رئیس اداره فنی زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی مرودشت از یکپارچه سازی ۳۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد ریال خبر داد.

بیش از ۳۰۰ هکتار از اراضی مرودشت تسطیح علمی شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی باصری رئیس اداره فنی زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی مرودشت با اشاره به اینکه ۸۵ درصد اعتبارات این طرح بلاعوض و تنها ۱۵ درصد به عنوان خودیاری کشاورزان است، اظهار کرد: استقبال کشاورزان از این طرح بسیار خوب بوده و تاکنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی مرودشت تسطیح شده است.

او ادامه داد: ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان قابلیت تسطیح دارند که در صورت تخصیص اعتبار طی سال‌های آینده همه آن‌ها به زیر پوشش این طرح خواهند رفت.

باصری با بیان اینکه ناهمواری اراضی زراعی کاهش قابل ملاحظه بازده کاربرد آب در مزرعه را به دنبال دارد، تصریح کرد: با اجرای طرح تسطیح لیزری در هر هکتار سالانه حدود ۲ هزار و ۶۰۰ متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

او افزود: با یکپارچه سازی و تسطیح اراضی علاوه برافزایش بازده استفاده از نهاده‌ها به ویژه آب، افزایش تولید محصولات زراعی، کاهش مصرف انواع کود‌های شیمیایی و سموم کشاورزی را نیز به همراه دارد.

باصری، تخصیص ندادن به موقع اعتبارات دولتی را یکی از مهمترین موانع در اجرای تسطیح لیزری برشمرد و افزود: زمانی که زمین‌های کشاورزی آزاد و زمین در حالت آیش و آماده تسطیح است، اعتبارات دولتی به موقع در دسترس قرار نمی‌گیرد.

تسطیح لیزری از سال ۱۳۸۳ به منظور افزایش بهره وری منابع آب و خاک، حفاظت از خاک، ایجاد تعادل در منابع آب زیرزمینی و حفظ استاندارد سلامت محصولات کشاورزی در کشور آغاز شد.

مرودشت در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار