به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از استعفای باقر لاریجانی از معاونت آموزشی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی علی اکبر حقدوست را به این سمت منصوب کرد.
بیشتر بخوانید: باقر لاریجانی از سمت خود استعفا داد + متن استعفا
متن این حکم به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر علی اکبر حقدوست
با توجه به سوابق علمی و اجرائی ارزنده جنابعالی، بدینوسیله بعنوان معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب میشوید. انتظار میرود در آن جایگاه حساس موارد ذیل را که از قبل نیز شروع شده پیگیری و محقق فرمائید.
۱-با توجه به تاثیر مولفههای اجتماعی موثر بر سلامت، جامعه محور شدن آموزش علوم پزشکی یک ضرورت اجتناب ناپذیرست. انتظار میرود با جدیت و همت بی وقفه مدل علمی این حرکت زیربنائی طراحی و اجرا شود. طرح جدید "هرخانه یک پایگاه سلامت " و ادغام آموزش جامعه نگر در این طرح بنیادین از آثار ماندگار در ایام باقیمانده دولت محترم خواهد بود.
۲-بدلیل مشغله فراوان روسای محترم دانشگا هها پرداختن به بخش درمان و حل و فصل مشکلات مالی دانشگاهها، بخش آموزش دچار غفلت مزمن شده است.
اینجانب تلاش میکنم با اصلاح هرچه زودتر ساختار اداره دانشگاهها و همچنین روان سازی گردش مالی و وصول مطالبات سازمانهای بیمه گر از این دغدغهها بکاهم. مع الوصف توجه ویژه جنابعالی به امر آموزش و نظارت مستمر بر کیفیت آن میتواند آموزش علوم پزشکی را از آسیب پذیری بیشتر برهاند.
ضروریست شیوه پذیرش دانشجو، مهارت آموزی، نحوه ارتقاء اساتید، شیوه انتخاب هیئت بورد، طول دوره-های آموزشی، نسبت و تعداد رشتهها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، روشهای انگیزشی و دهها مورد دیگر در دانشگاهها بازنگری شود.
سرعت عمل در این مباحث اساسی بسیار حائز اهمیت میبا شد و ضروریست با نظر خواهی از اعضاء هیات علمی دانشگاههای سراسر کشور با برگزاری نشست و تشکیل کمیتههای متعدد هرچه زودتر راهکارهای اساسی را بیابیم.
۳-در سالهای اخیر بدلیل جایگاه اجتماعی و بعضا" اقتصادی رشتههای علوم پزشکی تلاش در کسب صندلی در دانشکدهها تبدیل به رقابتی فراتر از رقابتهای علمی گشته و مداخلات شیوههای غیر اخلاقی را سبب شده است. ضروریست با طراحی ساز و کارهای نظارتی مستمر و همکاری دستگاههای ذیربط به پایش این موارد بپردازید تا شائبه بی عدالتی در آموزش علوم پزشکی و بازشدن هرگونه روزنه ورود دانشجو با اهرم هائی غیر از هوشمندی و بضاعت علمی مرتفع گردد، صندلی دانشگاه باید جایگاه فرزندان با استعداد کشور از همه اقشار و طبقات اجتماعی و بدون امکان استفاده از هرگونه رانت باشد.
۴-حضور معاونین محترم آموزشی دانشگاهها در مراکز درمانی و بیمارستانهای دانشگاهی کمرنگ است. ضرورت دارد معاونین محترم آموزشی با سرکشی مستمر شیوه درمان در بیمارستانهای دانشگاهی را ارزیابی و هرگونه کاستی را مرتفع نمایند، شیوه درمان در بیمارستان دانشگاهی حاصل نحوه آموزش درست و یا نادرست است که معاونین آموزشی نقش اساسی در این امر مهم دارند.
۵-اخلاق پزشکی بعنوان جزء تفکیک ناپذیر آموزش متاسفانه مورد توجه ویژه قرار نمیگیرد. در برخوردهای سرزده اینجانب به مراکز بیمارستانی بعضا" شاهد عدم رعایت موازین کامل اخلاقی در ردههای مختلف میباشم.
احترام به مردم اعم از بیمار و یا همراه وی و همچنین اساتید از الزامات آموزش در کلیه رشتهها، بخصوص رشتههای علوم پزشکی است که لازمست مورد مداقه بیشتر قرار گیرد.
۶-بلاتکلیفی در شرح وظایف بیمارستانهای آموزشی بعضا" موجب سرگردانی مردم میشود. برای مثال تعیین تکلیف و شرح وظایف متخصص طب اورژانس و مرزبندی آن با وظایف انترن، رزیدنت و اساتید در بخش اورژانس بیمارستانهای دانشگاهی از ضرورت هائی است که اینجانب از مدتها قبل دنبال میکنم و ضروت دارد با هماهنگی معاون محترم درمان، نحوه اداره اورژانس در بیمارستانهای دانشگاهی تعیین تکلیف شود.
۷-تهیه مطالب آموزشی برای همه گروههای هدف بخصوص در مورد بیماریهای شایع واگیر و غیر واگیر، ارتقاء کیفیت زندگی در مورد سالمندان و دیگر گروه ها، جمعیت و آثار ناشی از آهنگ رشد کند و منفی آن از رسالتهای آن معاونت است که لازمست با پرهیز از مدیریت جزیرهای و بنحو ادغام یافته با هماهنگی معاونتهای بهداشت، درمان، پژوهش و دیگر معاونتهای ذیربط اقدام فرمائید.
۸-استفاده از روشهای نوین آموزشی، دانشگاه مجازی و آموزش از راه دور و بهره گیری از ظرفیتهای فضای مجازی برای کلیه گروههای هدف از مسئولیتهای اساسی آن معاونت محترم است که باید مورد توجه قرار گیرد.
۹-تعریف جایگاه علمی طب سنتی و طب مکمل در آموزش علوم پزشکی و ادغام آن در نظام ارائه خدمت و تعیین محلی برای ارائه این خدمات در بیمارستانهای دانشگاهی از ضرورتهای اجتناب ناپذیر است. بدیهی است در صورتیکه جنابعالی و همکاران ارجمندتان عالمانه به این امر مهم نپردازید بی تردید مورد دست اندازی و تاخت و تاز افراد غیر علمی، غیر حرفهای و سودجو قرار خواهد گرفت و مردم نیز از این بابت زیان خواهند کرد.
۱۰-قرار گرفتن دانشگاهها در طراز بین المللی، خلق ثروت با پیوند آنها با پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان و نقش آفرینی در اقتصاد ملی نیز مقوله ایست که برنامه، پیگیری مستمر و هماهنگی بیشتری با معاونت محترم پژوهشی را میطلبد وشایسته است در این راستا نیز گامهای موثری برداریم.
توفیق جنابعالی را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.
انتهای پیام/