ادویه جات را معمولا به عنوان چاشنی غذا می شناسیم در حالیکه خاصیت های درمانی نیز دارند.

خواص درمانی ادویه جات

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،مصرف به اندازه ادویه علاوه بر خوش عطر وطعم کردن غذا، فواید زیادی برای بدن دارد که موجب هضم آسان غذا، تنظیم قند خون و... می شود. از جمله این ادویه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

جوز هندی

هسته میوه‌ای هلو مانند است و در اندونزی به عمل می‌آید. بیشترین عطر و خاصیت آن در پوسته اش است، اما معمولا کل هسته در آشپزی به کار می‌رود. تاثیر ویژه آن در هضم غذا و تسکین درد‌های روماتیسمی است.

مصرف زیاد آن به دلیل داشتن ترکیبات آلکالوئیدی و تاثیر مستقیم روی سلول‌های مغز باعث ایجاد حالات توهم زاست. مصرف مداوم آن زیان آور و استفاده از ۴ گرم آن در یک نوبت باعث مسمومیت شدید می‌شود، در هنگام مصرف آن را رنده کنید تا عطرش تبخیر نشود.

تخم گشنیز

در تهیه ادویه ترکیبی، استفاده و عطر خوش و منحصر به فردی دارد. این ادویه یکی از معطر کننده‌های ترشی است. پودر آن به شدت میکروب کش است و در زمان ابتلا به بیماری‌های گوارشی مانند اسهال خونی، وبا و تیفوئید که در فصول گرم بخش‌هایی از کشورمان را درگیر می‌کند، بسیار مفید است. دارای مقادیر قابل توجهی کلسیم و ویتامین‌های A و C است که باعث تقویت بدن می‌شود.

راه مصرف ویژه‌ای ندارد، تنها مقداری از آن را در غذا بریزید و بس. مصرف بیش از حد آن موجب بی حسی و گیجی شدید می‌شود.

هل

در تهیه شیرینی جات یا برای عطر دادن به چای استفاده می‌شود، اما در آشپزی هندی و عربی موارد استفاده فراوان دارد. این ادویه پر خاصیت تقویت کننده قلب و سیستم گوارش است، به هضم غذا کمک می‌کند و مانند بعضی دیگر از انواع ادویه، ضد مسمومیت است.

هل دارای سه نوع سبز، سفید و سیاه است که خواص یکسانی دارد. هل را با چای دم کرده و عسل بخورید تا سرماخوردگی درمان و تب پایین آورده شود. اگر زیاد ترش می‌کنید، هل را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

مانند دیگر ادویه‌ها مصرف بیش از حد آن مضر است و باعث ناراحتی روده‌ها می‌شود. خواص هل بسیار شبیه شربت اکسپکتورانت است.


انتهای پیام//م.م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.