معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت : این سازمان از فناوری‌های نوینی که به لحاظ پایداری کشاورزی منجر به افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و دامی شود، استقبال می‌کند .

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،سیدافشین صفوی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت : این سازمان از فناوری‌های نوینی که به لحاظ پایداری کشاورزی منجر به افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و دامی شود، استقبال می‌کند و آماده مشارکت از طریق بخش‌های تحقیقاتی و اجرایی با دانشگاه رازی است.

او با بیان اینکه استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین در کشاورزی اجتناب ناپذیر است، گفت : امروزه فناوری‌هایی مانند احداث گلخانه‌های مدرن، تولید دام‌های شبیه‌سازی شده و نیز استفاده از پهباد جزیی از کشاورزی مدرن شده‌اند.

او به رشد فزاینده جمعیت جهان و افزایش تقاضا برای مواد غذایی در دهه‌های اخیر و ضرورت به کارگیری روش‌های زیست فناوری اشاره کرد و گفت: این عوامل باعث شد تا در زمینه علوم کشاورزی و موادغذایی شاهد گذر جدی و اجتناب ناپذیر از کشاورزی سنتی به کشاورزی پیشرفته و بکارگیری روش‌ها و فناوری‌هایی نوین مانند زیست فناوری در تولید محصولات زراعی و دامی باشیم.

او به دلایل استفاده از بیوتکنولوژی به عنوان ابزاری مهم و کارآمد در زمینه تولید و توسعه ملی و حفظ استقلال کشور‌های در حال توسعه پرداخت و گفت: ارزش افزوده فراوان، فراگیر شدن سریع و ایجاد موقعیت‌های برتر اقتصادی و علمی از جمله دلایل استفاده از بیوتکنولوژی است.

او با اشاره به اینکه بیوتکنولوژی به جهت افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی به یکی از مهمترین ابزار‌های مهم در حوزه کشاورزی تبدیل شده است، افزود: به دلایل تاثیرات مطلوب زیست فناوری بر زندگی بشر، دانشمندان قرن ۲۱ را قرن بیوتکنولوژی می‌دانند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه به کاربرد‌های زیست فناوری در کشاورزی اشاره کرد و افزود: تولید پایه‌های کشت بافتی و سالم برای نهالستان‌ها، تولید گیاهان عاری از ویروس و بیماری، ایجاد گیاهان مقاوم به حشرات و آفات، ایجاد گیاهان تحمل کننده علف کش ها، گیاهان مقاوم به بیماری‌های قارچی، گیاهان دارویی، ایجاد گیاهان به شرایط سخت از جمله کاربرد زیست فناوری در کشاورزی بیان کرد.

صفوی ایجاد گیاهان با ارزش غذایی ویژه و طعم و عطر بهتر، ایجاد گیاهان با رشد سریع و راندمان کشت بالاتر، ایجاد دام‌های تراریخته دارای خصوصیت ویژه تولید شیر و گوشت، ایجاد ماهی‌ها و سایر دام‌هایی که با سرعت زیاد رشد می‌کنند را از سایر کاربرد‌های زیست فناوری دانست.

او گفت: با رشد علم زیست فناوری و صنایع وابسته به آن، نیاز به نیروی کارشناس در این زمینه دور از انتظار نیست لذا تقویت و رشد سطح علمی دانشجویان در مقطع کارشناسی زیست فناوری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.