در پی هشدار هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی قوی از امشب در سیستان و بلوچستان و اعلام ستاد مدیریت بحران استانداری، تمامی دستگاه‌های امدادی در حالت آماده باش قرار گرفتند.

تمامی دستگاه‌های امدادی در سیستان و بلوچستان به حالت آماده باش در آمدبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، با اعلام ستاد مدیریت بحران استان، از عصر گذشته در زمینه ورود سامانه بارشی قوی به استان و فعالیت آن طی روزهای آینده، تمامی دستگاه های امدادی سیستان و بلوچستان به حالت آماده باش در آمده و تا روز دوشنبه که سامانه بارشی از استان خارج می شود، در این وضعیت قرار خواهند داشت.

با اشاره به صدور اخطاریه جوی شماره ۲۰ این اداره کل، هواشناسی سیستان وبلوچستان  از جمعه شب تا یکشنبه صبح رگبارفوق سنگین انتظار می‌رود که بارش‌ها بین ۵۰ تا ۹۰ میلی متر و برخی نقاط بیش از ۱۰۰ میلی متر برآورد می‌شود.

در بخش دیگری از این اخطاریه آمده است رگبارفوق سنگین باران، رعدوبرق همراه با وزش باد شدید و احتمال بارش تگرگ، از مهمترین پیامد‌های این سامانه بارشی است.

 آب گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه ها، بالاآمدن سطح آب سدها، برخورد صاعقه، مه گرفتگی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها در مناطق کوهستانی خاش و بزمان به جهت بارش برف از عمده پیامد‌های سامانه بارشی جدید در اکثر نقاط استان است.

 در زمان فعالیت سامانه بارشی از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها اجتناب شود همچنین از سفر‌های غیر ضروری پرهیز شود. همچنین در این مدت در تردد جاده‌ای با احتیاط کامل رفتار شود و از صعود به ارتفاعات استان به دلیل بارش برف و وزش باد شدید خودداری شود.

 روز یکشنبه کاهش محسوس دما در مناطق مرکزی استان پیش بینی می‌شود که بارش برف طی این روز در ارتفاعات نواحی مرکزی استان دور از انتظار نیست و دریای عمان مواج و متلاطم پیش بینی می‌شود.

سامانه بارشی ادارات چابهار را به حالت آماده باش درآورد

فرماندار چابهار گفت: با اعلام اداره هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی جدید ادارات و سازمان‌های این شهرستان در حال آماده باش برای مقابله با هرگونه سانحه و بحران احتمالی و خدمات رسانی لازم در سیل و بارندگی هستند.

رحمدل بامری فرماندار چابهار در نشست فوق العاده ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان چابهار تاکید کرد: شهرداران شهر‌های تابعه چابهار، نگور و پلان و مدیریت امور منابع آب این شهرستان به قید فوریت نسبت به لایروبی و پاکسازی انهار و کانال‌های شهری و روستایی اقدام کنند.

او بیان کرد: مدیریت راهداری و حمل نقل جاده‌ای شهرستان نسبت به لایروبی و پاکسازی دهانه تمامی پل‌های راه‌های ارتباطی اقدام کنند تا باراندگی و جاری شدن روان آب سبب بسته شدن راه‌ها نشود.

فرماندار چابهار افزود: با توجه به اهمیت مباحث مطرح شده در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران تمامی مدیران شخصا در نشست‌ها حضور یابند و از اعزام جانشین خودداری کنند تا تصمیمات لازم و اجرایی اتخاذ شود.

او گفت: ادارات آموزش و پرورش شهرستان چابهار و منطقه دشتیاری با توجه به شدت سامانه ذکر شده در روز شنبه در صورت لزوم موضوع تعطیلی مدارس را به ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان اعلام تا اقدامات لازم انجام شود.

بامری اظهار داشت: کلیه مدیران در مواقع بحران به صورت ۲۴ ساعت در دسترس و پاسخگوی تماس‌های مربوطه باشند و تا اطلاع ثانویی تمامی مرخصی‌ها لغو شده است.

او ادامه داد: بخشداران و دهیاران موضوع ورود سامانه بارشی و هشدار‌های لازم را به عموم شهروندان و جامعه روستایی اطلاع رسانی کنند.

فرماندار چابهار تصریح کرد: تمامی بند‌های خاکی غیرمجاز مردمی و همچنین بند‌های خاکی اجرا شده توسط اداره منابع طبیعی شهرستان و بخشداری‌ها مورد بازدید و بررسی قرار گیرد و نسبت به استحکام بخشی آن‌ها اقدام و بند‌های غیر مجاز با همکاری منابع طبیعی تخریب و جمع اوری شود.

او افزود: بیمارستان و مراکز بهداشتی _ درمانی و اورژانس به صورت آماده باش و با تمام توان و امکانات و تجهیزات لازم پذیرای آسیب دیدگان احتمالی باشند و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان تمامی انبار‌ها و سیلو‌های مواد غذایی به لحاظ کمی مورد بازدید و بررسی قرار داده تا از لحاظ دپوی اقلام مورد نیاز و ضروری دچار کمبود نشوند.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان وفرماندار شهرستان ویژه چابهار ادامه داد:جمعیت هلال احمر شهرستان نسبت به پیش بینی و ذخیره سازی کالا‌ها و تجهیزات مورد نیاز بحران اقدام و نیرو‌ها را برای خدمات رسانی بهتر به مناطق مختلف اعزام کند.

بر اساس اعلام اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان با ورود سامانه جدید بارشی از جمعه شب تا صبح یکشنبه رگبار فوق سنگین در این استان پیش‌بینی می‌شود.

معاون دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تمرکز بارش‌ها در مناطق مرکزی، جنوب و سواحل است، گفت: انتظارمی‌رود بارش‌ها بین ۵۰ تا ۹۰ میلی‌متر و در برخی نقاط بیش‌از ۱۰۰ میلی‌متر باشد.

روح‌الله سرگزی اظهار داشت: رگبار فوق سنگین باران، رعد و برق همراه با وزش باد شدید و احتمال بارش تگرگ از مهمترین پیامد‌های این سامانه بارشی است.

او بیان کرد: آب گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، بالاآمدن سطح آب سدها، برخورد صاعقه، مه گرفتگی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها در مناطق کوهستانی خاش و بزمان به دلیل بارش برف از عمده پیامد‌های سامانه بارشی جدید در اکثر نقاط استان است.

او توصیه کرد: در زمان فعالیت سامانه بارشی از اطراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری و از سفر‌های غیرضروری پرهیز شود.

معاون مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین در این مدت هنگام تردد در جاده‌ها احتیاط کامل رعایت و از صعود به ارتفاعات این استان به دلیل بارش برف و وزش باد شدید خودداری شود.

او خاطر نشان کرد: تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی بارندگی‌های اخیر با بسیج امکانات تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان اندیشیده شده است.

ستاد مدیریت بحران کنارک در حالت آماده باش قرار گرفت

به دنبال هشدار‌های هواشناسی مبنی بر ورود سامانه جدید بارشی اعضای ستاد بحران کنارک پس از اتخاذ تصمیمات لازم ستاد مدیریت بحران در این شهرستان در حالت آماده باش قرار گرفت.

 حمیدالدین یوسفی فرماندار کنارک در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:: موج بارشی جدید از اواخر این هفته تا شنبه هفته آتی جنوب شرق را در بر می‌گیرد و احتمال سیلابی شدن محور‌های مواصلاتی و طغیان رودخانه‌های محلی، وجود دارد لذا همه دستگاه‌های اجرائی بایستی با تمام امکانات و نیرو‌ها برای مقابله با حوادث احتمالی آمادگی لازم را کسب کنند.

رئیس ستاد مدیریت بحران کنارک با تاکید بر اینکه تمهیدات لازم برای تامین سوخت در مواقع ضروری تدبیر شده باشد اظهار داشت: جهاد کشاورزی باید برنامه اطلاع رسانی لازم را به کشاورزان داشته باشد تا از وقوع هر گونه خسارت به محصولات شان جلوگیری شود.

فرماندار شهرستان کنارک گفت: برای تعطیلی مدارس در صورت وقوع و تشدید بارش‌ها تصمیمات لازم در همان موقع اتخاذ می‌شود.

او گفت: شیلات و دریابانی به منظور حفظ ایمنی اهالی و صیادان تا اطلاع ثانوی از ورود شناور‌ها به دریا جلوگیری نمایند.

او با اشاره به اینکه مسافران و سرنشینان خودرو‌های سبک و سنگین که در محور‌های مواصلاتی شهرستان کنارک تردد می‌کنند باید به هشدار‌های پلیس، راهداران و تیم‌های امدادی توجه کنند گفت: شورا‌های اسلامی روستا‌ها و دهیاران نسبت به اطلاع رسانی اهالی در رعایت موارد احتیاطی در تردد و نزدیک شدن به رودخانه‌ها و حاشیه رود‌ها اقدام نمایند.

یوسفی به دستگاه‌های اجرایی شهرستان، شهرداری، اداره حمل و نقل جاده‌ای بخشداران دهیاران و تاکید کرد ضمن کسب آمادگی لازم، بدون اجازه منطقه را ترک نکنند.

تمامی پرسنل و نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر استان آماده باش هستند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان، در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: : با توجه به اعلام ستاد مدیریت بحران، تمامی پرسنل و نیروهای نجاتگر، امدادگر به حالت آماده باش قرار گرفته اند و آمادگی حضور در تمامی حوادث برای خدمات رسانی به آسیب دیدگان را با بهره گیری از تجهیزات سبک، نیمه سنگین و سنگین دارا هستند.

رسول راشکی با اشاره به لغو مرخصی پرسنل، تصریح کرد: پرسنل، امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر با کسب آموزش های عمومی و تخصصی مختلف و بهره گیری از تجهیزات امدادی سبک، نیمه سنگین و سنگین، آماده خدمات رسانی به حادثه دیدگان و آسیب دیدگان احتمالی هستند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی پایگاه های امدادی موجود در بخش های دریایی، جاده ای، کوهستان نیز در حالت آماده باش قرار گرفته اند و مردم می توانند با شماره تلفن 112 هرگونه حادثه را به این جمعیت اطلاع رسانی کنند تا در کمترین زمان خدمات لازم به حادثه دیدگان احتمالی ارائه شود.

وی از مردم درخواست کرد تا آموزش های امداد و نجات جمعیت هلال احمر را فرا گیرند تا در صورت بروز حادثه، یاریگر نهادهای امدادی باشند و از فوت افراد جلوگیری کنند.

اعلام آماده باش به نیروهای اورژانس در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی زاهدان، نیز  در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:: از زمان اعلام آماده باش از سوی ستاد مدیریت بحران استان، تمامی نیروهای فوریت های پزشکی و اورژانس در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به حالت آماده باش قرار گرفته اند.

فریبرز راشدی، با اشاره به آمادگی همه جانبه پرسنل مرکز حوادث و فوریت های پزشکی زاهدان برای حضور و خدمات رسانی در هر حادثه، از مردم در خواست کرد تا در صورت بروز هر گونه حادثه، موارد را با شماره 115 جهت دریافت خدمات سریع، اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: تاخروج سامانه بارشی از استان، حالت اماده باش، ادامه خواهد داشت.

آماده باش راهداران سیستان و بلوچستان در پی هشدار هواشناسی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: بنا بر اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی جدید به استان از فردا، تمهیدات لازم برای ارائه خدمات راهداری در جاده‌های نیمه شمالی استان اندیشیده شده است.

ایوب کرد  اظهار کرد: با توجه به ادامه بارش‌ها تا اواسط هفته و احتمال وقوع یخبندان در برخی محور‌های مواصلاتی، با هماهنگی‌های صورت گرفته، ۳۰ اکیپ ثابت و سیار راهداری با بسیج تمامی امکانات آماده خدمات رسانی شبانه روزی به هموطنان گرامی هستند.

او  از تجهیز ۱۴ راهدار خانه سیستان و بلوچستان برای خدمات رسانی مطلوب و به موقع در مخاطرات احتمالی به مسافران خبر داد و گفت: برای جلوگیری از مشکلات ناشی از بارش برف در ارتفاعات و مناطق کوهستانی، ۴۰۰ تن نمک و شن برای زمستان امسال تهیه و توزیع شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان همچنین بر همراه داشتن زنجیره چرخ و فراگیری چگونگی استفاده از آن تاکید کرد و افزود: زنجیر چرخ موجب جلوگیری از لغزش خودرو می‌شود و امکان تردد ایمن بر روی جاده‌های لغزنده را فراهم می‌کند.

کرد گفت: به هم استانی‌های گرامی توصیه می‌شود پیش از انجام هرگونه سفر جاده‌ای اطلاعات لازم را از سامانه‌های تلفنی، پیامکی، اینترنتی ۱۴۱ دریافت نموده و در صورت مطلوب نبودن شرایط جوی از انجام تردد‌های غیر ضروری در محور‌های مواصلاتی خصوصاً جاده‌های مناطق کوهستانی خودداری کنند.

تعطیلی مدارس در دلگان

مدارس دلگان در تمامی مقاطع تحصیلی در دو نوبت صبح و عصر فردا تعطیل شد.

شجاعی فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران دلگان نیز در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: با توجه پیش بینی حجم بارندگی شدید از عصر امروز جمعه در این شهرستان و با توجه به احتمال قطعی خطوط تلفن در برخی مناطق و عدم امکان صحیح اطلاع رسانی به موقع به دانش آموزان و اولیا، تمام مقاطع تحصیلی مدارس این شهرستان در دو شیفت صبح و عصر فردا شنبه ۲۱ دی ماه ۹۸ تعطیل اعلام می‌شود.

به گفته محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان، موج بارشی قوی از جمعه شب تا یکشنبه صبح در سطح استان فعال خواهد بود و رگبارفوق سنگینی را به همراه خواهد داشت که بارش‌ها بین۵۰ تا ۹۰ میلی متر و برخی نقاط بیش از ۱۰۰ میلی متر برآورد می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.