سیاسیون افغانستان ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی آمریکا، شهادت سردار سلیمانی را خلاف موازین بین المللی و صلح در منطقه توصیف کردند.

واکنش گسترده سیاست مداران افغانستان به شهادت «سردار سلیمانی»به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی توسط سربازان تروریست آمریکایی با واکنش‌های گسترده سیاست‌مداران افغانستان همراه بوده است.

سیاسیون افغانستان ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا، شهادت سردار سلیمانی را خلاف موازین بین المللی و صلح در منطقه توصیف کردند.

بیانیه دولت افغانستان در واکنش به شهادت سردار سلیمانی

ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای از اقدام تروریستی آمریکا برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه دولت افغانستان آمده است: از همسایه بزرگ خویش جمهوری اسلامی ایران که با ما مشترکات زبانی، دینی، تاریخی و فرهنگی گسترده دارد و از ایالات متحده آمریکا که شریک استراتژیک و بنیادین افغانستان است تمنا داریم که از افزایش تنش‌ها جلوگیری نموده و امید بر آن داریم که هر دو طرف اختلاف های پیش آمده را از طریق گفتگو حل نمایند.

در این بیانیه تاکید شده که دولت جمهوری اسلامی افغانستان به ملت شریف افغانستان و تمامی همسایه‌های خود اطمینان می‌دهد که در مطابقت با مندرجات توافق امنیتی با ایالات متحده آمریکا، خاک افغانستان در هیچ حالت علیه هیچ کشور خارجی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

عبدالله: جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار افغانستان بوده است

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی دولت افغانستان شهادت سردار سلیمانی را به ملت ایران تسلیت گفت.

این پیام افزوده است: «جمهوری اسلامی ایران یکی از همسایگان و متحدان کشور ما است. در دوران جهاد و مقاومت در کنار مردم ما ایستاد. در مرحله بازسازی در سالیان پسین از ثبات، استقرار و بازسازی حمایت کرد و سال‌ها است از ملیون‌ها مهاجر ما میزبانی می‌کند.»

کرزی: شهادت سردار سلیمانی خلاف موازین بین المللی و صلح در منطقه است

«حامد کرزی»، رئیس جمهور سابق افغانستان در واکنش به شهادت سردار سلیمانی با صدور بیانیه ای تاکید کرده که اقدام آمریکا شدیدا محکوم و خلاف اصول و موازین بین المللی و صلح و ثبات در منطقه است.

کرزی هشدار داده است که این اقدام موجب افزایش تنش‌ها و خصومت‌های بیشتر در منطقه ما شده و به ثبات و صلح بیش از پیش آسیب می‌رساند.

سرور دانش: «سردار سلیمانی» چهره برجسته مبارزه علیه داعش در منطقه بود

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان اظهار داشت: : «قاسم سلیمانی، یک چهره برجسته مبارزه علیه داعش در منطقه بود. هر نوع برخورد خشن و خارج از قواعد بین‌المللی در هر شرایطی، بر وخامت اوضاع می‌افزاید و ما را از صلح و ثبات در منطقه و جهان دور کرده و تنش‌ها را بیشتر می‌سازد.»

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرد که به هیچ وجه، از افغانستان به عنوان میدان جنگ نیابتی استفاده نخواهد شد.

محقق: شهادت «سردار سلیمانی» ضایعه ای جبران ناپذیر است

رئیس حزب وحدت اسلامی افغانستان در پیامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سردار «قاسم سلیمانی»، فقدان ایشان را ضایعه ای جبران ناپذیر خواند.

وی اظهار داشت: وجود سردار سلیمانى به عنوان یک عنصر اعتدالگرا براى ایران اسلامى و نهضت جهانى اسلام در مقابله با تروریسم بین المللى و افراط گرایى، القاعده و داعش غنیمت بزرگ بود و شهادت ایشان بدون شک ضایعه جبران ناپذیر است، خداوند او را رحمت کند و در جوار رضوان خودش پذیرا گردد.

خلیلی: شهادت سردار سلیمانی خلاف صلح خواهی جهانی و نظم پذیری بین المللی است

محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح و رئیس حزب وحدت اسلامی افغانستان در واکنش به شهادت «سردار سلیمانی» با صدور پیامی گفت: «شهادت این سردار نامدار به افزایش تنش ها در سطح منطقه و جهان دامن خواهد زد و این اقدامی است که خلاف مقصد صلح خواهی جهانی و نظم‌پذیری بین المللی شمرده می‌شود.»

خلیلی اضافه کرد: با توجه بر اینکه طرفدار صلح جهانی و مخالف هرگونه تنش نظامی در سطح منطقه و جهان هستم، توسل به عمل قهرآمیز نظامی این چنینی را، دامن زدن به بحران و تنش می دانم که به نفع هیچ کشوری نمی باشد.»

پدرام: شهادت سردار قاسم سلیمانی نمونه آشکار تروریسم دولتی و مخالف قوانین بین المللی است

«عبداللطیف پدرام»، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شهادت سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را نمونه آشکار تروریسم دولتی و مخالف قوانین بین المللی خواند.

وی در صفحه فیسبوک خود نوشت: رژیم‌ آمریکا منبع شرارت‌های بسیاری در جهان و منطقه‌ ما بوده و حمله‌ تروریستی به جان سردار قاسم سلیمانی برخلاف قوانین بین المللی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ضمن تروریستی خواندن ترور سردار سلیمانی بیان داشت: این اقدام آمریکا نمونه‌ آشکار تروریسم دولتی است که ترامپ در راس آن قرار دارد.

عبداللطیف پدارم با بیان این مطلب که سردار سلیمانی با احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان روابط نزدیک داشت افزود: مبارزه و مقاومت در برابر سلطه طلبی آمریکا حق مسلم دولت‌ها و کشورهای منطقه است.

عطا محمد نور: ملت افغانستان حمایت های «سردار سلیمانی» را فراموش نمی کند

«عطا محمد نور»، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان در واکنش به شهادت «سردار سلیمانی» گفت: «حمایت سخاوتمندانه آقای سلیمانی به نمایندگی از کشور ایران از حکومت مجاهدین به رهبری استاد برهان الدین ربانی و قهرمان ملی احمد شاه مسعود خصوصا در دوره مقاومت ثبت تاریخ شده  و ملت افغانستان آن را فراموش نمی کند.»

وی افزود: افزود: «جهان امروز از هر زمان دیگر به صلح و امنیت نیاز دارد، حادثه اخیر در بغداد به جان آقای سلیمانی سبب نگرانی ملت های منطقه شده است.»

معاون سابق وزارت دفاع افغانستان: سردار سلیمانی به آرزوی شهادتش رسید

جنرال بازمحمد جوهری، معاون سابق وزارت دفاع افغانستان در واکنش به شهادت سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی گفت: «سردار سلیمانی» در به زانو در آوردن داعش در عراق و سوریه نقش مهم و استراتژیک داشت.

وی اظهار داشت: «من در سخنانی از ایشان شنیدم که با تاکید می گفت آرزویش شهادت است، وی به آرزویش رسید، کشته شدن در راه هدف و عقیده برای هر انسان هدفمند افتخار است.»

جنرال بازمحمد جوهری تاکید کرد: «به لحاظ اصول و قانون جنگ اینگونه حمله ناجوانمردانه محسوب می شود.»

نماینده سابق مجلس افغانستان: نام سردار سلیمانی لرزه بجان دشمنان اسلام می‌انداخت

«نصرالله صادقی‌زاده نیلی»، نماینده سابق مجلس افغانستان با صدور پیامی شهادت سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی،‌ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را تسلیت گفت.

در پیام وی آمده است: «شهادت پاداش الهی است برای بندگان شایسته و مخلص که عمری در انتطار عروج بسوی معبودش بوده؛ شهادت سردار سرافراز مردی شجاع از سلسله خوبان که نامش لرزه بجان دشمنان اسلام می‌انداخت مردی نام آشنایی صحنه جهاد، مبارزه و مقاومت سردار سرافراز قاسم سلیمانی بدست پلیدترین انسانها به مقام عظمی ولایت و تمام رهروانشان تسلیت و راهش پررهرو.»

فرزند احمد شاه مسعود:کی نشینیم تا دگر شیری چنین آید پدید!

«احمد مسعود»، پسر  احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان با انتشار تصویری قدیمی از پدر خود در کنار شهید «سردار سلیمانی» به شهادت ایشان واکنش نشان داد.

وی در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت:

چو شیر مردان بمیرند، جامه ها باید درید
کی نشینیم تا دگر شیری چنین آید پدید

این پست با واکنش گسترده کاربران افغانستانی رو به رو شد. آنان از سردار سلیمانی با تعابیر «سردار سلیمانی عزیز»، «مرد مقاومت» و «ابرمرد تاریخ» یاد کردند و شهادت وی را تبریک و تسلیت گفتند.

کارشناس مسائل افغانستان: شهادت سردار سلیمانی نقطه عطفی برای تجدید قوای گروه های مقاومت است

دکتر «علی واحدی»، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید بر اینکه شهادت سردار سلیمانی نقطه عطفی برای تجدید قوای گروه های مقاومت خواهد شد گفت: مردم افغانستان از آمریکا متنفرند و خواستار خروج آنها از کشورشان هستند.

وی بیان داشت: مردم دیگر تحمل جنایات آمریکا را ندارند زیرا چهره و ماهیت این کشور کاملا مشخص شده است، الحمدلله ملت‌های مسلمان آگاه شده و گروه های مقاومت و مبارز در تمام کشورهای اسلامی دیگر اجازه ماندن به آمریکا را نمی دهند.

متن کامل این گفتگو را بخوانید: شهادت سردار سلیمانی نقطه عطفی برای تجدید قوای گروه‌های مقاومت است/ مردم افغانستان از آمریکا متنفرند و خواستار خروج آنها از کشورشان هستند‌

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار