گرم خانه ها برای کسانی که شب ها جایی برای ماندن ندارند سرپناه گرم و آرامی است ،در گرمخانه های البرز غذای گرم، صبحانه، استحمام و جای خواب برای بی خانمان ها مهیاست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، پدیده بی خانمانی که در بین مردم به کارتن خواب‌ها معروف هستند را بیشتر معتادان متجاهر تشکیل می‌دهند؛ این افراد تمایل دارند کارتن‌های خواب شان را در گوشه و کنار معابر شهر‌های بزرگ پهن کنند، از همین رو چند سالی است که شهرداری‌های شهر‌های بزرگ به عنوان مسئول امور شهری برای اینکه این افراد در شب‌های سرد زمستان در امان باشند دست به کار شدند و محیط‌هایی را آماده کردند به نام «گرمخانه» تا آنها در یک سرپناهی شب تا صبح را سپری کنند.

درمرکز استان البرز نیز همانند دیگر شهر‌های کشور این طرح از سوی شهرداری به اجرا درآمده است و روزانه ساختمان‌های گرمخانه میزبان افراد بی خانمان است.

دلایل به وجود آمدن گرمخانه در شهر کرج بر می‌گردد به همجواری این استان با کلانشهر تهران و سراریز شدن آسیب دیدگان اجتماعی از شهر تهران به شهر کرج، مهاجرت‌های بی رویه، وجود زندان‌ها در کنار این شهر، ایجاد مناطق حاشیه نشین و وجود محله‌های ناکارآمد شهری سبب شده تا مسئولان دست به کار شوند و مراکزی برای افراد بی خانمان راه اندازی کنند.

گرمخانه های استان البرز میزبان بی خانمان ها

۳ گرمخانه در استان البرز فعالیت دارد 

«جواد غلامی» مسئول گرمخانه‌های شهر کرج می گوید: نخستین گرمخانه استان البرز در آذر ماه سال ۹۳ در میدان قدس شهر کرج راه اندازی شد که این مکان دارای چهار واحد است و ظرفیت پذیرش بیش از ۸۰ نفر را دارد.

او گفت:در این مکان استحمام، یک وعده غذای گرم در اختیار مددجویان قرار می‌گیرد تا افراد بی خانمان در شب‌های سرد زمستان که فاقد هرگونه مکان سکونت هستند از خدماتی رفاهی و بهداشتی در نظر گرفته شده، استفاده کنند.

غلامی می گوید:دومین گرمخانه استان در سال ۹۵ در کرج این بار ویژه بانوان، واقع درپارک چمران راه اندازی شد که پذیرای حدود ۶۰ زن بی خانمان است.

او گفت: این مرکز ویژه بانوان در دو بخش مجزاست که معتادین به مواد مخدر را از افراد در راه مانده جدا می‌کند و افراد عادی می‌توانند از فضای مستقل تری برای حفظ سلامتشان استفاده کنند. در این گرمخانه مراجعه کنندگان پس از اعلام شرایط مبنی بر در راه ماندگی و بی خانمانی پذیرش می‌شوند و می‌توانند از امکاناتی نظیر استحمام و غذای گرم بهره‌مند شوند،سال گذشته نیز گرمخانه ویژه بانوان در فلکه پنجم ضلع غربی بلوار بیات شهر فردیس راه اندازی شد.

گرمخانه کرج،امید شب های بی خانمان ها


مسئول گرمخانه‌های شهر کرج در خصوص خدمات رسانی این مجموعه به بی خانمان‌ها می‌گوید: «در شهر کرج دو گرمخانه با وسعت ۱۶۰ نفر وجود دارد که ۱۰۰ نفر ویژه آقایان و ۶۰ نفر ویژه بانوان راه اندازی شده است، البته مجموعه دیگری در شهر فردیس مختص بانوان وجود دارد.»

او در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه ساعت فعالیت گرمخانه‌ها به چه شکل است؟ می‌گوید: «گرمخانه مختص بانوان واقع در پارک شهید چمران و گرمخانه آقایان واقع در میدان قدس ابتدای خیابان فاطمیه از ساعت ۱۷ بعد از ظهر تا ۸ صبح پذیرای بی خانمان هاست؛ البته برخی روز‌ها زمان فعالیت بیشتر است، روز‌هایی که برف و باران می‌بارد و سرمای زیادی حاکم است، روز‌هایی که آلودگی هوا زیاد است و زمان مناسبت‌های مذهبی نیز این مراکز به شکل ۲۴ ساعت پذیرای بی خانمان‌ها است.»

گرمخانه های استان البرز میزبان بی خانمان ها

غلامی به کمک‌های خیران نیز اشاره کرد و افزود: هر از گاهی کمک‌های مردمی به این مجموعه صورت می‌گیرد و انتظار ما این است که همشهریان کرجی برای توزیع مواد غذایی شان با مدیریت این مجموعه هماهنگی انجام دهند تا نحوه توزیع منظم‌تر صورت بگیرد، همچنین افرادی که لباس، کفش و مواد و کالا‌های دیگر را می‌خواهند در اختیار افراد بی خانمان قرار دهند با مدیریت این مرکز هماهنگی داشته باشند.

مسئول گرمخانه‌های شهر کرج می‌افزاید: در برخی از روز‌ها که گرمخانه‌ها دایر هستند وعده نهار نیز در کنار وعده شام و صبحانه بین بی خانمان‌ها توزیع می‌شود، از سوی دیگر  هر ۲۰ روز یک بار لباس زیر به این افراد تحویل داده می‌شود.

آن طور که غلامی می‌گوید: گرمخانه‌ها ویژه بانوان تنها مختص فصل سرما نیست و در فصل‌های دیگر سال نیز این محیط دایر است؛ اما در فصل سرما بی خانمان‌ها بیشتر به این مراکز مراجعه می‌کنند، هر فردی که به این مرکز مراجعه کند پذیرش می‌شود و در صورتی که ظرفیت مجموعه نیز تکمیل باشد برنامه ریزی‌هایی در این خصوص صورت گرفته است.

گرمخانه های استان البرز میزبان بی خانمان ها

بی خانمان‌ها را به زندگی برگردانیم

به سراغ  مریم اسماعیلی فرد مدیرکل بانوان و خانواده استانداری البرز رفتیم، او در این باره می‌گوید: در راستای پیگیری مشکلات اقشار آسیب دیده جامعه تمامی دستگاه‌های خدماتی استان البرز وارد کار شده اند و دو مجموعه گرمخانه ویژه بانوان راه اندازی شده است که یک وعده غذای گرم و یک وعده صبحانه به این افراد در این مکان توزیع می‌شود و محیط امن و گرم برای استراحت آنها فراهم شده است.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری البرز در پاسخ به سوال ما درباره اینکه مشکلی برای ارائه خدمات به زنان آسیب دیده که به این مراکز مراجعه می‌کنند وجود ندارد؟ پاسخ می‌دهد: «تنها مشکلی که وجود دارد این است که زمانی که این افراد پذیرش می‌شوند، مددکارانی در این گرمخانه‌ها وجود ندارند تا این زنان آسیب دیده مجدد به کانون جامعه برگردند، این خدمات در دیگر شهر‌های کشور از جمله تهران در حال اجرا است و باید سازمان بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری و سایر نهاد‌های مددکاری در این مرکز مستقرکنند تا با آموزش‌های لازم آنها مجددا به جامعه بازگردند.

گرمخانه های استان البرز میزبان بی خانمان ها

گرمخانه ها،مامنی برای افراد بی سرپناه


اقدامی که شهرداری‌های کشورمان برای بی خانمان‌ها انجام داده اند کار پسندیده است که همانند شهر‌های دیگر دنیا جان این افراد گرفته نشود، اما هدف از راه اندازی این مراکز خالی شدن شهر از وجود کارتن خواب‌ها نیست بلکه برگشتن تمام این آدم‌ها به آغوش خانواده‌هایشان است که این هدف با همت نهاد‌ها دولت و موسسات مردمی امکان پذیر خواهد شد.

انتهای پیام/خ.ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
افشین
۰۲:۰۶ ۰۴ دی ۱۴۰۰
من بدون گناهی مرتکب بشم ۲۰۰ تومان سپرده داشتم .برای عمل قلب مادرم خرج کردم .خونه مستاجری رو هم مهلتش تمام شد الان آواره وهر شب خونه یکی مادرم میخانه وخودم هم آواره. گناه من چیه که بایستی کارتن‌خواب بشم.