مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت:هرگونه تهدید علیه میراث فرهنگی کشورها، بر خلاف تمامی معاهدات بین المللی در خصوص حفاظت جهانی از آثار تاریخی و فرهنگی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، فریدون الهیاری با اشاره به انتشار توییت رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تهدید مراکز فرهنگی ایران عنوان کرد: هرگونه تهدید و یا حمله مسلحانه به مراکز فرهنگی و تاریخی کشور‌های دیگر برخلاف تمامی قوانین جهانی است که تا کنون در اکثر سازمان‌های بین المللی در خصوص حفاظت از این آثار به تصویب رسیده و اکثر کشور‌ها از جمله نمایندگان ایالات متحده آمریکا آن‌ها را امضا کرده اند.

او با اشاره به ریشه‌ی تاریخی تصویب قوانین بین المللی بیان کرد: اندیشه حفاظت از آثار تاریخی پس از پایان جنگ خانمانسوز جهانی اول و سپس در پایان جنگ عالمگیر دوم جهانی در سال ۱۹۴۵ رخ داد که بر اساس آن ۴ قاره جهان به طور مستقیم درگیر این جنگ شده و تبعات آن کشته شدن بیش از ۷۰ میلیون نفر انسان بیگناه و نابودی بسیاری از آثار فرهنگی و تاریخی کشور‌ها بود.

 الهیاری ادامه داد: با تدوین منشور ملل متحد در سال ۱۹۴۵ میلادی با موضوع ممنوعیت توسل به زور و دخالت دولت‌ها به صورت مستقل، سازمان ملل متحد در اعلامیه جهانی سال ۱۹۴۸ و سپس کنوانسیون ژنو در سال ۱۹۴۹ میلادی، شرایط مناسبی در سطح جهان جهت تدوین اصول کلی در زمینه حمایت از اموال فرهنگی کشور‌ها در هنگام بروز مخاصمات مسلحانه فراهم شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اظهارکرد:با تشکیل سازمان علمی و تحقیقاتی ملل متحد (یونسکو) به عنوان یک سازمان جهانی در حوزه فرهنگ (به عنوان بخشی از سازمان ملل) عملا تلاش‌ها در این زمینه بسط یافت به گونه ایی که انعقاد و توافقنامه "لاهه" در سال ۱۹۵۴ میلادی گام ارزشمندی در راستای حفاظت از آثار تاریخی بود.

 الهیاری با بیان اینکه انتشار این توییت از سوی رئیس جمهور آمریکا جای بسی شگفتی است، گفت: آمریکا درحالی اقدام به تهدید حمله مسلحانه به آثار فرهنگی ایران می‌کند که خود را کشوری حامی دموکراسی و آزادی خواهی دانسته و مقر اصلی سازمان ملل در این کشور بوده و در عین حال این کشور در انعقاد تمامی معاهدات فرهنگی از جمله انعقاد کنوانسیون ۱۹۷۲ میلادی سازمان یونسکو در راستای حفاظت از آثار تاریخی و ثبت جهانی این آثار نقش داشته است.

گفتنی است که باجودچنین معاهدات بین المللی در طی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، بسیاری از آثار تاریخی اصفهان همچون مسجد جامع عتیق و مسجد تاریخی آقا نور اصفهان آماج حملات هواپیما‌های نظامی عراق قرار گرفت و آسیب‌های فراوانی را متحمل گردید.
 
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.