مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی:

تجهیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری / کاهش طرح سامانه‌های نوین آبیاری‌های نسبت به سال ۹۳

زارع گفت: تاکنون سامانه‌های نوین پایداری در ۲ میلیون و ۲۰۰ هکتار اراضی معادل ۲۲ تا ۲۳ درصد اراضی اجرا شده است.

تجهیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری / کاهش طرح سامانه‌های نوین آبیاری‌های نسبت به سال ۹۳به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس زارع مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه ۸.۷ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور در چرخه تولید مستقیم قرار دارد اظهار کرد: از این میزان ۳.۲ میلیون هکتار اراضی پایاب و مدرن و ۵.۵ میلیون هکتار اراضی غیر پایاب و سنتی هستند.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه عمده بهره‌برداران در اراضی سنتی و خرد مشغول فعالیت هستند، افزود: حدود ۲ میلیون هکتار از اراضی سنتی خرد و پراکنده به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده و از اراضی مدرن حدود ۲۰۰ هزار هکتار به سامانه‌ها تجهیز شده است ضمن آنکه حدود ۱۲۵ هزار هکتار دیگر در دست اجرا است.

زارع ادامه داد: برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی و ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه سنواتی سال ۹۸ برای تجهیز اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری در نظر گرفته شده که تاکنون ۲۰ درصد اعتبارات از صندوق توسعه ملی اختصاص دادند.

به گفته وی با این اعتبارات حدود ۱۷۰ هزار هکتار اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز می‌شوند.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از آغاز طرح سامانه‌های نوین آبیاری تا پایان سال ۹۳، ۵۷ درصد سامانه‌های نوین آبیاری‌های بارانی بود بیان کرد: با توجه به سیاست‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۴ سهم سامانه‌های نوین آبیاری به ۴۱ درصد، سال ۹۵، ۳۵ درصد، سال ۹۶، ۳۳ درصد و سال ۹۷، ۲۴ درصد تقلیل یافت چرا که سیاست وزارت جهاد کشاورزی به دلیل تبخیر بالای آبیاری بارانی به سمت دیگر روش‌های آبیاری است.

زارع با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه سهم سالیانه سامانه‌های نوین آبیاری حدود ۴۰۰ هزار هکتار است، گفت: در اقتصاد مقاومتی که مصوب ستاد فرماندهی است سالیانه ۲۵۰ هزار هکتار پیش‌بینی شده که به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شوند و از آنجا که حداقل ۸۵ درصد هزینه‌های اجرای سامانه‌های نوین به صورت بلاعوض باید از سوی دولت پرداخت شود از این رو با اعتبار فعلی امکان اجرای سامانه‌های نوین آبیاری بیش از ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار هکتار در سال وجود ندارد که امیدواریم در سال‌های آتی با افزایش اعتبار این طرح اجرا شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تاکنون در ۲ میلیون و ۲۰۰ هکتار از اراضی معادل ۲۲ تا ۲۳ درصد سامانه‌های نوین آبیاری اجرا شده تا در ۱۲۵ هزار هکتار دیگر در دست اجرا است.

او از افزایش ۳۰ درصدی هزینه آبیاری‌های نوین نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: امسال اجرای سامانه نوین آبیاری موضعی در هر هکتار ۱۸ و نیم میلیون تومان، آبیاری کم فشار ۷ میلیون تومان و ماشین‌های آبیاری ۱۵ میلیون تومان هزینه بردارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته است.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اجرای آبیاری هوشمند در کشور، گفت: در تمام دنیا بحث آبیاری هوشمند متناسب با زمان، مکان و نیاز گیاه و به دلیل آنکه به روش مدیریتی انسانی کمتری نیاز دارد انجام می‌شود و به همین خاطر در ایران باید بیشتر به سراغ این روش برویم که در این ارتباط سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی و وزیر ارتباطات تفاهم‌نامه مشترکی برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری امضا کردند و بدین منظور از تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان تقاضا کردند تا برنامه‌ها و پروژه‌های خود را در این خصوص ارائه دهند.

زارع هدف از برگزاری نمایشگاه را تبادل اطلاعات و تجربیات در بخش سامانه‌های نوین آبیاری، لوازم، تجهیزات، روش‌های آبیاری، نوآوری و خلاقیت و برقراری یک ارتباط مؤثر عینی و ملموس اعلام کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۹۵ درصد لوازم و تجهیزات آبیاری توسط تولیدکنندگان داخل تولید می‌شود، بیان کرد: بر این اساس اعمال تحریم‌ها نتوانسته منجر به افزایش قیمت لوازم و تجهیزات آبیاری شود.

افزایش ۴۴ درصدی راندمان آب در مزرعه

وی با اشاره به اینکه تجهیز زمین‌های کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری منجر به افزایش ۴۴ درصدی راندمان آب در مزرعه می‌شود، اظهار کرد: تجهیز زمین‌های کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری در افزایش ۳۰ درصدی عملکردی محصول، کاهش ۳۰ درصدی مصرف نهاده‌ها و ۲۵ درصدی مصرف انرژی در آب‌هایی که از چا‌ه‌ها استحصال می‌شود تأثیر به سزایی دارد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره تأثیر اهمیت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کشور گفت: با توجه به محدودیت آب کشور که یک سوم بارش‌های جهانی را داریم و همچنین کاهش ۵۰ درصدی روان آب‌ها و پساب‌های زیرزمینی، اجرای سامانه‌های نوین آبیار جزو آبیاری‌های مهم اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

زارع درباره اینکه آیا امکان اجرای تمامی اراضی آبی به سامانه‌های نوین آبیاری وجود دارد، اظهار کرد: در ارزیابی‌هایی که در گذشته صورت گرفته تصور بر آن بود که بیش از ۴ میلیون از اراضی کشور را نمی‌توان به آبیاری بارانی تجهیز کرد، اما با پیشرفت فناوری و تنوع در سامانه‌ها اکنون امکان پوشش تمامی اراضی به طور نسبی ایجاد شده است.

به گفته وی در حال حاضر ظرفیت ایجاد سالیانه ۴۰۰ هزار هکتار اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری وجود دارد و به همین خاطر ۴۰۰ مشاور و ۳۵۰ تولید کننده لوله و تجهیزات و هزار و ۶۰۰ مجری داریم.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری ادامه داد: با توجه به آن که ۸۵ درصد هزینه سامانه‌های نوین توسط دولت پرداخت میشود از این رو هر کشاورز تنها استفاده از یک بار از تسهیلات دولتی را در خصوص پروژه‌های آبیاری دارند و همواره ما رصد می‌کنیم که امکان دو بار پرداخت وجود نداشته باشد.

زارع درباره میزان مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: وزارت نیرو اعلام می‌کند که ۹۰ تا ۹۲ درصد میزان مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است، اما این آمار از نظر ما اشتباه است چرا که آن‌ها آبی که از کانال ۲ خارج می‌شود به عنوان آب کشاورزی به حساب می‌آورند در حالی که در بخشی از این آب در مسیر تبخیر می‌شود و کامل به مصرف گیاه نمی‌رسد به همین خاطر میزان مصرف آب بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد در بخش کشاورزی نیست.

این گزارش می‌افزاید، چهارمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی سامانه‌های نوین آبیاری از ۲۴ تا ۲۷ دی در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود که ۱۶۰ غرفه در این نمایشگاه وجود دارد که ۱۱۴ غرفه مربوط به سامانه‌های نوین آبیاری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار