رئیس دانشکده علوم سیاسی آمریکا معتقد است آمریکا با ترور سردار سلیمانی حقوق بین الملل را زیر پا گذاشته است.

آمریکا با ترور سردار سلیمانی حقوق بین الملل را زیر پا گذاشتبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود ساعت ۱ بامداد امروز جمعه دو خودرو که شهید سلیمانی و «ابو مهدی المهندس» را از فرودگاه بغداد به شهر بغداد انتقال می‌دادند مورد اصابت حمله موشکی قرار گرفتند و همه سرنشینان که ۱۰ نفر از همراهان و محافظان شهید المهندس و شهید سلیمانی بودند تماماً به شهادت رسیدند.

این جنایت ایالات متحده آمریکا واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت. رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی تأکید کردند: «سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبه‌ی شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سال‌ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان‌های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سال‌ها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیة‌الله‌ارواحنافداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم».

ایشان همچنین در پیام خود آورده‌اند: «شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوه‌ی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند».

در خصوص ترور سردار سلیمانی به دست آمریکا از منظر حقوق بین المللی گفتگویی با پروفسور «نادر انتصار» انجام داده که از نظر می‌گذرد. انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا و از کارشناسان مطرح مطالعات خاورمیانه و حقوق بین الملل به شمار می‌رود.

*آمریکا در اقدامی و به دستور شخص دونالد ترامپ دست به ترور سردار قاسم سلیمانی زد. به نظر می‌رسد آمریکا با این اقدام و برای فرار از استیضاح سطح تنش با ایران را بالا برده تا بتواند مسائل داخلی آمریکا را به حاشیه براند. ارزیابی شما چیست؟

من با این ارزیابی تا مقداری موافقم، ولی این تنها دلیل دستور دونالد ترامپ به ترور سردار قاسم سلیمانی نمی‌تواند باشد. دلیل دیگر این دستور این است که ما با رژیمی معتاد به جنگ طرف هستیم و از هم روز اولی که ترامپ سر کار آمد دولت او که از افرادی ضد ایران و مایل به جنگ بودند تشکیل شده بود. متاسفانه در ایران درک درستی از رژیم حاکم در آمریکا و هدف‌های آن وجود نداشته است.

برخی در ایران برداشتشان از ترامپ این است که خود اوجنگ طلب نیست و اطرافیان او هستند که جنگ طلب و ضد ایران هستند. این برداشت غلطی است. شخصی که جنگ طلب نباشد افراد جنگ طلب و فاشیست را به کابینه خود وارد نمی‌کند. در تویتی که امروز ترامپ فرستاد او گفت که آمریکا باید سال‌های پیش سردار سلیمانی را ترور میکرد. او همچنین گفت که سردار سلیمانی شخص منفوری در میان ایرانیان و رهبران ایران بود و برخی از رهبران ایران بر خلاف آنچه می‌گویند از ترور سردار سلیمانی خوشحال شدند.

ایران امروز با یک ابله و جنایتکار جنگی روبرو است، ولی هنوز در ایران برخی از مسؤلین در خواب خوش هستند و درک نمی‌کنند که ترامپ مشغول پختن چه آشی برای ایران است

* اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی از سوی دیگر نشان می‌دهد که جنگ با ایران برای آمریکا در مقطع کنونی حائز اهمیت است. ارزیابی شما چیست؟

البته آمریکا مدتی است که جنگ اقتصادی و سیاسی را بر علیه ایران آغاز کرده است و امید داشت که از طریق سیاست «فشار حداکثری» خود سیستم و دولت ایران را ساقط کند.

با ترور سردار سلیمانی چنین به نظر می‌رسد که رژیم آمریکا مایل است که از جنگ اقتصادی و سیاسی به اولین مرحله جنگ نظامی قدم بگذارد.

* سردار سلیمانی به عنوان یک مقام رسمی ایران و به دعوت دولت عراق در این کشور حضور داشت که توسط آمریکا ترور شد. از منظر حقوق بین الملل این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آمریکا با ترور سردار سلیمانی حقوق بین الملل را زیر پا گذاشته است. البته باید در نظر داشته باشیم که ما با رژیمی یاغی طرف هستیم که حقوق بین الملل را مدتی است نادیده می‌گیرد و برایش قوانین بین المللی مسخره هستند.

*با توجه به پیام آیت الله خامنه‌ای که اعلام کردند انتقام سختی از آمریکا گرفته می‌شود ارزیابی شما از پاسخ ایران به این اقدام چیست؟

یکی از دلایلی که دولت ترامپ به ترور سردار سلیمانی دست زد این بود که تصور می‌کند که ایران به شعار دادن بسنده خواهد کرد و قادر به پاسخ دادن به تحریکات آمریکا نیست. حالا باید منتظر بود که ایران چگونه پیام آیت الله خامنه‌ای را به سیاست عملی تبدیل خواهد کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.