مسجد تاریخی سیریزجان بخش بالاده در کازرون مرمت شد.

محمد جواد جوکاری رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اظهار کرد: مسجد تاریخی سیریزجان بخش بالاده در کازرون مرمت شد.

او ادامه داد: با توجه به نفوذ رطوبت به پی این بنا، اقدامات حفاظتی شامل خاک برداری در مجاورت بیرونی دیواره ها، مرمت پی سنگی با سنگ و ملات سیمان، اجرای بلوکاژ در کانال حفر شده و بتن شیب بندی به ضخامت ۱۰ سانتی متر با نظارت کارشناس حفاظت و مرمت پایگاه پژوهشی میراث جهانی بیشاپور و با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون انجام گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون تصریح کرد: این بنا در سال ۱۳۸۸ به شماره ۲۸۲۵۲ در فهرست آثار تاریخی ملی ایران به ثبت رسیده است.

محمد جواد جوکاری با اشاره به ویژگی‌های این بنا، اضافه کرد: سقف با مصالح چوب و گل پخته، دیواره‌ها از سنگ و گچ ساخته شده است.
او ادامه داد: بر روی پشت بام، تعدادی طاق هلالی شکل در دو ردیف موازی قرارگرفته، پوشش سقف مسجد بیشتر از نی است که بعد با ملاط گل روی آن را کاهگل و اندود کرده‏ اند، و سقف جناغی شکل مسجد بر روی ستون‏ های قطور گچی قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون گفت:  بودجه این بنای تاریخی بوسیله هیات امنا مسجد و اهالی تامین شده است.

جره و بالاده یکی از بخش های شهرستان کازرون است.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

مرمت مسجد تاریخی سیریزجان بخش بالاده

مرمت مسجد تاریخی سیریزجان بخش بالاده

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.