به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، ز غوغای جهان فارغ، چشم در چشم زیبای طبیعت، گوش به نوای دلکش ساز، همقدم جاده، همسفر عزیزان، میوه پوست کنده تعارف میکنی و با لبخند تشکر میکند. دیگری میخندد و عکس یادگاری میگیرد. یکی از بیصبری خود برای رسیدن میگوید و میخندد و تو معتقدی رفتن، به اندازه رسیدن دلچسب است. جهان در این خلوت صمیمی زیباست که ناگهان. تلخی حادثه است در انتظار این دقایق شیرین کام.
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در خصوص تصادفات جادهای در سال ۲۰۱۸، هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جادههای جهان کشته میشود. تصادفات رانندگی، عامل شماره یک مرگ گروه سنی ۵ تا ۲۹ سال است. تعداد افراد کشته شده به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سوئد تنها ۲.۴۹، هلند ۲.۸۱ و آلمان نیز ۳.۵۴ است که نشان میدهد کشورهای اروپایی در آستانه صفرکردن آمار تصادفات جادهای هستند.
حوادث جادهای در ایران، هر سال ۱۸ هزار کشته میگیرد که این یعنی شبکه حمل و نقل زمینی ایران، یکی از پر حادثهترین شبکههای حمل و نقل در جهان است. در ایرانِ ما، با وجود افزایش ایمنی و روند رو به کاهش آمار تلفات جادهای، تصادفات رانندگی همچنان مهمترین عامل مرگ و میر غیرطبیعی به حساب میآیند. در این حوادث، تلفات انسانی و خسارتهای مادی هزینههای سنگینی را در بعد ملی بر پیکره جامعه وارد میکند.
سالانه بیش از ۱۵ میلیون مسافر و گردشگر از جادههای استان سمنان تردد میکنند. عبور شاهراه ترانزیتی تهران- مشهد و پل ارتباطی استانهای شمالی با جنوبی و مرکزی کشور و وجود شبکه فعال مسیر جادهای و ریلی، گویای جایگاه مهم استان سمنان در حمل و نقل کشور است.جادههای استانهای کویری، از جمله استان سمنان، به دلیل نداشتن جاذبههای بصری و طولانی و خطی بودن، سبب خستگی و خواب آلودگی بیشتر راننده و در نهایت واژگونی خودروها میشود. استراحتهای کوتاه رانندگان در این مسیر، میتواند تاثیر بسزایی در کاهش این آمار داشته باشد؛ بنابراین نیاز است مسئولان استان و دستگاههای مرتبط در راستای افزایش مجتمعهای خدماتی رفاهی، استراحتگاه و ایجاد جاذبه به منظور مشوقی برای توقف خودروهای عبوری و استراحت و رفع خستگی رانندگان همت گمارند.
واژگونی خودروها نقش اساسی در مرگ و میر ناشی از حوادث جادهای دارد. در اوج سفرها در محورهای کشور میزان واژگونی خودروها بیش از ۳۵ درصد است، اما در محورهای سمنان این رقم به طور متوسط سالانه به ۶۵ درصد میرسد و واژگونی در رتبه پرشمارترین سانحه در جادههای استان سمنان است.
نصب دوربینهای ثبت تخلف به عنوان عامل بازدارنده میتواند در کاهش آمار تصادفات جادهای موثر باشد. بررسیهای جهانی و تجربیات ثبت شده در کشور نشـان می دهـد که با کاهش ٥ درصد از سـرعت میانگین، ٢٢ درصد از تصادفات مرگبار کاهش مییابد. همچنین در محدوده ٦ کیلومتری محـل نصـب دوربـین راداری ثبـت تخلفـات سـرعت نسـل سـوم استقراری، بین ٤٠ تا ٦٥ درصد از تصادفات منجر به جرح و مرگ کاسته میشود.
سرهنگ تقی کبیری، رئیس پلیس راه استان سمنان در گفتوگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، گفت: استان سمنان، استان پهناوری است. از ۹۰۰ کیلومتر فاصله بین تهران تا مشهد، ۶۴۰ کیلومتر آن در استان سمنان است. علاوه بر این، جادههای استان، کویری و یکنواخت است و باعث خستگی میشود.
او افزود: بیشترین حوادث استان سمنان، واژگونی خودرو و خروج از جاده است.
رئیس پلیس راه استان سمنان با بیان اینکه ۱۹ نقطه حادثهخیز در استان سمنان داریم، تصریح کرد: بیشترین حوادث در یکی از پیچ های گرمسار به سمت آرادان رخ میدهد که در حال نصب دوربین کنترل ترافیک در این نقطه هستیم.
کبیری با بیان اینکه رانندگان به عنوان یک کاربر ترافیکی، عامل موثری در کاهش تصادفات هستند، افزود: جهت جلوگیری از حوادث ناشی از خوابآلودگی، بهتر است رانندگان بعد از هر دو ساعت رانندگی، یک ربع استراحت کنند و به هیچ عنوان در حال خستگی رانندگی نکنند. از طرفی ایجاد اقامتگاههای موقت و دائم برای استراحت رانندگان لازم است.
در هشت ماه نخست امسال، ما یک درصد کاهش تصادف نسبت به سال قبل داشتیم. امسال در سه ماه پر ترافیک فروردین، شهریور و آبان، کاهش در تصادفات داشتیم که دلیل آن همکاری همه دستگاهها با پلیس راه در این ایام بود. همه دستگاهها باید برای کاهش آمار تصادف تلاش کنند و این وظیفه یک دستگاه خاص نیست.
مظفرمحمدخانی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان در گفتوگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، گفت: استان سمنان، جادههای پرتردد و حادثه خیزی دارد و آمار تصادف در جادههای این استان بالا است. همه عوامل امدادی، اعم از هلال احمر، نیروی انتظامی و اورژانس، در تلاشند که این آمار را کاهش بدهند.
او افزود: جادههای استان سمنان طولانی هستند و باعث خستگی راننده میشوند. نیاز است مراکز استراحت برای توقف رانندگان ایجاد شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان کمبود علائم و اطلاع رسانیهای مناسب را مشکل بعدی جادههای استان سمنان دانست و تصریح کرد: ورودی شهرها، مناسب نیست و راننده هنگام ورود به شهر با مشکل شناسایی ورودی مواجه میشود.
جمعیت هلال احمر، در اجرای طرح زمستانی، با افزایش پایگاههای خود به ۱۹ عدد، به روز رسانی تجهیزات و نیروهای انسانی، برای رویارویی با فصل سرما آماده است.
در کشور ما، به مباحث آموزش و فرهنگسازی، چه در حوزه رانندگی و چه سایر حوزهها، در حد لازم پرداخته نمیشود.اقدامهای پیشگیرانه و آموزشهای مداوم از دوران کودکی میتواند در کاهش خطای انسانی در تصادفها نقش موثری داشته باشد.
پرویز کوخایی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان با اشاره به حادثهخیز بودن استان سمنان در بخش تصادفات جادهای و لزوم تلاش ویژه برای به حداقل رساندن آمار حوادث این استان گفت: مسئولان مربوطه در استان سمنان میتوانند با آموزش به مددکاران، برگزاری دورههایی برای کارشناسان و افراد متخلف با همکاری پلیس راهور و سایر نهادهای مربوطه، افزایش پژوهشها با رویکرد اجتماعی در این حوزه و افزایش فعالیت کلینیکهای مددکاری اجتماعی در حوزه پیشگیری از تصادفات رانندگی، تاثیر چشمگیری در سلامت عمومی جامعه و کاهش حوادث جادهای این استان داشته باشند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان به اهمیت همکاری رسانههای جمعی با کلینیکهای مددکاری اجتماعی در آگاهسازی و ظریفیتسازی عمومی اشاره کرد و افزود: تشکیل تیمهای کوچک در سطح محلات، مهدهای کودک و مراکز آموزشی توسط مددکاران تسهیلگر، شناسایی علل دقیق ناهنجاریهای ترافیکی و اطلاع از شناسنامه اجتماعی افراد در غالب بانک اطلاعاتی از مواردی است که مسئولان مربوطه باید به آن توجه داشته باشند.
کوخایی تامین سه هدف عمده را از جمله وظایف مددکاران اجتماعی خواند و افزود: کمک به افراد، گروهها و جوامع در شناسایی مشکلات خود، علتهای بروز آن و حل این مشکلات که در بیشتر مواقع بر اثر نبود هماهنگی میان افراد و محیطشان به وجود میآید، از جمله این اهداف است.
او مشخصکردن موقعیتهای مشکل آفرین میان افراد، گروهها و محیط به منظور پیشگیری از وقوع آن مشکلات و اهداف درمانی و پیشگیرانه، در پییافتن، شناسایی و تقویت حداکثر توان نهفته افراد، گروهها و اجتماعها را از دیگر اهداف مددکاران اجتماعی عنوان کرد و ابراز داشت: مددکاران به عنوان یکی از افراد تأثیرگذار، وظیفه دارند افراد، گروهها و جوامع را نسبت به تصادفات رانندگی که از جمله موقعیت مشکلآفرین هستند، آگاه سازند و بنیانگذار حرکتی نو در جامعه خود باشند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: اجرای طرحهای مختلف در بخشی از شهرها و در صورت موفقیت، اجرا در کل کشور، کمک به نهادها و سازمانهای سیاستگذار به منظور تدوین قوانین لازم، شناسایی نقاط آسیب خیز جادهها از طریق مشارکت دادن رانندگان و تلاش برای رفع آنها، از جمله اقدامات در قالب مددکاری اجتماعی در خصوص پیشگیری از تصادفات رانندگی است.
درمان ریشهای کاهش تصادفات رانندگی، آموزش و نهادینه شدن فرهنگ رانندگی و احترام به قوانین است که این مهم با کمک مددکاران اجتماعی آسانتر محقق میشود. علاوه بر این، هرکدام از ما نیز میتوانیم با جدی گرفتن خطر حادثه، مسئولیت پذیری و تذکر به اطرافیان و نزدیکان خودمان، نقش به سزایی در کاهش آمار هولناک تصادفات جادهای داشته باشیم. میشود این تغییر سازنده را از خودمان شروع کنیم.
شاید "دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است" و "یک لحظه غفلت، یک عمر پشیمانی" و کلیشههایی از این قبیل، بسیار عمیقتر و مهمتر از چیزی هستند که تا به حال میپنداشتهایم. جان نازنین و ارزشمند انسانها، برای هدر رفتن در جادهها حیف است.
گزارش از آتنا نائینینژاد
انتهای پیام/ب