ترامپ با نزدیک شدن به انتهای دوره ریاست خود هر روز رکود جدیدی از اهانت به جا می گذارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روز یکشنبه ۱۵ دی بود که سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری خود، خبر از یک نامه از جانب مقامات آمریکایی داد.

نامه‌ای که گفته می‌شود محتوای آن توهین آمیز بوره و از طریق سوئیس، حافظ منافع آمریکا در ایران، به دست مقامات کشورمان رسیده است.

موسوی درباره این نامه گفت: از ذکر جزئیات نامه معذور هستم، اما عجالتاً می‌گویم که نامه از طرف وزیر خارجه آمریکا خارج از روال تشریفات دیپلماتیک و بی ادبانه بود.

رئیس جمهور آمریکا که پیش‌تر هم سابقه بی ادبی و رفتار خارج از عرف دیپلماتیک در مقابل شخصیت‌ها و کشور‌های مختلف دنیا را در سابقه خود داشت، این بار هم با ارسال چنین نامه ای، خوی بی ادبانه خود را به رخ جهانیان کشیدند.

رکورد زنی ترامپ در عدم رعایت ادب

 

دونالد ترامپ که به اقرار آمریکایی ها، یکی از بی ادب‌ترین روسای جمهور آمریکا شناخته شده است، سابقه خوبی در رفتار سیاسی و برخورد‌های خود با سایر دیپلمات ها ندارد.

او که قبل از رسیدن به ریاست جمهوری، بی ادبی خود را شروع کرده بود و در برنامه‌های انتخاباتی خود، از الفاظ رکیک بسیاری استفاده می‌کرد.

ترامپ اولین بار در میان هوادارانش از عبارت "سیفون فساد را در واشنگتن می‌کشم" استفاده کرد. او حتی پس از پیروزی در انتخابات هم چندین بار این عبارت را به کار برد.

از تولد در بی ادب‌ترین شهر آمریکایی تا پاسخ درخور شأن ایرانی‌

ترامپ سال‌ها پیش هم ملکه زیبایی ونزوئلا را "خوک مکاره" توصیف کرده بود. علاوه براین انتشار نوار صوتی صحبت‌های او نشان داد که در مکالمات زیادی از زنان، به ویژه زنان آمریکای لاتین، با گستاخی و بی‌ادبی یاد کرده بود.

 

سال ۲۰۱۶ ترامپ در گردهمایی که برگزار کرده بود با یکی از مخالفانش مواجه می شود و در واکنش به این اتفاق می گوید دوست دارم با مشت جواب معترضان را بدهم؛ فیلم این اتفاق را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

یک مشت آبنبات، هدیه ترامپ به مرکل

ترامپ در جلسه‌ای با حضور نمایندگان جمهوری‏خواه و دموکرات های کنگره در اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و بعضی از کشور‌های آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده اند، گفت بود که چرا این مردم از کشور‌هایی که چاه توالت هستند را به اینجا راه می‌دهیم؟ 

دونالد ترامپ یک بار دیگر هم، در جلسه گروه جی ۷ در کانادا رفتار زشتی با صدر اعظم آلمان داشت.

از تولد در بی ادب‌ترین شهر آمریکایی تا پاسخ درخور شأن ایرانی‌

در آن زمان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا پس از دیدار با همتایان خود در کانادا از اینکه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا سعی می‌کردند او را وادار به امضای بیانیه نهایی جلسه کنند، بسیار عصبی شده بود. دونالد ترامپ ابتدا نشسته و عصبی بود اما بعد از مدتی ایستاد و از جیب کت خود چند آبنبات را در آورد و آنها را روی میز پرتاب کرد و رو به مرکل گفت: «بیا، این برای تو، دیگر هیچ وقت نگو که من به تو چیزی نداده ام".

جدا از رفتارش با صدراعظم آلمان، ترامپ حتی به انگلیسی ها هم رحم نکرد و در سال ۲۰۱۸ وقتی برای سفری دو روزه به لندن سفر کرده بود، در دیدار با ملکه الیزابت دوم قوانین سلطنتی بریتانیا را بار‌ها و بار‌ها زیرپا گذاشت تا جایی که باعث شد که در فضای مجازی او را بی ادب بخوانند.

در اولین مورد، ملکه الیزابت دوم ملکه ۹۲ ساله انگلیس ۱۲ تا ۱۵ دقیقه در گرمای حدود ۲۷ درجه منتظر ترامپ بود و  با این حال او با تاخیر به محل دیدار با ملکه رسید.

وقتی ترامپ تصمیم می گرد بخشی از گرینلند را تصاحب کند

رئیس جمهور آمریکا همچنین با خم نشدن در برابر ملکه دوم، این سنت معمول را نیز زیرپا گذاشت و به جای آن ترجیح داد با ملکه دست بدهد و خوش وبش کند. ملانیا هم از ترامپ تبعیت کردو  تنها با ملکه دست داد.

از تولد در بی ادب‌ترین شهر آمریکایی تا پاسخ درخور شأن ایرانی‌

به نوشته رسانه‌های انگلیسی، ترامپ یک اشتباه بزرگتر نیز مرتکب شد؛ هنگامی که ملکه از او خواست برای سان دیدن از گارد احترام به وی بپیوندند، ترامپ در حالی که جلوتر از ملکه راه می‌رفت، به وی پشت کرد که نقض آشکار قوانین سلطنتی محسوب می‌شود؛ همین موضوع باعث شد تا ملکه الیزابت نگاه معناداری به ترامپ بیندازد.

یکی دیگر از اظهارات دونالد ترامپ که جنجال زیادی در فضای حقیقی و مجازی به راه انداخت، بحث خرید جزیره گرینلند بود.

این سیاستمدار آمریکایی وقتی از خرید جزایر گرینلند صحبت به میان آورد با واکنش جدی مقامات دانمارکی رو برو شد.

نخست وزیر دانمارک در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آمریکا در خصوص خرید جزیره گرینلند، آن را «پوچ» خواند و در جمع خبرنگاران گفته بود: گرینلند فروشی نیست. این جزیره متعلق به گرینلند است. من قویا امیدوارم که این موضوع به طور جدی گفته نشده باشد.

پس از این اظهارات نخست وزیر دانمارک، ترامپ دیداری که برای روزهای بعد برنامه ریزی شده بود را لغو کرد و مجددا بی احترامی دیگری را متوجه دیپلمات ارشد دانمارکی کرد.

اعتراف آمریکایی‌ها به بی ادبی ترامپ

مقامات آمریکایی بار‌ها به این موضوع اقرار کرده اند و ترامپ را جزو بی ادب‌ترین روسای جمهور آمریکا به شمار بده اند.

ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا درباره عملکرد ترامپ در برخورد با کشور‌های مختلف گفت: من تا کنون با سه دولت در کاخ سفید ارتباط نزدیک داشتم؛ پانزده سال است که با دولت‌های مختلف سر و کار داشتم، ولی هرگز رفتاری تا این درجه غیر منطقی، خشم و بی ادبی در برابر سران کشور‌های دیگر دنیا و بی تفاوتی در برابر مخالفت‌های داخلی را شاهد نبود. این رفتاری درست از سوی یک مدیر ارشد در هر سطحی که باشد، به شمار نمی‌آید؛ رئیس جمهور آمریکا که جای خود دارد.

از تولد در بی ادب‌ترین شهر آمریکایی تا پاسخ درخور شأن ایرانی‌

نیکولاس برنز، معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا هم درباره استیضاح ترامپ در پرونده رسوایی اکراین گیت اعلام کرد ترامپ تلاش می‌کرد با فشار بر اوکراین آن‌ها را مجبور به تحقیق که از پسر جو بایدن کند، او دچار فرومایگی اخلاقی شده است.

حجم بی احترامی‌ها و بی ادبی‌های شخصی مثل ترامپ در جایگاه رئیس جمهور یک کشور، به قدری زیاد است که شمارش آنها به زمان زیادی نیاز دارد.

ترامپ را پدیده‌ای در عالم سیاست می دانند، چرا که از دیپلماسی سر رشته دارد و نه تلاش برای یادگرفتن آن می کند. این روز‌ها شاید بیش از هر زمان دیگری دستگاه دیپلماسی ایالات متحده آمریکا با اظهارات غیر منطقی رئیس جمهور این کشور رو برو شده که نمایندگان این کشور را نگران کرده که مبادا بدون اطلاع کنگره کشورشان را با تنش آفرینس های بیشتر در شرق آسیا مواجه کند.

پدیده‌ای که سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، در صحبت‌های چند روز پیش خود از آن به عنوان یک نامه توهین آمیز، از سوی مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا اشاره کرد.

از تولد در بی ادب‌ترین شهر آمریکایی تا پاسخ درخور شأن ایرانی‌

نکته جالب توجه در این خصوص اما، واکنش خوب و مناسب مقامات ایرانی نسبت به این نامه توهین آمیز بود؛ واکنشی که نه توهین آمیز بود و نه خارج از عرف دیپلماسی.

مقامات ایرانی که اهمیتی برای این نامه قائل نشدند، توسط مقامی پایین‌تر از جایگاه دیپلماسی، یعنی سید عباس عراقچی و به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، آن طور که درخور و شایسته بود، به آن پاسخ دادند تا تنها در قالب دیپلماسی، اعتراضات خود را نسبت به این موضوع عنوان کنند.

گزارش از اکرم مظفری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
Saeid
۲۳:۲۲ ۱۷ دی ۱۳۹۸
چه کنیم ترامپ هم مثل بچه سر به هوا و شر است که می بایستی حالا حالاها بزرگتر با ترکه بالای سرش باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۷ دی ۱۳۹۸
مردم امریکاهم بدبخت هستن که یک رئیس جمهوربی شعورگیرشون اومده
آخرین اخبار