کارشناس مسائل شبه قاره هند گفت: پاکستان تلاش می‌کند سیاست متوازنی میان کشور‌های منطقه داشته باشد.

پاکستانپیر محمد ملازهی  کارشناس مسائل شبه قاره هند در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به تهران و محور گفت و گو های او  با محمد جواد ظریف  همتای ایرانی او اظهار کرد: در شرایط فعلی برخی مسائل در رابطه با ایران برای پاکستان حائز اهمیت هستند، یکی افزایش تنش‌های تهران -واشنگتن  بویژه بعد از تحولات اخیر بود، چراکه این تنش ها نگرانی‌ها در رابطه با احتمال بروز درگیری‌های نظامی  در منطقه را بیشتر کرده است.

او ادامه داد: با توجه به این مسائل اسلام آباد نگران افزایش تنش‌ها است، در نتیجه آنها  تمایل دارند در صورت مساعد بودن شرایط و رضایت ایران میانجی‌گری مثبتی داشته باشند.

ملازهی بیان کرد: در این میان موضع کشور‌های عربی به خصوص عربستان سعودی و امارات از دو بعد برای اسلام آباد اهمیت دارد. اول اینکه پاکستان معاهدات امنیتی با عربستان سعودی داشته و دوم اینکه نیروی کار گسترده‌ پاکستانی  در کشور‌های عربی حضور دارند و سالانه درآمد قابل توجه دلاری برای این کشورها به همراه دارند؛ بنابراین هر نوع درگیری بین ایران و آمریکا در منطقه این احتمال را قوی می کند که امکان دارد بروز بحران های سیاسی محدود به این دو کشور نباشد.

کارشناس مسائل شبه قاره هند اضافه کرد: وجود پایگاه‌های نظامی  ایالات متحده آمریکا در کویت، امارات و عربستان سعودی،  احتمال بروز تنش در منطقه را بیشتر می کند، در چنین شرایطی  اگر کشورهای عربی درگیر تنشی بشوند، در مقابل کشور‌های دیگر منطقه  که وارد برخورد نظامی نشده اند، تصمیمگیری دشواری پیشرو دارند. زیرا تاکنون خط مشی بر این بوده که در میان کشورهای منطقه  سیاست ها به صورت متوازن پیش برود و حتی مناسبات دیپلماتیک میان  کشورها در سطح قابل قبولی با قی بماند. مانند آنچه بین  ایران و  سعودی  شاهد هستیم.

ملازهی ادامه داد:  بدیهی است وقتی شرایط حاد جنگی حاکم باشد، حفظ موضع متوازن برای پاکستان  و دیگر کشورهای منطقه دشوار خواهد بود. بنابراین قبل از اینکه شرایط  از نظر اسلام آباد از کنترل خارج نشود، پاکستان بار دیگر تلاش می‌کند تا میانجی‌گری موثری را بین تهران- واشنگتن  داشته باشد. 


بیشتر بخوانید:وزیر امور خارجه پاکستان فردا در تهران با ظریف رایزنی می کند


 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار