به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، داوری اولین مسابقه سال استیکر شبکه اجتماعی تمام خدمات آیگپ برگزار شد و از ۵۱۸ طرح رسیده به دبیرخانه، ۵۰ طرح از سوی هیات داوران این مسابقه برگزیده شد. علی رادمند که خود جزو اولین هنرمندانی است که در زمینه استیکر فعالیتهای جالب توجهی در ایران داشته، یکی از اعضا هیات داوران است که طرحهای ارسالی به اولین دوره را بسیار جالب توجه ارزیابی کرده است. به همین بهانه مصاحبهای را با وی ترتیب دادیم تا بیشتر با روش داوری و کبفیت آثار ارسالی به اولین مسابقه جایزه سال استیکر آشنا شویم.
علی رادمند ابتدا در مورد ورود خود به طراحی استیکر و طرحهایی که ارائه داده است گفت: اولین طرحی که من به عنوان استیکر ارائه دادم مرتبط با سال ۲۰۱۵ بود که برگرفته از قورباغهای است که کاراکتر من در گل آقا بود که بسیار مورد استقبال خوانندگان قرار گرفته بود. این استیکر بسیار مورد توجه کاربران تلگرام قرار گرفت و یکی از پر نصبترین استیکرهای ایرانی این اپلیکیشن خارجی بود. این استیکر نزدیک ۵ میلیون نصب داشت، بعد از آن من طرح استیکر انارها رو به مناسبت شب یلدا ارائه دادم که آن طرح نیز مورد استقبال کاربران قرار گرفت و بعد از آن طراحی و ساخت استیکر به یکی از کارهای من تبدیل شد که در کنار کار اصلی من که شخصیتسازی برای برندهای مختلف است قرار گرفت و تا به امروز نیز طراحی و ارائه بستههای استیکر برای شرکتهای مختلف در لیست سفارشهای من قرار دارد. مجموعه استیکرهای عروسک مستر دماغ نمونهای از این دست سفارشهایی است که توسط من طراحی شده است.
این هنرمند در خصوص ویژگیهای یک استیکر موفق نیز گفت: برای طراحی استیکر یک طراح باید به این موضوع توجه داشته باشد که کاربران از چه حالاتی بیشتر استفاده میکنند و چه سلیقهای را در طراحی دنبال میکنند. یک مجموعه استیکر موفق حداقل باید ۵۰ حالت مختلف باشد. یک بسته استیکر خوب و موفق باید تمام خواستههای کاربران را برآورده کند. کاربران همیشه به دنبال طرحهایی هستندکه بتوانند در طول روز، هنگام گفتگو با طرف مقابل خود تمام حالات و احساسات خود را با آن بیان کنند.
داور اولین مسابقه سال استیکر در خصوص طرحهای رسیده به دبیرخانه و کیفیت آنها عنوان داشت: آثار ارسالی که به دست ما برای داوری رسید، کارهای بسیار جالبی بود و بعضی از آنها حتی خارج از تصور ما بود. ما در اولین دوره شاهد اتفاق جالبی بودیم و آن نوع طراحی استیکرها بود. بعضی از طرحها از تصویرسازی بسیار قوی و خوبی برخوردار بود، اما نمیشد آن را به عنوان یک استیکر در نظر گرفت. استیکر و تصویرسازی با هم تفاوتهای بسیاری دارند. یک استیکر ویژگیهایی دارد که آن را از کارتون و کاریکاتور متفاوت میکند. استیکر در یک فضای بسیار کوچکی استفاده میشود، بنابراین کسی که یک استیکر را طراحی میکند باید به این نکته توجه کند که جزییات از درجه کمتری در طراحی استیکر برخوردار است. بسیاری از جزییات در سایز کوچکی که استیکر دارد دیده نمیشود. بیشترین عنصری که در استیکر مورد توجه قرار میگیرد حس و حالی است که به کاربر منتقل میکند.
یک طراح استیکر باید بتواند در فضای کوچکی که دارد آن حس مورد نظر استیکر را به کاربر منتقل کند. یکی دیگر از مواردی که در طراحیها مشاهده شد این موضوع بود که طراحان به این مساله دقت نکردند که استیکرشان قرار است در فضاهایی استفاده شود که رنگهای متفاوتی دارند. یک استیکر ممکن است در پس زمینهها با رنگهای متفاوتی نمایش داده شود. استیکر ممکن است در دستگاهی با پسزمینه مشکی و یا آبی و هر رنگ دیگری استفاده شود و طراح باید این نکته را در نظر بگیرد که استیکر در این فضاها خود را به خوبی نشان دهد؛ که من امیدوارم در مرحله دوم که قرار است بستههای کاملتری را مشاهده کنیم این مساله برطرف شده باشد. ولی در کل آثار ارسالی بسیار قوی و با کیفیت بود و ما را به آینده امیدوار کرد.
علی رادمند صحبتهای خود را با پرداختن به برگزاری اولین مسابقه سال استیکر ادامه داد و گفت: برگزاری این رویداد حرکت بسیار خوبی است، چون ما تصویرسازان بسیار خوبی در سطح ایران داریم، اما آنچنان که باید در طراحی استیکر فعال نیستیم و آثار قبال توجهی را مشاهده نمیکنیم. این رویداد یک قدم بزرگ برای آنکه تصویرساران و طراحان ایرانی وارد فضای طراحی استیکر شوند و آن را در فضاهای مختلف گسترش دهند به صورتی که ما بینیاز از طرحهای استیکر خارجی شویم و چه خوب که این مسابقه توسط یه شبکه اجتماعی ایرانی مثل آیگپ برگزار میشود. این کار آیگپ باعث میشود که یک پیامرسان ایرانی از استیکرهای ایرانی استفاده کند و بر اساس فرهنگ و سلیقه ایرانی آن را در اختیار کاربر قرار دهد. من امیدوارم این مسابقه را آیگپ در سالهای آینده هم با قدرت ادامه دهد و زمینه طراحی استیکر ایرانی را روز به روز گسترش دهد.
این کاریکاتوریست در پایان صحبتهای خود در خصوص بازار کار استیکر و پتانسیل اشتغالزایی این هنر گفت: وقتی یک استیکر از منظر کاربران محبوبیت و مقبولیت لازم را کسب کند، خود به خود منبع درآمدی برای خالق خود میشود. گسترش استیکر در سطح پیامرسانهای داخلی و همچنین استقبال کاربران از پیامرسانها فضایی را ایجاد میکند که شرکتها و برندهای معتبر برای دیده شدن استیکرهای خود را سفارش دهند و این امر باعث میشود که روز به روز طراحی استیکر و شخصیتسازی و شخصیتپردازی بیشتر شده و این خود یک بازار کار بزرگ و پردرآمد برای هنرمندان این عرصه خواهد شد. ما الان در زمینه استیکر فعالیت آنچنانی در بین هنرمندان نداریم با توجه به اینکه بیشتر کاربران ایرانی از پیام رسانهای خارجی استفاده میکنند که ارسال و بارگذاری استیکر با مشکلات بسیاری روبرو است و همین مساله باعث شده تا هنرمندان رغبت آنچنانی برای حضور در این بستر را نداشته باشند. حمایت از پیامرسانهای داخلی و تقویت آنها میتواند در این زمینه کمک کننده باشد و من معتقدم که مسابقه سال استیکر میتواند در این زمینه تاثیرگذار باشد، چون بسیاری از مردم با دیدن نمایشگاه متوجه میشوند که چه پتانسیلی در این زمینه وجود دارد و با پیامرسانهای داخلی، چون آیگپ نیز آشنا میشوند.
انتهای پیام/