مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس از اجرایی شدن ۲ هزار و ۸۰۰ پروژه آبخیزداری تاکنون در سراسر این استان، گفت: اعتبار مصوب صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری امسال ۶۷ میلیارد تومان است.

اجرای ۲۸۰۰ پروژه آبخیزداری در استان فارسبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شهرام منتصری گفت: طی سال‌های اخیر با حمایت خیرین و مساعدت نیک اندیشان فارس بخشی از اهداف این مجموعه محقق شده و شاهد حفظ و توسعه منابع طبیعی و به دنبال آن کاهش مشکلات ناشی از آسیب‌های وارده به این عرصه‌ها بوده‌ایم.

او با اشاره به اجرای ۲۸۰۰ پروژه آبخیزداری در فارس گفت: خوشبختانه با بهره‌گیری از تمام پتانسیل‌های موجود به‌ویژه توان خیرین و دوستداران منابع طبیعی در راستای حفظ و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی، گام‌های بلندی برداشته شده است.

منتصری میزان اعتبارات مصوب امسال صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در فارس را ۶۷۰ میلیارد ریال عنوان و اضافه کرد: این میزان اعتبار در مقایسه با سال گذشته ۲ برابر شده است و امیدواریم همه این اعتبارات تا پایان سال جذب شده و تخصیص یابد.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی در فارس، گفت: اجرای پروژه جنگلکاری در ۲۷۰ هکتار از اراضی ملی، اجرای ۴۱ پروژه آبخیزداری، اجرای طرح کاداستر در ۹۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی، تفسیر عکس‌های هوایی و استعداد یابی و تخصیص اراضی برای اجرای پروژه‌های مختلف کشاورزی، دامداری و صنعتی، اقدام برای کاهش سطح آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی و نیز تلاش برای تغییر معیشت ساکنین اراضی جنگلی با ایجاد مشاغل جایگزین، نصب و توزیع آبگرمکن‌های خورشیدی در مناطق جنگلی و اجرای کمربند حفاظتی بخشی از این اقدامات است.

منتصری بیان کرد: بیشتر فعالیت‌های انجام شده در این بخش با تعامل خوب مسئولان و بهره گیری از ظرفیت نهاد‌ها و تشکل‌های مردمی محقق شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز با تاکید بر افزایش نظارت‌ها در سطوح مدیریتی و استفاده از توان نیرو‌های باتجربه زیر مجموعه‌های این سازمان، گفت: با بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها برای پویایی مقوله آموزش و فرهنگ سازی می‌توان شاهد توسعه پایدار در عرصه‌های طبیعی استان بود.

محمدمهدی قاسمی با اشاره به ظرفیت جوامع محلی و تشکل‌های مردمی در حفاظت از عرصه‌های طبیعی، گفت: همکاری و مشارکت تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد، بویژه در اجرای طرح‌های حفاظت مشارکتی مانند پیشگیری از وقوع آتش سوزی و جلوگیری از تخریب و کاشت در زیراشکوب درختان جنگلی، بسیار موثر بوده است.

او با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری به دلیل گستردگی اثرات و کم هزینه بودن بیش از سایر طرح‌های منابع طبیعی اهمیت دارد، لزوم استفاده از توان خیرین و حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری را یادآور شد و گفت: امیدواریم با اجرای برنامه‌های آبخیزداری و گسترش همکاری با خیرین آبخیزدار، به ویژه در مناطق محروم شاهد پویایی عرصه‌های طبیعی باشیم.

قاسمی با اشاره به وظایف و ماموریت‌های حوزه روابط عمومی در دوایر تابعه جهادکشاورزی، لزوم اطلاع رسانی مطلوب و گسترده را یادآور شد و نقش مجموعه روابط عمومی را در سازمان جهادکشاورزی حساس و تاثیرگذار توصیف کرد.

حجت‌الاسلام قائمی نماینده، ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز موفقیت در عرصه منابع طبیعی را مستلزم ارتباط و تعامل ویژه با مردم عنوان کرد و گفت: با فرهنگ سازی و فعالیت بیشتر با تشکل‌ها و مردم بهتر می‌توان به حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌ها امیدوار بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار