تئاتر شهر با نزديك به نيم قرن فعاليت در زمينه توليد آثار مختلف نمايشي از اساتيد مطرح و كارگردانان جوان، با وجود ساخت سالن هاي نمايشي ديگر پس از تاسيس آن، هنوز براي هنرمندان اين عرصه قلب تئاتر ايران محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، ‌مجموعه تئاتر شهر،‌بزرگ ترين و مهم ترين مركز تئاتري ايران بشمار مي رود كه مي توان گفت مهد تولد و رشد ارزشمندترين رويدادهاي تئاتري است.
اين مكان پيش از تاسيس، محلي به نام "كافه شهرداري" بوده است كه تفرجگاه مردم در پيش از دهه 40 بشمار مي آمده است.
مردم پيش از اين كه اين مكان به تئاترشهر تهران تبديل شود گاه براي تماشاي سيرك مي آمدند. اما كلنگ ساخت اين بنا، به علت احساس نياز مجموعه اي براي فعاليت هاي تئاتري از سوي صاحبنظران و هنرمندان آن زمان در سال 46 زده شد.
تاريخ دقيق تاسيس تئاتر شهر 7 بهمن 1351 است كه از آن زمان اداره اين مكان به عهده سازمان جشن هنر شيراز بود پس از آن به راديو تلويزيون واگذار شد و بعد از پيروزي انقلاب ايران به دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سپرده شد.
در ابتداي تاسيس اين مجموعه تنها داراي 2 سالن اصلي و چهار سو بود و در واقع تئاتر شهر، با نمايش باغ آلبالو به كارگرداني "آربي آوانسيان" و با بازي داريوش فرهنگ، سوسن تسليمي، مهدي هاشمي، ‌فهيمه راستكار و پرويز پورحسيني افتتاح شد.
هم اكنون مجموعه تئاتر شهر 5 سالن براي اجرا دارد، تالار اصلي، تالار چهارسو، ‌تالار قشقايي،‌ تالار سايه ‌و كارگاه نمايش، تالار اصلي اين مجموعه با ظرفيت 579 تماشاگر از عمق 16 متر و عرض 14 متر برخوردار است و درب هاي ورودي آن به علت اختلال ها و مزاحمت هاي صوتي سالن انتظار آكوستيك مي باشد.
سالن چهارسو از قديمي ترين تالار هاي مجموعه بوده كه همزمان با تالار اصلي كار خود را آغاز كرده است. اين تالار نسبت به سالن هاي ديگر از موقعيت مكاني مناسبي در مجموعه برخوردار است و ظرفيت 120 تماشاگر را دارد.
تالار قشقايي كه به ياد شهيد حسين قشقايي، نويسنده و كارگردان تئاتر نامگذاري شده است در ابتدا تنها سالن تمرين گروه هاي نمايشي بوده اما اكنون يكي از سالن هاي اصلي اجراي نمايش است.
اين تالار از ضلع جنوبي مجموعه درب ورودي جداگانه دارد كه ساخت و سازهاي كنار اين ورودي از سال 80 آسيب جدي به اين سالن و منطقه ورودي آن دارد آورده است كه تا سال گذشته مرتفع نشده بود.
سالن سايه در بهمن 77 آغاز بكار كرد كه داراي سالن انتظار مشترك با چهار سو است.
كارگاه نمايش در سالن 83 با نظارت آتيلا پسياني براي نمايش هاي كارگاهي و تجربي افتتاح شد كه هم اكنون محل مناسبي براي اين گونه آثار نمايش است و پذيرايي 40 تماشاگر مي باشد.
"تالار شماره 2"‌ يا تالار كوچك به همراه تالار نو، ‌نيز از ديگر سالن هاي اجرايي اين مجموعه بوده اند اما "تالار شماره 2" تبديل به محلي براي جلسات و تمرين گروه ها شد و سپس به سالن كنفرانس تئاتر شهر مبدل گرديد.
تالار نو نيز كه به نوعي انبار و محلي بلا استفاده بود، ‌در سال 79 توسط گروه تئاتر "نقشينه" به محلي براي اجراي نمايش تبديل شد اما اين مكان هم اكنون محل كار كارمندان فني و صحنه اي مجموعه است.
مجموعه تئاتر شهر، داراي يك كتابخانه است كه مرجع مهمي براي پژوهشگران دانشجويان و علاقه مندان بشمار مي رود. اما متاسفانه اين مرجع كامل نيست و هنوز تدبيري براي ارتقاء آن انديشيده نشده است.
تئاتر شهر داراي 2كافه تريا است كه يكي از آن ها مربوط به سالن اصلي مجموعه است و هم اكنون مدتي است كه برخي از نمايش ها نيز در آن جا اجرا مي شود.
كافه ترياي دوم مربوط به تالارهاي سايه و چهار سو است كه به نوعي با سالن انتظار اين دو مكان ادغام شده است كه هر كدام براي هر چه بهتر شدن بازدهي نمايشي و ارتقاء سطح كيفي آثار مجموعه، به نوعي تلاش كرده اند كه از آن ها مي توان به رضا آل احمد، ‌مهدي حجت، مهدي ميردانش، مجيد جعفري، ناهيد مهدوي، مجيد شريف خدايي،‌ علي رفعيي، حسين پاكدل،‌ عبداله انوار، حسين پارسايي ‌و محمد حيدري، ‌اشاره كرد.
به گفته بسياري از هنرمندان و صاحب نظران تئاتر دوران مديريت حسين پاكدل، دوران طلايي،‌ فعاليت اين مجموعه به حساب مي آيد.
پس از وقفه اي بلند مدت در مشخص شدن مدير جديد مجموعه تئاتر شهر پس از محمد حيدري هم اكنون سيد صادق موسوي،‌ مديريت اين مجموعه را از خردادماه سال جاري برعهده دارد./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار