یک مشاور حقوقی گفت: فردی مال متعلق به غیر را بدون اجازه‌ی او انتقال دهد، مرتکب جرم شده‌است و به ۱ تا ۷ سال حبس محکوم می‌گردد.

علی اکبر آقایاری وکیل دادگستری و مشاور حقوقی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت:  قاعدتاً هر کسی اختیار اموال خودش را دارد.

او ادامه داد: فردی که مالی را خریده یا به هر روش قانونی دیگر (مثل ارث) به او منتقل شده است، حق دارد در چارچوب قانون، هر کاری خواست با آن مال انجام دهد، مثلاً آن را بفروشد، اجاره بدهد و ...؛ اما بعضی‌ها علاوه بر اینکه صاحب‌اختیار اموال خودشان هستند، فکر می‌کنند اختیار اموال دیگران را هم دارند.

این وکیل دادگستری بیان کرد: انتقال اموال فردی دیگر بدون اطلاع او را «فروش مال غیر» می‌گویند. این کار از جرایمی است که علاوه بر جنبه خصوصی، دارای جنبه عمومی نیز هست؛ یعنی خاطی نه تنها به خاطر ضرر رساندن به یک نفر قابل تعقیب و مجازات است، بلکه به دلیل آسیب  زدن به آرامش و نظم جامعه هم با کسی که این کار را انجام دهد، برخورد می‌شود.

آقایاری اظهار داشت: شخصی که مطلع باشد یک مال متعلق به دیگری است، اما با این حال بدون مجوز قانونی، اقدام به فروش آن نماید مرتکب جرم فروش مال غیر شده‌است و کلاهبردار محسوب می‌شود.

او افزود: در واقع اگر فردی مال متعلق به غیر را بدون اجازه‌ی او انتقال دهد، مرتکب جرم شده‌است. در چنین حالتی  فرد کلاهبردار محسوب شده و به ۱ تا ۷ سال حبس محکوم می‌گردد.

این وکیل دادگستری در خصوص اینکه آیا خریداران مال غیر هم مجرم هستند گفت: در فروش مال غیر فقط فروشنده مرتکب جرم نشده بلکه اگر خریدار هم بداند که مالی که دارد می‌خرد متعلق به فروشنده نبوده بلکه برای شخصی دیگر می‌باشد، او هم مجرم بوده و به همین مجازات یعنی ۱ تا ۷ سال حبس محکوم خواهد شد.

آقایاری عنوان کرد:  در فروش مال غیر علاوه بر مجازات شخص فروشنده، معامله‌ی انجام شده بی‌اعتبار خواهد بود. در دنیای حقوق، به معامله‌ای که نسبت به مال شخص دیگر انجام می‌شود، معامله فضولی گفته می‌شود. در این حالت معامله اعتبار نخواهد داشت و  مالک مال پس از اطلاع یافتن از فروش مال خود، می‌تواند آن را تأیید یا رد کند، چون بدون تأیید مالک معامله بی‌اعتبار است.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار