معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

نگاه صنفی و پولی به رتبه بندی فرهنگیان نداریم

الهیار ترکمن با اشاره به چگونگی اعمال رتبه بندی برای فرهنگیان گفت: به هیچ وجه نگاه پولی یا صنفی به موضوع رتبه بندی نداریم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره چگونگی اجرای رتبه بندی فرهنگیان اظهار کرد: رتبه بندی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در نظام مدیریت منابع انسانی محسوب می‌شود که در این فرآیند چندین کاربرد برای رتبه بندی مورد توجه قرار گرفته است و مهم‌ترین آن در نظر گرفتن توانایی‌ها و ارتقای کیفیت نیروی انسانی است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در طرح رتبه بندی صرفاً به افزایش حقوق یا توزیع پول توجه نمی‌کنیم چراکه این کار فرآیند‌های خاص خود را دارد بلکه بر اساس صلاحیت‌های موجود هر فرد را در جایگاهی قرار می‌دهیم.

او با بیان اینکه در طرح رتبه بندی فرهنگیان از رتبه یک تا ۵ متناسب با کسب صلاحیت‌ها گروه بندی می‌شوند اظهار کرد: رتبه بندی جدید که از ۱۷ آذر امسال ابلاغ شد بر ۳ مؤلفه صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای پایه گذاری شده است و در نهایت سنجش صلاحیت‌ها متناسب با آنچه در آیین نامه طرح رتبه بندی آمده برای معلمان اعمال می‌شود، صلاحیت عمومی هم که برای ورود به حرفه معلمی نیاز است در حین استخدام بررسی می‌شود و افراد واجد شرایط جزء شاغلان محسوب می‌شوند علاوه بر آن در صلاحیت تخصصی نحوه تدریس مؤثر معلم و روش‌های تدریس او مورد توجه قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: سنجش صلاحیت حرفه‌ای اجرای نظام رتبه بندی را کامل می‌کند


الهیار ترکمن با اشاره به تغییرات رتبه بندی سال ۹۴ با رتبه بندی جدید گفت: در دوره قبل معلمان در ۷ گروه طبقه بندی می‌شدند، اما امسال این گروه‌ها به ۵ دسته تقسیم شدند و برای سنجش صلاحیت رتبه‌های مقدماتی دوره‌های آنلاین باید برگزار کنیم تا صلاحیت آن‌ها سنجیده شود.

او تصریح کرد: در مورد رتبه بندی صرفاً نگاه صنفی و پولی به موضوع نداریم بلکه به ارتقای کیفیت توجه می‌کنیم، نمایندگان مجلس هم که معتقدند رتبه بندی در جزء دوم بند (الف) ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه آمده است، اما آنطور که باید اجرا نمی‌شود چنین استدلالی درست نیست.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در آموزش و پرورش با مشکلات مالی روبرو هستیم گفت: با وجود این شرایط، اما قرار نیست تمامی برنامه‌ها را مبتنی بر افزایش حقوق پایه گذاری کنیم تا انگیزه معلمان افزایش یابد.

۳۰ درصد نیرو‌ها غیرعلمی جذب شدند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: طی ۱۰ سال گذشته ۳۰ درصد نیرو‌های جذب شده در آموزش و پرورش با روش غیرعلمی وارد شدند و در دوره ابتدایی شاهد آن هستیم که با ۷۰۰ عنوان رشته در این مقطع مشغول به تحصیل هستند.

الهیار ترکمن درباره افزایش حقوق مبتنی بر رتبه بندی جدید گفت: پایین‌ترین میزان افزایش ۲۴۰ هزار تومان و بالاترین آن برای رتبه پنج ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. همچنین رتبه بندی بر ساعات حق التدریس موظف و غیر موظف، پاداش پایان خدمت و سایر اقلام حقوقی اثرگذار است.

او با بیان اینکه به طور کلی برای اجرای طرح رتبه بندی سالانه به حدود ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان نیاز داریم افزود: برای طرح رتبه بندی فعلی احکام فرهنگیان صادر شده است و با حقوق دی اعمال می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش درباره رتبه بندی بازنشستگان و دانشجو معلمان گفت: صراحتاً در قانون رتبه بندی ویژه شاغلین در نظر گرفته شده است و این افراد مشمول طرح نمی‌شوند.

چرایی کسر ۴۵ درصدی حقوق دانشجو معلمان

الهیار ترکمن در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان تصریح کرد: این موضوع ناظر بر اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که علت این کسر هم خدمات شبانه روزی در حوزه امور رفاهی، تغذیه و خوابگاه دانشجو معلمان می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: البته بنده هم به این اتفاق اعتراض دارم علاوه بر آن در برنامه پنجم توسعه هم سیاست گذاری اشتباهی رخ داد و وزارت علوم ۳ دانشگاه تربیت معلمان با مأموریت تخصصی را به یک دانشگاه جامع تبدیل کرد و دانشگاه‌های قبلی با همان محدودیت‌ها به یک دانشگاه جامع تبدیل شدند که باید در برنامه هفتم این سیاست گذاری اشتباه را اصلاح کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار