ثبت چهار اثر تاریخی ایلام به فهرست آثار ملی کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت : چهار اثر تاریخی ایلام در نشست شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی به فهرست آثار ملی کشور اضافه شد.

ثبت چهار اثر تاریخی ایلام به فهرست آثار ملی کشور

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، عبدالمالک شنبه زاده گفت : این چهار اثر تاریخی استان شامل انبار‌های آذوقه غلات در روستای زید شهرستان بدره ، بنای تاریخی گمه مای روستای بیشه دراز شهرستان دهلران ، محوطه کال کریم و دیوار لیت قلاء بخش چوار شهرستان ایلام است.

او افزود: تابستان امسال نیز چهار اثر معنوی استان شامل ساخت و موارد استفاده چالگ و میه کوت (هاون بزرگ چوبی) نحوه برداشت نمک، نحوه برداشت شوکه و کاربرد گژگ کاو در زندگی (مهره آبی) در فهرست آثار ملی معنوی کشور ثبت شد.

شنبه زاده اظهار کرد : تعداد ۷۷۰ اثر ایلام تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۳۳ اثر تاریخی، ۲۴ اثر معنوی، ۶ اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است.

او تاکید کرد : شهرستان دره‌شهر با ۱۴۶ اثر ثبت شده در ردیف نخست آثار ثبت شده ملی استان و شهرستان بدره با ۲۷ اثر رتبه دهم استان را دارد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: همچنین امسال ۹۰ پروانه تولید انفرادی و کارگاهی صنایع‌دستی در شهرستان آبدانان نیز صادر شده است.

شنبه زاده با بیان اینکه این شهرستان ظرفیت بالایی در حوزه صنایع دستی و گردشگری دارد، افزود: طی این مدت ۱۲۹ فقره کارت شناسایی هنرمندان صنایع دستی نیز در آبدانان صادر شده است.

استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که ۷۷۴ اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۳۷ اثر تاریخی، ۲۴ اثر معنوی، ۶ اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.