رضایی فر گفت: دستور خلبان برای تخلیه بار اضافی علت تاخیر هواپیمای اوکراینی بوده بنابراین نقص فنی اولیه وجود نداشته است.

بار اضافی مسافران علت تاخیر پرواز هواپیمای اوکراینی است / اعلام نتیجه دقیق علت سقوط ممکن است تا دو سال زمان ببردبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن رضایی فر مدیرکل کمیسیون رسیدگی به سوانح هواپیمایی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه سعی شده ارزیابی های مربوط به جعبه سیاه در لابراتور پیشرفته فرودگاه مهر آباد انجام شود گفت: متخصصان با توجه به آنکه جعبه سیاه هم اکنون باز شده در حال بررسی و ارزیابی‌های ابتدایی هستند.

او گفت: کشور اوکراین اعلام کرده است که هر تجهیزاتی که لازم است درباره بازخوانی جعبه سیاه را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

مدیرکل کمیسیون رسیدگی به سوانح هواپیمایی افزود: ما در این رابطه با کشورهای مختلف از جمله روسیه و فرانسه موافقت نامه‌های همکاری داریم تا در مورد بازخوانی جعبه سیاه اگر لازم باشد از آنها اطلاعات لازم را دریافت کنیم.

رضایی فر بیان کرد: چهار گزینه برای دانلود اطلاعات از جمله کشور اوکراین، فرانسه، کانادا و روسیه وجود دارد و هر چهار کشور هم در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

او یادآور شد: ترجیحا اطلاعات مربوط به جعبه سیاه در کشور خودمان بازیابی و توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود اما اگر مشخص شود که در هنگام استخراج اطلاعات جعبه سیاه به اطلاعت صدمه وارد می‌شود ممکن است از این کشورها درخواست همکاری کنیم.‌

مدیرکل کمیسیون رسیدگی به سوانح هواپیمایی درباره تاخیر پروازی هواپیمای اوکراینی هم گفت: پرواز اوکراین وقتی وارد تهران شد دو خلبان برای استراحت وارد هتل شدند و یک خلبان دیگر هم پیش از آن در هتل حضور داشت.

رضایی فر با اشاره به اینکه بار مسافران به دلیل همزمانی با تعطیلات کریسمس زیاد بوده است،‌گفت: همچنین با توجه به آنکه فضای فرودگاه و آب و هوای آن کشور ممکن است سردتر باشد بنابراین خلبان دستور داده تا سوخت اضافه دریافت کنند.

او گفت: سوختگیری برای این هواپیما انجام شد اما زمانی که خلبان برای پرواز مراجعه کرد ، با تعداد زیادی بار اضافه مواجه شد که در همان زمان باید تصمیم گیری می کرد که یا سوخت هواپیما را کم کند یا بار اضافی مسافران را خارج کند که در همین زمان خلبان اعلام کرد که بارهای اضافی خارج شود و با پروازی دیگر به دست مسافران برسد و همین موضوع باعث ایجاد تاخیر در پرواز شد.

مدیرکل کمیسیون رسیدگی به سوانح هواپیمایی با اشاره به اینکه سانحه سقوسط هواپیمای اوکراینی یک سانحه بزرگ و مرگباری است گفت: ممکن است بررسی این سانحه یک تا دو سال به طول بیانجامد و خواندن جعبه سیاه هم هم یک تا دو ماه زمان ببرد.

رضایی فر افزود:  بنابراین باید فضای عمومی کشور را آرام کنیم تا مشکلی برای خانواده‌های این عزیزان ایجاد نشود و ما هم بتوانیم در آرامش اقدامات لازم را برای ارزیابی دقیق تر این سانحه انجام دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امروز با حضور هیأت اوکراینی دو جلسه برگزار می کنیم، گفت: یک جلسه صبح امروز بوده و جلسه دیگر هم تا ساعاتی دیگر درباره نحوه دریافت اطلاعات جعبه سیاه برگزار خواهد شد.

او با اشاره به اینکه ما از متخصصان بازخوانی جعبه سیاه در داخل کشور استفاده خواهیم کرد، گفت: در این خصوص از شرکت هواپیمایی قشم ایر، ماهان و آسمان که از نرم افزارهای به روز بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه برخوردار هستند، دعوت به همکاری کرده‌ایم.

مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: همچنین طی جلسه‌ای که با نمایندگان کمیسیون بررسی سوانح اوکراین داشته‌ایم، آنها هم تأیید کرده‌اند که جعبه سیاه FDR حادثه دیده اما خوشبختانه حافظه هر دو جعبه سیاه هواپیما سالم است.

رضایی‌فر توضیح داد: سعی ما بر این است که بازخوانی و ارزیابی جعبه سیاه در داخل کشور انجام شود و امروز این اطلاعات در لابراتور فرودگاه مهرآباد با حضور مقامات قضایی بازخوانی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار