقم خورده. اما درخواست خانواده های عزیزانی که در این حادثه جانشان را از دست دادند این است که در فضایی به دور از تنش، به این موضوع رسیدگی و با عوامل آن برخورد شود.»

مهدیه عبدی برمی‌گردد به 2 شب قبل و ادامه می‌دهد: «من که با سعیده،‌ خواهرش تماس تلفنی گرفته‌بودم، از بزرگی روح او حیرت کردم. من به خاطر این داغ و این اتفاق تلخ، گریه و بی تابی می‌کردم اما اصلاً از او جزع و فزع ندیدم. آنقدر محکم و استوار از سحرناز حرف می‌زد و این اتفاق را تحلیل می‌کرد که من متحیر مانده‌بودم چقدر ایمانت باید قوی باشد که بتوانی در مصیبتی تا این حد بزرگ،‌ اینقدر صبور و محکم باشی!»

ناگفته‌های خواهر سحر حق جو شهید «سانحه هوایی»؛ لطفا کاسه داغتر از آش نشوید! + تصاویر

«اِلسا»، دختر «سحر حق جو» که در سانحه هوایی همراه مادرش بود

اجازه ندهیم حاشیه ها بر متن غالب شود

تا از اتفاقات ناخوشایندی که در چند روز اخیر در برخی تجمعات به بهانه ماجرای سانحه هواپیمای اوکراینی پیش آمده می‌گویم، مهدیه عبدی می‌گوید: «این‌ها کار دشمن است. جنگ آمریکا که فقط با توپ و تفنگ نیست، جنگ فرهنگی هم با ما دارد. به اعتقاد من، آن دسته از افرادی که در این تجمعات به بهانه اعتراض به اشتباهی که منجر به سانحه سقوط هواپیما شد، دارند شعارهای ناخوشایند می‌دهند و ناآرامی ایجاد می‌کنند،‌ درواقع دارند دشمن را شاد می‌کنند.

ما یک گروه فامیلی در فضای مجازی داریم. از روزی که ماجرای این اشتباه مشخص شد،‌ در آن گروه هم به دلیل ناراحتی و از سر دلسوزی، حرف هایی زده شد. من برای روشنگری و آرام کردن فضای گروه، مواردی را یادآوری کردم و در گروه نوشتم: نباید حرف‌های خلاف واقع بزنیم. همه می دانیم که سحر و خانواده اش هیچ مشکلی با ایران نداشتند. یادتان رفته سحر و خواهرش همین چند سال قبل آمدند و در ایران ساکن شدند؟! اینجا خانه و زندگی مرفهی هم داشتند. سحر هم که در تلویزیون ایران مشغول فعالیت بود. تازه سحر همان موقع که در تلویزیون ایران،‌ گوینده اخبار هم بود، می‌گفت: من آدم سیاسی نیستم. آنچه مهم است، این است که ما 1400 سال است مسلمان و شیعه حضرت علی(ع) هستیم.»

خانم عبدی مکثی می‌کند و در ادامه می‌گوید: «به اقوام گفتم: اجازه ندهید خاشیه ها بر متن غلبه کند. بیایید ببینید خواهر سحر با تمام ناراحتی اش، چطور با ایمان و آرامش و منطق دارد به این ماجرا نگاه می‌کند و حاضر نیست به خاطر این داغ، همه‌چیز را زیر سئوال ببرد...»

 

ناگفته‌های خواهر سحر حق جو شهید «سانحه هوایی»؛ لطفا کاسه داغتر از آش نشوید! + تصاویر

آخرین عکس «سحر حق جو» و دخترش «اِلسا» در فرودگاه

این حرف‌ها هیچ‌کدام به این معنا نیست که که از رفتن غم انگیز سحر ناراحت نیستیم. این داغ بسیار بزرگی است. همه ما می‌دانیم و می‌دیدیم که سحر، سرشار از حس زندگی و امید و انگیزه بود و آرزوهای بزرگی برای خودش و همسر و دخترش داشت. اما او و خانواده‌اش همیشه تسلیم امر خدا بوده و هستند و حالا هم درخواست دارند به طور عادلانه به موضوع رسیدگی شود.»

منبع:فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
خوش به سعادت این بانوی مومن و خدا پرست که در نهایت به خدا پیوست
Iran (Islamic Republic of)
سکینه
۲۳:۰۰ ۲۶ دی ۱۳۹۸
ببخشید همینطوری به راحتی استخدام صدا و سیما شد؟؟از کانادا اومد صدا و سیما براش فرش قرمز انداختند؟؟
پارتی کت نداشتند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۵ دی ۱۳۹۸
ای عزیزان شهیدان شماها شهیدان زینبی کربلا هستیید ماسراسرماتم وداعدارییم فرق نمیکند بچههای کجایید شماها‌عزیزان پرپروگلگون کفنان اسلاموسرزمین ماهستین ملت شیدپرورشرمنده خانواده شماهستنند روحتان باشهدای کربلاوحاج قاسممحشورباد لعنت خدا برکفتارخون خارترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۲۵ دی ۱۳۹۸
خانواده با فرهنگ یعنی این.واقعاً چطور به این کمال رسیدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۵ دی ۱۳۹۸
وقتی میگن درخت روی ریشه سبز میکنه یعنی این خانم که با وجود همه آزادیهایی که داشته باز هم اصالت خودش را حفظ کرده ، خدا همه جانباختگان را قرق رحمت خود کند انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۲۵ دی ۱۳۹۸
کاش کاسه داغ تر از اش بودن،

اینا دارن از خون این بنده خداها،برای معروف شدن ومطرح شدن خودشون سو استفاده میکنن،
وگرنه قصد دلسوزی ندارن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
موعود
۰۰:۴۳ ۲۵ دی ۱۳۹۸
شهدا زنده اند. روحشان شاد وهمنشین خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها باشند. وصبر جمیل خدمت خانواده محترمشون آرزومندم. سر تعظیم فرود می‌آورم درمقابل دل دریاییشان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روحش شان شاد
Iran (Islamic Republic of)
حسینی - د
۲۲:۴۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
ایمان واقعی در چنین شرایطی معلوم می شود وگرنه در زمان خوش این بنده حقیر نیز ادای ایمان داری میکنم. روحشان شاد است شادتر گردد.
Iran (Islamic Republic of)
صدیقه
۲۲:۲۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روحشان شاد و یادشان گرامی. سحر جوینده حق بود و به حق رسید. سحر خوش به سعادتت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
آدم نمیفهمه یعنی چی،مصیبت ببینه آدم بعدش اینجوری صبور باشه،آدم یاد صبر حضرت زینب میوفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
ایول دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
بلای این خانواده بخوره به جون برخی سلبریتی ها ی وطن فروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
ای همتون همین فردا برید بهشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
وقتی درباره شخصیت زیبای سرشار از معنویت این شهیدان می‌شنویم بار دیگر با خویش تکرار می کنیم شهادت لیاقت می خواهد .خداوند روحشان را غرق نور و رحمت فرماید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
خدا رحمتش کنه انشالله
Germany
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۴ دی ۱۳۹۸
عجیبه هیچ جا خبری از کسانی که در کرمان جانشان را از دست دادند نیست نه تسلیت نه شهادتی نه غرامتی گناهشون این بود که یک تابعیتی بودند اون هم ایرانی !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روح شهیدسربلندمان سردارسلیمانی وروح شهدای سانحه هوایی شاد. ما باید قدر سربازان جان برکفمان را بدانیم وآب به آسیاب دشمن نریزیم..
Iran (Islamic Republic of)
مرادی
۲۰:۴۷ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روحشان شاد ،قطعا خدا گل چین کرده این عزیزان رو.ما که از حکمت خدا بی خبریم،نمیدونم چرا همش فکر میکنم این عزیزان رفتند تا به سردار شهیدمون ملحق بشن.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۰:۰۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
سلام. آفرین برشهیده سحرنازکه حجاب وایمانش تااخرین لحظه همراهش بوده وسلام برخانواده اش که باعث افتخارماایرانیان وزنان ودختران ایرانیست. درودخدابرشماعزیزان.
Iran (Islamic Republic of)
ازاد مرد ایرانی
۲۰:۰۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
سلام .افرین بر شما بانوی روشنفکر ایرانی .
روح خواهر و خواهرزاده گرامیتان ارام و شاد انشالله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
Fatemeh Sh:
▪️ایرانی‌ها ضربه ی مهلکی بر پیکر ارتش آمریکا وارد کردند و همه ما و منطقه و قطعا نیروهای نظامی و مسولان ایرانی می‌دانستند که ترامپ فورا دستور حمله می‌دهد، و البته برخلاف تصور رسانه‌ها ترامپ به‌سرعت دستور واکنش داد، اما مشکل آنجا بود که ایران کلیه سیستم‌های راهبری و راداری در منطقه را تحت کنترل داشت و عملا آنها را مختل کرده بود و دقیقا به‌همین علت عملیات موشکی در زدن عین‌الاسد بی نقص از آب درآمد.

▪️پنتاگون برای خنثی کردن اقدامات ضد راداری ایران و زدن اهدافی درون خاک ایران از طریق ارسال موشک یا بمباران هوایی (با هواپیما) با پرواز دادن ۲ هواپیمای آواکس (سیستم پیش اخطار و کنترل هوایی/ رادارهای ۳ بعدی پرنده) در سعودی و ترکیه بخشی از این پوشش را ایجاد کرد ولی همچنان نقاط مرکزی‌تر ایران کور بودند و در پوشش کامل نبودند.

▪️آمریکایی‌ها بوئینگ به ظاهر مسافری اما عملا بوئینگِ آواکس را که برای عملیات‌های ویژه به شکل مسافری طراحی شده است را در اختیار اوکراین (هم‌پیمان خود) قرار دادند تا جهت تکمیل موزائیک نقشه راداری و شناسایی آخرین تغییرات سیستم‌های پدافندی وارد آسمان ایران شود!

▪️این اتفاق رخ داد و هواپیما پس از مخابره اطلاعات و یافته‌های خود در فرودگاه امام خمینی نشست، اما این تازه اول ماجرا بود، سیستم‌های سایبری سپاه متوجه انتشار و ارسال سیگنال‌های غیرعادی از هواپیمای بوئینگ اوکراینی شده بودند و بلافاصله خدمه پرواز و عوامل فنی بازداشت و هواپیما وارسی می‌شود، حتی پوسته موتور باز و بررسی می‌شود ولی مورد ویژه‌ای کشف نمی‌شود! (علت تاخیر چندساعته و اعلام نقص فنی)

▪️با این‌حال ایران اصرار بر زمین گیرکردن هواپیما و عدم پرواز داشت. ایرلاین اوکراینی تهدید می‌کند درصورت عدم اجازه پرواز، نظام فرودگاهی ایران را به‌صورت ساعتی مواجه با مجازات‌های مالی می‌نماییم (ساعتی چند ده هزار دلار) ایرانی‌ها کوتاه می‌آیند ولی همچنان مشکوکند.

▪️پدافند سپاه جهت خنثی‌کردن عملیات شناسایی احتمالی، نقشه استقرار سامانه‌های پدافندی را مجددا در حلقه (رینگ) آخر تغییر می‌دهد.

▪️بوئینگ اکراینی مسافرگیری کرده و پس از «تیک آف» برای کشف و اطلاع‌رسانی آخرین یافته‌ها و وضعیت سامانه‌های پدافندی اطراف تهران، رادار مرکزی (۳ بعدی) خود را روشن می‌کند.

▪️به‌محض ارسال و دریافت دیتا توسط پایگاه‌های آمریکایی، عملیات انتقامی و مقابله به مثل آغاز می‌شد و چند ده موشک کروز از اقصی نقاط منطقه به‌سوی اهدافی در ایران و علی‌الخصوص تهران شلیک می‌شد.

▪️ایرانی‌ها دیگر مطمئن شده بودند که منبع و چشم شناسایی نیروهای آمریکایی همین بوئینگ اوکراینی است و ادامه حضورش در آسمان، هدایت‌کننده دقیق صواریخ(موشک‌ها) آمریکایی تا اصابت به هدف است.

▪️آنجاییکه ژنرال حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه از قول اپراتور شلیک موشک‌های پدافندی می‌گوید: "فقط ۱۰ ثانیه فرصت داشته..." منظور این است که ۱۰ ثانیه وقت داشته تا تصمیم بگیرد یک هواپیمای فوق مدرن جاسوسی که جانِ ۱۷۰ انسانِ بی‌گناه را گروگان گرفته ساقط کند یا پذیرای ده‌ها یا صدها موشک کروزِ آمریکایی (موج اول) باشد که احتمالا بخشی برای نابودی سامانه‌های پدافندی و بخشی برای زیرساخت‌های حیاتی و پس از سقوطِ دژهای پدافندی، موج حملات کروزی و جنگنده-بمب‌افکن‌های آمریکا یا ائتلاف توأمان باشد.

▪️آن «افسر» هرکه بود با تصمیم سختش، یک «کشور» یا یک «حاکمیت سیاسی» را از سقوط نجات داد.

▪️بهتر است دولتمردان ایرانی به‌جای خجالت و کتمان حقیقت (اینکه ترامپ حمله به «عین الاسد» را پاسخ داد و ... شاید بخاطر تلفات سنگین آمریکایی‌ها!) واقعیت رخداد را به ملتشان بگویند.

▪️موشک‌های کروز آمریکایی فقط ۱۰ ثانیه قبل از لود کامل اطلاعات، دچار سیاهی راداری (Blank Out) و کوری شدند!

قدر سربازانمان را بدانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
چه وقت اضافه ای دارین .
Iran (Islamic Republic of)
ازاد مرد ایرانی
۲۰:۱۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
ممنون از شما هموطن روشنفکر.انشالله مسئولین این حقایق را رسانه ای کنن.
خدا خیرتون بده.یا علی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۳۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
آفرین به شما
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۲۱:۲۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
برادر یا خواهر گرامی با اینکه آرزو می کنم این فرضیه شما و یا فرضیه های مشابه دیگری که به نوعی به جنگ الکترونیک مربوط می شوند درست باشند و این عذاب وجدان از سپاه عزیز ما برداشته شود و ملت ما کماکان اتحاد در سایه خون شهیدانی چون سلیمانی را بیش از پیش داشته باشند اما سوال اینست که چرا واقعا چرا و به چه دلیلی باید نظام و سپاه از گفتن این گونه دلایل طفره رفته و هزینه سنگین کنونی را انتخاب کند؟ هر چند همچنان به خروجی جعبه سیاه و تحقیقات آتی امید وارم تا مرهمی بر این اندوهمان باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ترنم
۲۱:۳۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
ما همه سربازان ولایت هستیم و ندای هل من ناصر ینصرنی سر میدهیم هم صدا با رهبر معظممان ، باشد که پاسخ دهنده اقایمان صاحب الزمان باشد که مطمعنا هیچ جوابی کوبنده تر از جواب اقایمان نیست ، دشمنان و اشرار بدانند که سحر نزدیک است !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
این همه نوشتی
داداش خلاصه کن
منم تا صبح بشینم حرف میزنم
Germany
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۴ دی ۱۳۹۸
یا علی چقد زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۵ ۲۵ دی ۱۳۹۸
سلام...خسته نباشی.....حقیقته یا فرضیه،.موثقه یا ایده آل ذهن.وبه تناوب فشار ودرخورحال فعلی؟ ..یعنی میفرمایین نقشه پیچیده ودقیق ازسوی آمریکا بوده که هواپیماروسپر حمله موشکی قرارداده ؟که اگه بزنن مقصر نزنن حمله..؟که اینطور باشه که خیلی شیطان بزرگیه....والله واعلم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۶ دی ۱۳۹۸
مگر موشک ھای آمریکا نیاز بہ ھواپیما ی جاسوسی دارن تا بہ ھدف بخورن
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۹:۱۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
حالا که بعضی ها کاسه از اش داغ تر شدن خدا شفاشون بده انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
تسلیت
۱۹:۰۲ ۲۴ دی ۱۳۹۸
خوشا به سعادت این بانوی سرفراز ایرانی ، و دختر عزیزشان.
هر چند ناراحت و غمگینیم از این اتفاق تلخ ولی همه ما هم روزی خواهیم رفت ، چه خوب است که سعادتمند و
عاقبت بخیر از این دنیا برویم. انشاالله....
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۵۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روحتان شاد سحر خانم و السای نازنین
آفرین به خانواده بزرگارشان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
احسنت به این شعور و روح بزرگ و درک عمیق خدا 1ذرشو نصیب این 3لیتریهای خائن وطنفروش کنه
Iran (Islamic Republic of)
عبدالرسول درودی
۱۸:۲۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
سلام
سعی کنید بیشتر نظر خانواده های غیر معتقد و عیر مذهبی را جویا شوید
برخی با توجه به اینکه فقط ماهواره دارند حتی از پیام رهبری و رئیس جمهور هم بی اطلاع هستند.
اگر شما نروید ضد انقلاب سراغ آنها می رود
بگذارید توهین کنند داد بزنند اما با خودمان درد دل کنند
Germany
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
خداوند از بهشت برین نصیب همه شهدای پرواز کند. سردار حاجی زاده گناه دشمن را به گردن گرفت. مسبب اصلی صقوط هواپیما آمریکای ملعون هست
Iran (Islamic Republic of)
محسن غنیمتی
۱۸:۰۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
از تفکر منطقی شما هموطن عزیزم سپاسگزارم ،ما را در غم خود شریک بدانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
شما که راست میگید یکی شما راست میگید یکی معاویه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
درک ایمان واقعی و تشخیص حق از باطل واسه یه سری واقعا سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
حق داری درک نمیکنی چونکه درکش سخته اما حق تهمت نداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۶ ۲۵ دی ۱۳۹۸
کلا وکلی ...تازنده ایم هیچ خوبی ندیدیم وهمش بدی هم.. وبدگویی ..وقتی یکی میره هیچ بدی ندیدیم وهمش خوبی مرثیه سرایی داستانسرایی وتوصیف ...میدونم اینجا این نکته مکانش نبود ولی به ذهنم اومد...خدا صبر وبخشش ،
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۷:۵۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
سلام به همه هموطنانم
-خدا رحمت کنه بر همه شون
و برای بازماندگان شون صبر زیبا عطا کنه

-خطای انسانی درتمام جنگها و در زمان جنگ 8 ساله ایران - عراق هم اتفاق افتاده . اگه اونایی ک سابقه شرکت در عملیات جنگی داشتن خودشون میدونن حتی در میدان جنگ ممکنه شلیک ب خودی انجام گرفته باشه .
--خدا به اون فرد نظامی که مرتکب این خطای غیرعمدی شده صبر بده واقعا برا ایشون هم سخته لطفا درک کنین امیدوارم همه بازماندگان ازش بگذرن اجازه بدن به ارامش روحی برسه بنده خدا .ایشون هم هموطن ماست
---البته باید این موارد خطا حذف بشه با تلاش دوباره متخصصان نظامی مون
-- خودم درک میکنم اوضاع جنگ و ضدامنیتی چیه و چقد سخت میگذره بر یک نظامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روحشان شاد . بهشت جایگاه ابدیتان باشد.
United States of America
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روحشان قرین رحمت الهی
این متن رو خوندم اشکم سرازیر شد سه شنبه قبل این موقع زنده بودن ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
خوش به سعادتشون... کاش من هم یا در کرمان زیر دست و پای مردمی که شعار مرگ بر آمریکا میدادند خفه می شدم و یا در این هواپیما بودم و در راه مبارزه با آمریکا و اسراییل پودر میشدم...
خوش به سعادتتون که روح تون با سردار سلیمانی پرواز کرد... و رهبر هم دعای خیر بدرقه راهتان کرد... خوش به سعادتتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روحشان شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۴ دی ۱۳۹۸
ثواب و شخصیت این شهیده و فرزندش در جای خود اما بزرگترین نعمت برای خواهر این شهید است که خداوند نعمت درک وشعور و گذشت را به ایشان داده که در چه موقع زیبایی احساس تکلیف کرده و آبروی نظام و سپاه را با افراد بی حیثیت که تازه بعد از گذشت چند روز از حادثه یادشان افتاده گریه کنند . احسنت بر تو با عیرت ایرانی خداوند به شما و خانواده شما صبر عنایت کند.
Iran (Islamic Republic of)
کوروش کبیر
۱۶:۵۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
خواهرم خدا شاهده ما هم مثل شما اعصاب مون داغونه چکار میتونیم بکنیم افسوس که به مشت دانشجو نمای کم عقل بصیرت نداره معلوم شد که اینا هیچی تو دانشگاه یاد نگرفته اند در مورد حق و باطل اینقدر کم عقل هستند که نمیدونند ترامپ عامل این غم شده نه اون سپاهی عزیز که در شبی که من و شما راحت خوابیدیم اون داشت کشیک میداد .بعضیا تو ایران به اندازه اون آمریکایی هم غیرت ندارند که میدونستند که هواپیمای ما را ناحق زده اند اما از اون افسر تمام قد دفاع کردند البته که کشور ما مشکلات زیاد داره .به اندازه خانم پلوسی هم درک و شعور ندارند که دشمن ما محسوب میشه .امروز روز امتحانه که معلوم بشه کی چند مَرده حلاجه.
Iran (Islamic Republic of)
آمین
۱۶:۵۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
خدا رحمت اش کند . درود به بزرگ منشی و ایمان این خانواده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روحشون شاد . ایمان واقعی رو میشه از کلام خواهر ایشون فهمید
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۱۶:۴۰ ۲۴ دی ۱۳۹۸
چقدر متین و با حجب و حیا...انشالله با حضرت زهرا محشور باشند...مرحبا ب این تفکر الهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
چه سعادتی که در کشور خودش اسمانی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روح شأن شاد باد .درسته .در قرآن آمده .وقتی عمرت تمام بشه .نه میشه عقب انداخت یا جلو انداخت
ابو سعید ابوالخیر می‌فرماید
مسلمان کسی است که آنچه در سر دارد ....بنهد
آنچه در دست دارد .. بدهد
و آنچه بر او آید ...نجهد
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۶:۱۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
چقدر به ایمانشان غبطه خوردم ' ما کجای کاریم
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۳:۵۰ ۲۴ دی ۱۳۹۸
چقدر؟؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روحشون شاد و یادشون گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روح اش شاد و خداوند ایشان را با شهدا همنشین سازد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
خدلرحمتش کنه حاج قاسم عزیز استقبال کرده ازش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روحشون شاد خدا به خانواده هاشون صبر بده لعنت بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
ایکاش این سلبریتی های احمق این صحبت های را بخوانن وخودشان را کاسه ی داغتر از آش نکن
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۱۵:۲۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روح مومنان شاد و اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
واقعا هم که ما نباید کاسه داغ تر از اش بشیم قوه قضا
خودش میدونه چکار کنه
Iran (Islamic Republic of)
یاسر سعادتی
۱۵:۲۰ ۲۴ دی ۱۳۹۸
راه برون رفت از مشکل بزرگ به وجود آمده و قضیه هواپیمای اکراینی چیست ؟
رهبر انقلاب 2 هفته قبل از فتنه بنزین با علم الهی خود آن را پیش بینی کردن و راه برون رفت از آنرا هم با این آیه ترسیم کردند «الفتنه اشد من القتل »
در مورد راه علاج مشکل این روزای کشور هم رجوع کنید به سخنرانی اخیر ایشان با مردم قم و راه آن را پیدا کنید راهی که ایشان می فرمایند با تاسی از این آیات قران است « کم من فئته قلیل غلبت فئه کثیر باذن الله» و « ومن یتوکل علی الله فهو حسبه « و ایشان مثال می زنند به این واقعه تاریخی و می فرمایند :«کَم مِن فِئَةٍ قَلیـلَةٍ غَلَبَت فِئَـةً کَثیرَةً بِاِذنِ‌ الله»،مصداقش همین جا است؛ گاهی یک فئه‌ی قلیله‌ای بر یک جبهه‌ی بسیار وسیع و گسترده‌ای، به قدرت الهی پیروز میشود وقتی که متّکی باشد به این ایمان و غیرت دینی نگذارید این درس فراموش بشود؛ عزیزان من!
خداوند متعال در جای جای قرآن این نکته را که «فراموشی سراغتان نیاید» تکرار کرده است به مناسبت اُمم گذشته. می فرماید: وَ لا یَکـونوا کَالَّذینَ اوتُوا الکِتابَ مِن قَبلُ فَطالَ عَلَیهِمُ الاَمَدُ فَقَسَت قُلوبُهُم؛ بنی‌اسرائیل یک روزی آن چنان قدرت معنوی‌ای پیدا کردند که با اینکه مردشان، زنشان، فرزندانشان زیر شکنجه‌ی فرعون بودند، توانستند فرعون را مغلوب کنند،
در جای دیگر ایشان می فرمایند :
اوّلاً شهید سلیمانی، هم شجاع بود، هم با تدبیر بود؛ صِرف شجاعت نبود؛ بعضی‌ها شجاعت دارند امّا تدبیر و عقل لازم برای به کار بردن این شجاعت را ندارند. بعضی‌ها اهل تدبیرند امّا اهل اقدام و عمل نیستند، دل و جگر کار را ندارند. این شهید عزیزِ ما هم دل و جگر داشت -به دهان خطر میرفت و ابا نداشت؛ ایشان عدم قانع شدن خود را از عملیات عین السد اینگونه فرمودند :حالا یک سیلی‌ای دیشب به اینها زده شد؛آنچه در مقام مقابله مهم است -این کارهای نظامیِ به این شکل، کفایت آن قضیّه را نمیکند- این است که بایستی حضور فسادبرانگیز آمریکا در این منطقه منتهی بشود؛ تمام بشود.
خلاصه اینکه الان ما در برهه تاریخی قرار گرفتیم که کارشناسان جنگی از آن به عنوان واصطلاح « کپ کردن » نام برده اند یعنی حمله دشمن به قدری شدید و نابهنگام رخ میدهد که نیرو در جای خود ایستاده و هیچگونه عکس العملی را انجام نمی دهد
نتیجه آنکه الان باید همان انتقام سختی که رهبری و مردم انقلابی انتظار آن را می کشند با مشورت رهبر انقلاب اجرا کند. تا این حمله رسانه ای دشمن را با تغییر فضا در هم بشکند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روحت شاد سحر عزیز و فرشته کوچولو امیدوارم در بهشت باشی .همه ما در غم تو دردمندیم ..غم ما بی پا یان ..مادر غم خانواده آن شریک هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روحشان شاد مرگ بر امریکای جنایتکار که این اتفاقات اخیررو رقم زده
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۵۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
سلام خدا بر تمام مومنین انشانه در اون دنیا تمام این عزیزان کلام سلام خدا رو بشنوند.وقتی برادرم توسط یک ماشین باتصادف ازدنیا رفت راننده رو ومجازاتش رو به خدا واگذارکردیم چون خدا به تمام جنبه ها واقف است.نباید مجازات از حدود الهی تجاوز کنه وقتی یک مقام بالا آبروی خودش رو میزاره و عذر خواهی میکنه باید مواظب باشیم اون دنیایمان رو خراب وبرباد ندیم.موضوع غیر عمده وحکمش هم معلوم. .
Norway
Ava
۱۴:۴۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
Enelelah ve enelalehe rajeon, hame az khodayi va be so oh bazmigerdim,
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
خدا رحمتش کنه انشالله. این اصل حادثه اصلا معلوم نیست واقعیتش چیه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیم
۱۴:۳۷ ۲۴ دی ۱۳۹۸
آفرین به شهیده مومن با خدا
خوشا به سعادت چنین زندگی
نماز جمعه و جماعت به به
خداوند لیاقت شهادت را به این عزیز داد شهادت مبارک
کیف کردم از این اعتقاد آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۴ دی ۱۳۹۸
اکنون شهید بزرگواری است،، خدایش رحمت کند واو را شفیع ماکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۴ دی ۱۳۹۸
بسیار جالب بود، ان شالله که همنشین ائمه علیه السلام باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روح این عزیزان سفر کرده شاد
بله... همه ی ما بزودی به سوی مقصد همیشگی رهسپار میشیم
ای کاش مثل سحر توبه کنیم و پاک به دیدار خدا بریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روحشون شاد
خوش به سعادتشون عاقبت بخیر شدن
خداند ان شاالله به خانوادشون صبر جمیل عنایت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۴ دی ۱۳۹۸
خداوند همه هموطنان عزیزمان راکه در سانحه هوایی به شهادت رسیدندغرق رحمت و فضل خودبفرماید وبرای بازماندگانشان صبری جمیل واحدی جزیل عنایت فرماید ان شاءالله
ومطمئنم که این عزیزان نیزشهدای توطئه ودست پنهان آمریکادراین جنایت هولناک هستند. چایگاهشان رضوان الهی باد ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۴ دی ۱۳۹۸
امیدوارم خداوند رحمت شان کند. من سپاه رو دوست دارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روحشون شاد . ایمان واقعی رو میشه از کلام خواهر ایشون فهمید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روحشون شاد . ایمان واقعی رو میشه از کلام خواهر ایشون فهمید
Iran (Islamic Republic of)
فردین
۱۳:۵۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
حالا بعضی ها تو همین خاک جوگیر میشن و خودشون رو با توهین و فحاشی خالی میکنند واقعا که................حالا حالاها مونده ما آدم بشیم
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۱۶:۴۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
انا وطن فروش و خائنن،کسانیک جوسازی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
خدا رحمتشون کنه و به خانوادهٔ همه این عزیزان صبر بده
Iran (Islamic Republic of)
والی
۱۳:۵۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
باسلام
آفرین به این تربیت آفرین به این ایمان افرین به این اخلاق خوب انشاالله روح پاک آن مرحوم باحضرت زهرا(س)دربهشت برین محشور باشد.شادی روحش صلوات
Iran (Islamic Republic of)
چادریم
۱۳:۴۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روحشون شاد با شهدا محشور شن ان شا الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
در سال ۲۰۱۲ ویکیلیکس افشاکرد روسیه کدهای ارتباطی سامانه تور ام یک را به اسراییل داده است لطفا سرچ کنید : WikiLeaks: Russia Gave Israel Codes to Iranian TOR-1M Air-Defense Systems با توجه به مشکوک بودن تصویر موبایلی که لحظه اصابت موشک به هوابیما را گرفته آنهم در سحر و احتمال هک شبکه بدافند در عملیات سوتر. و با توجه به اعلام سریع این خبر توسط ترامب احتمالا موشک توسط اسراییل یا آمریکا با هک شبکه بدافند شلیک شده . برای جلوگیری از تکرار لطفا اطلاع رسانی کنید.
Iran (Islamic Republic of)
منیر
۱۳:۳۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
عالی بود روحشون شاد....چه قدر دوست داشتنی..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
سحر جان قران کوچکی دارم که اسامی شهدا را بر روی ورقه های سفید آن نوشتم وسحر گاهی که توفیق نماز مستحبی داشته باشم را آنان را دعا میکنم اسم شمارا هم نوشتم واسم دختر معصومت را شماهم برای سرداران مخلص ما وایران دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
برای آرامش ایران دعاکنید عاقبت بخیر شوید
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۳۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
درود بر شرف همچین خانوادههای به فرهنگ ما با شما شریک غم هستیم روح عزیزتان شاد با فاطمه زهرا س محشور شوند سپاه کم برای ما نذاشته کار بزرگی کردند ولی اشتباهشون رو هم بخاطر شهدا و روح حاج قاسم دلیر ببخشید می دونم سخته ولی چکار میشه کرد تسلیم امر خدا بشیم ان شاالله ماجور باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
خوب این را به صورتی در فضای ایستاگرام به اشتراک بذارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روحشان شاد. خدا از شما که آنقدر با فهم و شعور هستید راضی باشه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۳۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
چرا این همه می گویند سپاه و ایران چرا بک نفر نمی گوید امریکا مگه این شیطان خبیث باعث نشد یردار ما رو شهیذ کرد تهدید کرد امریکا این بلا را یر ما اورد سپاه سرباز بود وظیقه اش مشخص چرا ادم های امریکا در داخل و خارج مصون از ملامت هسنتند خدایا ببین فضای مجازی این خر دجال اخر زمان چی کرده با افکار مردم احر زمان مگه شاخ دم داره مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۴ دی ۱۳۹۸
إنا لله و إنا إليه راجعون
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۳:۰۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
ایکاش این متن رو کیمیا علیزاده می خواند هنوز نرفته اونرو حجابش شده یکدست بلوز و شلوارو افتخار هم می کنه با چه رویی حرف از آسایش و امنیت و شادی می زند و خودش رو ایرانی قلمداد می کنه؟ ای تف بر غیرت و وطن فروشیت
Germany
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
زندگی خودشه ب ما چه بزار برن اصلا
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۱۶:۴۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
اون یک نفر از ایرانیا هست ک اینجا حجاب داشته،تو مسابقات،الان ک اینکارو کرده آبروی مارو میبره،ب ما مربوطه از پول بیت المال پولدار شد و گورشو گم کرد،حیفه نون،از خدا میخوام هرگز پیشرفتی در کارش نبینه،درود بر این خانواده شهید و خود شهیده
Iran (Islamic Republic of)
ف.م
۱۱:۲۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
عالی بود ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
انشالله که با روح سردار سلیمانی محشور بشوند درود بر سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
احسنت به شما و این تفکرالهی و انقلابی شما
،خداوند روح عزیزان شما را قرین رحمت بفرماید ،امین
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۱۰:۴۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
با آرزوی درجات متعالی از خداوند برای این عزیزان و صبر برای خانواده هابشان باید بگویم مرگ بر آمریکا و همدستان داخلی و خارجیشان چون مسبب داغدار شدن این خانواده ها آمریکای جنایتکار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
مردم شریف و ولای کشور از شما میخوام با حضور خود جوش در خیابان بعد از نماز جمعه بیایید اینبار ما باری رو از روی دوش سپاهیان عزیز برداریم ومشت محکمی به دهان اغتشاشگران و برهم زنندگان ارامش کشور بزنیم الان وقت سکوت نیست فرصت به نااهلان ندهید تا بیشتر از این کستاخی نکنن الان فرصت است تا از رهبر و سپاه حمایت خود را نشان دهیم ..من ولای و یک سپاهیم..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
درود به شرف و غیرتت
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
سلام به روح بزرگ این خانواده روح سحر خانم و خانواده اش شاد احسنت به این غیور زن که مشت محکمی به دهان یاوگویان و فرصت ظلبان زد..ملت ایران هم برایتان صبر از خداوند منان طلب میکند. روحش با امیر المومنین محشور باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
روح این عزیزان شاد و درود بر بصیرت خانواده هایشان ما همگی پشیبان سپاه هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
خداوند با صدیقین و شهدا مشحورشان گردادند و به بازماندگان صبر عنایت فرماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
من فکر کنم این مسافران انتخاب شدند تا نام شهید برازنده انان باشد سخت است داغشان ولی وقتی منش انان گفته میشود به انان وزندگی پاکی که داشتند حسودی میکنیم روحشان شاد باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۲۶ دی ۱۳۹۸
به وجودچنین زنان مومن و معتقد درهرجاازدنیا که باشندافتخارمیکنم چون هم دین وهم کیش مایند.شهادت مبارکتان.