ثبت ملی ۲۵ رشته صنایع دستی در کردستان

تاکنون ۲۵ مورد از ۴۵ رشته صنایع دستی فعال در کردستان توسط معاونت صنایع دستی استان کردستان ثبت ملی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، خسرو قاضی زاده در جمع خبرنگاران گفت: از جمله رشته‌های ثبت ملی شده این استان گلیم سنه، خراطی سنتی، شالبافی، نازک کاری، ارغوان بافی، روش ساخت پستک بانه، اروسی سازی، هنر رنگرزی گیاهی، مهارت در کلاش بافی، سفال گری سنتی است.

او با اشاره به اینکه امسال ۱۱ اثر صنایع دستی استان را برای دریافت مهر اصالت و نشان مرغوبیت کالای یونسکو معرفی شده است اضافه کردک هم اکنون ۱۰ اثر صنایع دستی استان کردستان دارای مهر اصالت و نشان مرغوبیت کالای یونسکو هستند که انتظار می‌رود با انتخاب آثار ارسالی این تعداد افزایش یابد.

قاضی‌زاده وجود صنعتگران خبره در رشته‌های مختلف صنایع دستی استان را یکی از امتیازات مهم در این حوزه دانست و گفت: تا کنون ۱۳۹ اثر از آثار صنعتگران رشته‌های مختلف صنایع دستی کردستان، موفق به دریافت مهر اصالت و نشان مرغوبیت کالای ملی شده اند.

او با بیان اینکه برخی رشته‌های صنایع دستی اکنون به دلیل از دست دادن نقش کاربردی خود در زندگی روزمره در حال منسوخ شدن هستند افزود: این اداره کل در این راستا برخی رشته‌های بومی و غیر بومی را در استان شناسایی کرده تا بتواند با مستند نگاری، مستند سازی، مطالعه بر روی نقاط قوت و ضعف، حمایت از هنرمندان بازمانده، آن هنر‌ها حفظ و در چرخه صنایع دستی استان و کشور نگه دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.