روزنامه نيويورک تايمز در مقاله اي به قلم مارک لندلر نوشت، افزايش اختلاف هاي ميان امريکا و ايران براي باراک اوباما که در آستانه مبارزات انتخاباتي قرار دارد، يک تهديد سياسي جديد محسوب مي شود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛ نيويورک‌تايمز در اين مقاله آورد اين اختلاف ها اوباما را مجبور به انتخاب گزينه هايي مي کند که يا موجب آسيب رساندن به روند ترميم اوضاع اقتصادي کشور مي شود و يا تصوير وي را به عنوان يک رهبر مصمم خدشه دار مي سازد.


نويسنده مقاله با اشاره به قانون سرنوشت ساز تحريم صادرات نفت ايران که رئيس جمهور شب سال نو ميلادي آن را به امضا رساند و به سرعت زمان اجراي آن نزديک مي شود، افزود، در اواخر ماه ژوئن زماني که مبارزات انتخاباتي در اوج خود هستند، اوباما بايد تصميم بگيرد اگر ساير کشورها که برخي از آنها متحدان ثابت قدم آمريکا هستند به خريد نفت ايران از طريق بانک مرکزي اين کشور ادامه دهند آيا بايد اقدامي بر ضد آنها انجام دهد يا خير.


پس از لابي شديد با کاخ سفيد، کنگره موافقت کرد با ايجاد تغيير در اين قانون دست اوباما را باز بگذارد تا درصورتيکه به اين نتيجه رسيد که اين قانون موجب بي ثباتي بازار نفت مي شود اجراي آن را به تاخير بيندازد. وي همچنين ممکن است بر اساس ملاحظات امنيت ملي آمريکا برخي کشورها را از اين قانون مستثني کند.


اما بهره گيري از هرکدام از اين راه گريزها ممکن است موجب طرح انتقادهايي برضد رئيس جمهور شود مبني بر اينکه وي در مقابل ايران ضعيف عمل مي کند. کشوري که قدرت هاي غربي مي گويند به دنبال دستيابي به سلاح هاي هسته اي است و با واکنش شديد اروپا نيز مواجه شده است.


نامزدهاي جمهوريخواه به رهبري ميت رامني تهديد کرده اند که براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته اي به اقدام نظامي مبادرت خواهند کرد. آنها از اوباما انتقاد مي کنند که براي متوقف کردن برنامه هسته اي ايران به ميزان کافي تلاش نکرده است.
رامني در ماه نوامبر در کاروليناي جنوبي گفت، «اگر ما بازهم اوباما را انتخاب کنيم، ايران به سلاح هسته اي دست خواهد يافت و اگر من را انتخاب کنيد آنها داراي سلاح هسته اي نخواهند شد.»


دولت اوباما با اقدام نظامي برضد ايران به شدت مخالف است و قاطعانه هرگونه دخالت در ترور اخير يک دانشمند هسته اي ايراني را رد کرد. درمقابل دولت آمريکا تمام توجه خود را بر روي فشارهاي اقتصادي معطوف کرده است تا ايران را وادار کند براي گسترش فعاليت هاي هسته اي خود باوجود تحريم هاي بين المللي بهاي سنگيني بپردازد.


استوارت آيزن ستات، يک مقام ارشد در وزارت خانه هاي خزانه داري و امور خارجه آمريکا گفت، در زماني که ايراني ها با برنامه هسته اي خود به آشفتگي ها دامن مي زنند، براي دولت آمريکا خيلي سخت است که از موضع خود عقب نشيني کند به ويژه در سالي که قرار است انتخابات در آن برگزار شود.


وي افزود: از طرف ديگر اعمال تحريم ها هم ممکن است به اقتصاد کشور و انتخاب مجدد [اوباما] آسيب برساند.


سناتور مارک استيون کرک يک نماينده جمهوريخواه از ايالت ايلينوي که حامي لايحه تحريم ها نيز بود و سناتور رابرت منندز، نماينده دموکرات ايالت نيو جرسي معتقدند که احتمالا اعمال اين تحريم ها تنها گزينه اي است که اسرائيل را از انجام يک حمله پيش دستانه به تاسيسات هسته اي ايران منصرف مي کند.


دولت آمريکا مي گويد به گونه اي برنامه ريزي مي کند که تحريم ها را به دقت اجرا کند و تغييراتي که درمورد آنها با کنگره مذاکره کرده است به اوباما اين امکان را مي دهد که بدون برهم خوردن بازار نفت اين قانون را اجرا کند.


اتحاديه اروپا قرار است هفته اينده تحريم هاي خود را درمورد صادرات نفت ايران به اجرا درآورد. اين اقدام اجراي قانون تحريم هاي ايران را براي آمريکا تسهيل خواهد کرد.


در بخش ديگري از مقاله نويسنده افزوده، افزايش قيمت نفت هم ممکن است مانند سقوط يورو روند بهبود اوضاع اقتصادي امريکا را با مشکل مواجه سازد. ترس از افزايش قيمت نفت کاخ سفيد را مجبور کرد با تلاش هاي کنگره به منظور اعمال تحريم هاي شديد برضد بانک مرکزي ايران مخالفت کند./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار