مدیرگروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: مصرف فست فود عامل اصلی بیماری‌ های دیابت، فشارخون و قلبی - عروقی است.

یوسف نقیایی مدیرگروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  با اشاره به برگزاری بسیج ملی اطلاع رسانی تغذیه، گفت: هدف و شعار اصلی بسیج ملی اطلاع رسانی تغذیه الگوی غذایی سالم با جایگزین‌های غذایی سالم است.

او افزود: مصرف فست فود عامل اصلی بروز بیماری‌های مرتبط مانند دیابت، فشارخون و بیماری‌های قلبی- عروقی است،که بهتر است خانواده ها از مصرف الگوی غذایی ناسالم مانند فست فود بپرهیزند.

نقیایی ادامه داد : درباره مصرف فست فود دو نکته مهم به حداقل رساندن مصرف و سالم سازی فست فود و نوشیدنی‌های گازدار است.

مدیرگروه تغذیه مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه تغذیه سالم از ارکان اصلی سلامت و پیشگیری از تمام بیماری ها است،گفت: الگوی غذایی سالم به افراد در حفظ سلامتی کمک می‌کند که مصرف روزانه میوه و سبزی بسیاری از نیاز‌های غذایی شامل موادمعدنی، ویتامین‌ها و فیبر را تامین می‌کند.

نقیایی گفت: در مصرف روغن‌ها هم، روغن کم مصرف شود و روغن مصرفی اسید چرب ترانس نداشته باشد که بهترین روغن، روغن‌های گیاهی و مایع است.

او افزود: استفاده از روغن‌های حاوی امگا ۳ و امگا ۶ شامل روغن کانولا، کنجد و هسته انگور توصیه می‌شود ، همچنین مصرف قند‌های ساده را به کمترین میزان برسانند که علاوه بر پیشگیری از بیماری دیابت در جلوگیری از چاقی هم موثر است.

نقیایی با اشاره به مصرف نمک، گفت: میزان نمک مصرفی را با توجه به بحث فشارخون بالا باید کاهش داد و مقدار کم نمک هم از نوع نمک تصفیه شده یددار باشد که ید روزانه افراد تامین شود.

او گفت: در بسیج ملی اطلاع رسانی تغذیه جلب مشارکت‌های همگانی مدنظر است و سازمان‌ها و اداره‌ها موظف به اطلاع رسانی به پرسنل و مراجعه کنندگان هستند.

نقیایی افزود: افرادی که برای اطلاعات تغذیه از فضای مجازی استفاده می‌کنند، از سایت‌هایی که متعلق به دانشگاه‌های علوم پزشکی استفاده کنند که مطالب صحیح باشد.

همایش ها، سمینار‌ها و کلاس‌های آموزشی برای مردم در سراسر کشور در حال برگزاری است.

بسیج ملی اطلاع رسانی تغذیه از ۱۴ دی ماه آغاز شده و تا ۳۰ دی ماه ادامه دارد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.