. آندره‌آ استراماچونی، یک بیگانه ایتالیایی، با در دست گرفتن فضای احساسی هواداران، کاری کرد که مدیرعامل مجبور به رفتن شود. مدیران دیگر هم چندان توفیقی نداشتند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی اوضاع استقلال به آشوب کشیده شد، خلیل‌زاده، رئیس هیات مدیره که سرپرست باشگاه هم شد به تقلا افتاد تا مربی ایتالیایی را در جمع آبی‌ها نگه دارد؛ اما مشخص بود که او دارد همه را بازی می‌دهد و نمی‌خواهد به ایران بیاید. اوج شاهکار این مربی وقتی بود که حتی مذاکره در دوحه را هم انکار کرد.

مدیران استقلال که به‌شدت در تنگنا قرار داشتند و از سویی تحت فشار هواداران بودند و از سوی دیگر هیچ زمانی برای تلف کردن نداشتند؛ تصمیم گرفتند فرهاد مجیدی را به استقلال بیاورند. آن‌ها یک بار دیگر هم در طول یک ماه اخیر نام فرهاد مجیدی را به عنوان سرمربی استقلال مطرح کرده بودند؛ اما واکنش تند برخی هواداران در فضای مجازی موجب شد مجیدی از حضور در استقلال انصراف داده و آن را به زمانی موکول کند که هواداران او را بخواهند.

مدیران استقلال توقع هر چیزی را داشتند جز این. علی فتح‌ا... زاده که چند دوره مدیریت استقلال را به‌عهده داشت برخورد تند هواداران با خود را سخت پذیرفت؛ اما باور نمی‌کرد هواداران با فرهاد مجیدی هم چنین رفتاری داشته باشند.

در نهایت فرهاد مجیدی انتخاب شد و آن دسته از هواداران تندرو که فرهاد مجیدی، علی فتح‌ا... زاده و دیگران را به خاطر استراماچونی مورد حمله قرار می‌دادند، به این دلیل که به حقیقت ماجرا و بی‌اساس بودن ادعای عاشقانه استراماچونی نسبت به استقلال و هواداران پی بردند، کوتاه آمدند. فضای سرشار از بی‌اعتمادی که در استقلال به وجود آمده بود، آرام‌آرام کمرنگ می‌شد؛ گرچه مدیران استقلال هنوز برای ثابت کردن برادری خود گام‌های بسیاری را باید برمی‌داشتند. زمانی که هواداران پذیرفتند مذاکره برای بازگشت استراماچونی به شکست مطلق منجر شده است، مجبور شدند بپذیرند استقلال از این بلاتکلیفی که در این روز‌های اخیر، روندی فزاینده به خود گرفته بود، خارج شود.

بازگشت فرهاد

فرهاد مجیدی حالا در پیچیده‌ترین و پر‌تنش‌ترین شرایط معاصر استقلال، پذیرفت مسؤولیت فنی تیم را به عهده بگیرد و حداقل برای این شجاعت باید از سوی هواداران تیمش تحسین شود. او که روزی یک ورزشگاه را با حضور خود آبی‌رنگ می‌کرد، حالا با دوز محبوبیتی به مراتب کمتر روی نیمکت می‌نشیند، با این امید که همان روند و کارنامه انتهای فصل قبل را ثبت کند. مجیدی در بدترین روز‌ها پذیرفت سرمربی استقلال باشد و باید مردانه تا انتهای این مسیر سخت را بجنگد و بجنگد و بجنگد. به گفته پپ گواردیولا، «مربیگری در دل خود یک دنیا مبارزه و جاه‌طلبی‌های ناتمام دارد. به همین دلیل فقط آدم‌های شجاع در آن موفق می‌شوند». پس فرهاد مجیدی برای موفقیت فقط باید مبارزه کند و به خالی کردن میدان حتی برای یک لحظه هم فکر نکند.
فرهاد مجیدی که با یک دستیار اسپانیایی و ایده‌های جدید برای طراحی تمرین‌های تاکتیکی وارد استقلال می‌شود، امیدوار است بتواند پروژه نیمه‌کاره استراماچونی در استقلال دلچسب را کامل کند. او می‌خواهد تیمش مانند تیم استراماچونی همه حریفان را آزار دهد؛ اما این خواسته چند درصد به اجرا نزدیک می‌شود و چند درصد تیم، همراه او خواهند بود؟ او باید در مرحله اول، اعتماد بازیکنانش را نسبت به خود جلب و بعد هم خیلی سریع، فکر تیم را به ایده‌های تاکتیکی خود نزدیک کند.

در جست‌و‌جوی آرامش

آرام کردن فضای ملتهب درون تیم و رختکن به هم ریخته استقلال به‌خصوص بعد از ماجرای زدوخورد و درگیری‌های رختکن بعد از شکست مقابل ماشین‌سازی، یکی دیگر از چالش‌های اساسی و انرژی‌بر فرهاد مجیدی است. البته مجیدی باتجربه‌تر از آن است که بدون راهکار برای مهار این مشکل به تمرین استقلال برود. او قطعا با بازیکنان تاثیرگذار و باتجربه تیمش حرف‌های بسیار دارد تا قبل از آغاز کار‌های تاکتیکی، روان تیم را آرام کند.

استقلال در اولین بازی باید در اهواز مقابل تیم خوب فولاد بازی کند که این هم یکی دیگر از چالش‌های مجیدی است. شاید او ترجیح می‌داد به جای فولاد با تیمی مانند شاهین شهرداری بوشهر بازی کند که تسلیم‌پذیرتر نشان می‌دهد.

تیم فرهاد اگر در دو بازی ابتدایی نتیجه مطلوب بگیرد، همراهی هواداران را کنار خود خواهد دید؛ اما گذر از فولاد و نفت مسجدسلیمان کمی سخت به نظر می‌رسد. به‌خصوص برای تیمی که بازیکنانش به دلیل وعده‌های عمل نشده مدیران در خصوص پرداخت مطالبات و حقوق‌ها، سردرگم، خسته و کلافه شده‌اند.

فرهاد می‌تواند فاصله عمیق ایجاد شده بین مدیران باشگاه استقلال و هوادارانش را کم کند یا آن را به‌شدت افزایش دهد. او می‌تواند هواداران را در کنار تیم قرار داده و همه را متحد کند یا هواداران را از کنار تمرین و ورزشگاه مسابقه استقلال فراری دهد. همه این‌ها به درجه هنرمندی مجیدی بسته است و باید دید چگونه عمل می‌کند. خیلی از طرفداران استقلال نگران هستند حضور فرهاد مجیدی در نیم‌فصل دوم، مانند حضور ناموفق سولشر در منچستریونایتد شود؛ اما مجیدی امیدوارانه به آینده نگاه می‌کند. حتی به پیام دلگرم کننده استراماچونی هم که خیلی‌ها را نگران کرده و موجب تردیدشان شده است امیدوارانه نگاه می‌کند.

او مانند استراماچونی معتقد است بهترین گزینه برای استقلال محسوب می‌شود و باید در این روز‌های سخت، عشقش به این تیم را نشان دهد. فرهاد تنها یک راه دارد و آن هم کنار هم قراردادن دل همه آبی‌هاست. آیا او می‌تواند این پروژه سخت را به سرانجام برساند؟

منبع: جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار