در دیدار هیأت کشور افغانستان با رئیس دانشگاه تهران، انعقاد قرارداد خواهرخواندگی بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های مهم افغانستان مطرح شد.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران و هیأت همراه، ۲۱ دی ۱۳۹۸ با رئیس دانشگاه تهران دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، ضمن خوشامدگویی به هیأت افغانستانی به تبیین همکاری‌های طولانی مدت دانشگاه تهران با دانشگاه‌های افغانستان پرداخت.

او بیان کرد: به‌رغم سطح خوب روابط علمی بین دو کشور هنوز این روابط رضایت‌بخش نیست و دانشگاه تهران آمادگی دارد در زمینه‌های مرتبط با برنامه‌های دانشگاهی از جمله برگزاری دوره‌های مشترک، همکاری استادان با یکدیگر، همکاری دانشجویان دانشگاه‌های افغانستان با پارک‌های علم و فناوری دانشگاه به‌منظور پردازش ایده‌های کسب و کار با کشور افغانستان همکاری کند.

رئیس دانشگاه تهران، همچنین پیشنهاد برگزاری نشست مشترکی بین رؤسای دانشگاه‌های برتر افغانستان و دانشگاه‌های سطح یک ایران را ارائه داد.


بیشتر بخوانید: همکاری پارک علم‌وفناوری دانشگاه تهران با پارک علم‌وفناوری ۳ استان کشور


عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران، نیز از حضور بسیار زیاد دانش‌آموختگان دانشگاه تهران در افغانستان و اشتغال آنان در سطوح بالای مدیریتی این کشور، چون وزیر و معاون وزیر ابراز خشنودی کرد.

او در ادامه سخنان خود، درخواست انعقاد قرارداد خواهرخواندگی بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های مهم افغانستان نظیر دانشگاه کابل را مطرح کرد.

سفیر افغانستان در تهران، درباره ارائه تسهیلات بیشتر به دانشجویان افغانستانی در زمینه شهریه، بورسیه دانشجویان رتبه برتر افغانستانی، امتحان تافل دوره‌های دکترا و نیز بررسی امکان ایجاد کرسی زبانپشتو در دانشگاه تهران مطالبی را بیان کرد که بر این اساس مقرر شد، دانشگاه تهران در چارچوب مقررات و امکانات همکاری‌های لازم را به عمل آورد.

استفاده از آرشیو‌های تاریخی دانشگاه‌های افغانستان، دعوت از مدیران و استادان گروه‌های آموزشی جهت مذاکره برای عملیاتی کردن ایده‌های ارائه شده، انجام پژوهش درباره انطباق جمعیت مهاجر با محیط‌های بومی و مسائلی که در هنگام بازگشت به کشور خود با آن مواجه می‌شوند، پیشنهاد ایجاد مرکز مطالعات مهاجرین در دانشگاه تهران و ضرورت هدایت موضوع پایان‌نامه‌ها به سمت حل مشکلات جاری در افغانستان نیز از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

در ادامه این دیدار نمایندگان و مسئولان دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی، حقوق و علوم سیاسی، علوم اجتماعی، مطالعات جهان هریک دیدگاه‌های خود را در جهت همکاری با کشور افغانستان بیان کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.