تست غربالگری تکاملی برای کودکان از ۴ تا ۶۰ ماهگی با استفاده از پرسشنامه استاندارد انجام می‌ شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید نعمتی رئیس مرکز جامع تکامل کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این تست‌های تکاملی شامل ۱۹ پرسشنامه است و با یک مورد کسب نمره کمتر از حد نصاب به کودک برچسب ابتلا به اختلال را نمی‌زنیم بلکه این تست‌ها در سنین بالاتر تا ۶۰ ماهگی تکرار می‌شود.

او افزود: در این تست‌ها کودکان از نظر نحوه برقراری ارتباط با دیگران، حل مساله، مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف و مهارت‌های شخصی اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرند و غربال می‌شوند.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهارداشت: در صورت مشکوک بودن جواب غربالگری، تست مربوطه تکرار‌ می‌شود و در صورت تایید اختلال با نظر چند متخصص ، اقدامات توانبخشی برای کودک آغاز می‌ شود.

او گفت: پیدا کردن هر چه زود‌تر اختلال تکاملی در کودک و اقدام به موقع اولویت اصلی ما است و در این باره از والدین درخواست می شود، مساله را جد‌ی بگیرند و حداقل برای ازمایش کودکان خود به این قبیل مراکز مراجعه کنند.

نعمتی ادامه داد: کارشناسان برای کودکان مشکوک به اختلالات تکاملی «تست بیلی» را با نظر پزشک انجام می‌دهند و پس از بررسی در کمیسیون پزشکی، نتیجه نهایی اعلام می‌ شود.

او با بیان اینکه برای هر کودکی که در تکامل تاخیر دارد باید اقدامات لازم و توانبخشی انجام شود، اضافه کرد: پس از بررسی وضعیت کودک دچار اختلال در تکامل با توجه به نوع اختلال، کار درمانی ذهنی و جسمی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی، توانبخشی شنوایی و بینایی و رفتار درمانی انجام می‌گیرد و این خدمات به صورت خانواده محور ارائه می‌ شود.

نعمتی یاد آور شد: جامعه هدف توسط خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری شناسایی می‌شوند و علاوه بر این بیمارستان‌ها نوزادان نارس و آن‌هایی که پس از تولد در بخش‌های ویژه نوزادان بستری می‌شوند را برای بررسی وضعیت تکاملی معرفی می‌کنند.

وی گفت: اگر اختلالات تکاملی شناسایی نشود، با توجه به اینکه در هزار روز اول زندگی کودک، مغز حالت ژله‌ای و خود ترمیمی دارد، بعد از ۵ سالگی اقدامات توانبخشی ناکارآمد می‌ شود.

بیش از ۳ هزار و ۵۹۷ کودک از اول امسال تاکنون به منظور بررسی وضعیت تکامل از فارس و استان‌های همجوار، به مرکز تکامل کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز واقع در درمانگاه امام رضا (ع) ارجاع داده شده اند.

در ۶ ماهه اول امسال برای یک هزار و ۳۳۲ نفر در این مرکز، تست تکامل کودکان انجام شده است.

براساس آمار موجود ۱۵۱ د ختر و ۲۰۱ پسر در حال حاضر تحت کار درمانی و ۱۳۹ دختر و ۲۱۱ پسر تحت گفتار درمانی قرار گرفته اند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار