شبکه تلویزیونی العالم مصاحبه‌ای را که اخیرا با ابومهدی المهندس، معاون فرماندهی نیرو‌های بسیج مردمی عراق انجام داده بود، منتشر کرد.

انتقاد شدید «ابومهدی المهندس» از آمریکا در آخرین مصاحبه ویبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شهید ابومهدی المهندس، معاون فرماندهی نیرو‌های بسیج مردمی عراق در آخرین مصاحبه خود با شبکه العالم قبل از شهادت با اشاره به استفاده آمریکا از سلاح‌های ممنوعه در عراق و تخریب زیرساخت‌های این کشور تاکید کرد: ما به عنوان نیرو‌های الحشد الشعبی هیچ نیازی به ائتلاف بین‌المللی و آمریکا نداریم و هرگز چنین احساس و تقاضایی نداشته‌ایم و هزاران کیلومتر از خاک عراق را بدون کمک گرفتن و نیاز به نیرو‌های ائتلاف و آمریکا آزاد کرده‌ایم.

ابومهدی المهندس در گفتگو با خبرنگار العالم درباره عملیات در غرب موصل و چگونگی روند و پیشرفت عملیات گفت: این عملیات در دو مرحله است که مرحله نخست آن به خوبی و با موفقیت پایان یافت و تقریبا بیش از دو هفته به طول انجامید. المهندس با اشاره ایجاد خاکریز‌ها و پاکسازی مساحتی بالغ بر ۱۱۰ کیلومتر از مناطق عملیاتی گفت: مرحله دوم عملیات نیز چند روزی آغاز شده است و ما باید ارتباط خیابان حلبیه موصل و راه ارتباطی موصل و الرقه را قطع و حدود ۲۵ کیلومتر از مسیر اصلی غرب بغداد و موصل را پاکسازی و تثبیت کنیم. امروز صبح به لطف خدا اهداف مورد نظر را تکمیل خواهیم کرد. ما راه ارتباطی الرقه و موصل را پاکسازی کرده ایم و ارتباط میان این دو حدود سه روز برقرار شده است.

ابومهدی المهندس پس از ارائه توضیحاتی دیگر درباره مساحت منطقه عملیاتی در پاسخ به سوالی در خصوص هشدار ترکیه در خصوص ورود به تلعفر و امکان ایجاد تغییرات جمعیتی و هشدار ضمنی آنکارا به الحشدالشعبی گفت: ترکیه از تروریسم و داعش حمایت می‌کند و آمریکایی‌ها نیز از این موضوع مطلع هستند و تصاویر هوایی حرکت کاروان‌های داعش از ترکیه به سوریه و ورود آن‌ها به موصل و به طور خاص منطقه بعاج در غرب موصل را در اختیار نخست‌وزیر سابق قرار دادند. ترکیه امروز به خاطر ورود نیرو‌های الحشد الشعبی به این منطقه (نزدیک تلعفر) در بحران به سر می‌برد و عزا گرفته است. آن‌ها تصور نمی‌کردند نیرو‌های الحشد الشعبی به این منطقه بیایند. ترکیه ابتدا به اعمال فشار‌های سیاسی از طریق داعشی‌های سیاسی عراق مبادرت کرد، اما دیدند که ما به ورودی‌های تلعفر و غرب موصل رسیده‌ایم. نیرو‌های ترکیه در خاک عراق اکنون اشغالگر به شمار می‌آیند و این کار آن‌ها خارج از حاکمیت عراق و بدون توافق دولت عراق صورت گرفته است. دولت و پارلمان عراق و همه نیرو‌های ملی کاملا مخالف حضور نیرو‌های ترکیه در خاک عراق هستند. ترکیه می‌خواهد از ورود نیرو‌های الحشد الشعبی به این منطقه به عنوان سرپوشی برای توجیه حضور خود در تلعفر استفاده کند و از این مساله ناراحت هستند که ما برای فائق آمدن بر داعش به این منطقه آمده ایم. ما تا این لحظه حدود هزار و ۲۰۰ یا ۳۰۰ کیلومتر از اراضی این منطقه گسترده را آزاد کرده‌ایم؛ منطقه‌ای که ارتش عراق از سال ۲۰۰۳ وارد آن نشده است. نیرو‌های عراقی فقط در یکی از خیابان‌های آسفالت شده (سنگفرش شده) این منطقه تردد می‌کردند.

وی ادامه داد: داعش بر روستا‌ها و دشت‌های زیادی کنترل پیدا کرده است که پیشتر نیز در دست القاعده بود. امروز ترکیه از ورود نیرو‌های الحشد الشعبی به این منطقه غافلگیر شده است و غافلگیرتر نیز خواهند شد و مجبورند ورود ما را به تلعفر و آزادسازی آن و پاکسازی کل غرب عراق را ببینند. امروز کسی که در ترکیه حکومت می‌کند (اردوغان) بسیار منفعلانه عمل می‌کند.

ابومهدی المهندس در ادامه گفتگو با خبرنگار العالم گفت: ترکیه تلاش می‌کند امروزه در عراق و سوریه قدرت نمایی کند. در عراق قطعا شکست خواهد خورد و اگر دولت عراق تصمیم بگیرد با این کشور مقابله کنیم چنین کاری را خواهیم کرد و با همه توان از شرافت و سرزمین و حاکمیت عراق حمایت و حفاظت خواهیم کرد.

ابومهندس در پاسخ به پرسشی در خصوص حمایت ائتلاف از عملیات آزادسازی موصل و پشتیبانی هوایی این عملیات در بخش شمالی و برخی مناطق جغرافیایی دیگر و اینکه آیا نیرو‌های ائتلاف از بخش غربی که الحشد الشعبی در آنجا عملیات انجام می‌دهد نیز پشتیبانی هوایی به عمل می‌آورند یا خیر و اینکه اساسا شما چنین درخواستی مطرح کرده‌اید یا نه گفت: ما اعتقادی به این مساله نداریم. ما به تصمیم دولت عراق و درخواست کمک از ائتلاف بین المللی احترام می‌گذاریم. دولت سابق (دولت نوری المالکی) از نیرو‌های آمریکایی و نه از نیرو‌های ائتلاف رسما درخواست کمک کرد تا از عراق و بغداد پشتیبانی کنند. این در حالی بود که بغداد با خطر سقوط مواجه بود. آن‌ها لحظه‌ای مداخله نکردند و شرکتی را که به تانک‌های آبرامز خدمات ارائه می‌کرد؛ از عراق خارج کردند. آمریکایی‌ها حتی گلوله تانک‌های آبرامز را نیز در اختیار عراقی‌ها قرار ندادند. بغداد در آستانه سقوط قرار داشت و آمریکایی‌ها مداخله نکردند. پس از تغییر دولت، دولت کنونی خواستار تشکیل ائتلاف شد. ما به عنوان جوانان مجاهد و نیرو‌های الحشد الشعبی در خصوص مفید بودن حضور نیرو‌های ائتلاف متقاعد نشده ایم و آن را بی فایده می‌دانیم. دولت تصمیم گرفت این کار را انجام دهد و تصمیمش نیز محترم است. آن‌ها خواستار حمایت‌های سیاسی و نظامی شدند و نیرو‌های ائتلاف از نیرو‌های عراقی حمایت کردند اگرچه این حمایت نیز با تبعیض همراه بود و از طرفی حمایت می‌کردند و از طرف دیگر خیر.

وی تاکید کرد: ما به عنوان نیرو‌های الحشد الشعبی معتقدیم هیچ نیازی به ائتلاف بین المللی و آمریکا نداریم و هیچ روزی چنین احساسی نداشته ایم و هرگز چنین تقاضایی نداشته ایم. ما فقط یک بار درخواستی داشته ایم که آن هم درخواست اخراج آن‌ها از آمرلی بوده است. ما چند ساعت قبل از آغاز عملیات آمرلی شخصا از نخست وزیر عراق خواستم که نیرو‌های آمریکایی را با هواپیما یا هلیکوپتر خارج کند. ما نیازی به آن‌ها نداریم. اکنون هزاران کیلومتر از خاک عراق را بدون کمک و نیاز به نیرو‌های ائتلاف و آمریکا آزاد کرده ایم. ما معتقدیم نیرو‌های ائتلاف بین المللی و آمریکا قواعد جدیدی در درگیری‌ها ایجاد کرده اند و به صورت گزینشی اهدافی را هدف حمله قرار می‌دهند. این در حالی است که قدرت تخریب سلاح‌های آن‌ها بسیار بالا است و منازل و مناطق مسکونی را ویران می‌کنند و در الرمادی ما شاهد هستیم که میزان خرابی به سبب بمباران‌های غیر قابل توجیه آمریکا هشتاد و پنج درصد است. آمریکایی‌ها در حملات خود از بیش از اندازه از زور و قدرت استفاده می‌کنند و زیرساخت‌ها را ویران می‌کنند و این را ما در همه حملاتی که آمریکایی‌ها به عراق انجام دادند ملاحظه می‌کنیم. در جنگ اول کویت و در جنگ سال ۲۰۰۳ شاهد استفاده از تجهیزات و اورانیوم ضعیف شده توسط آمریکایی‌ها بودیم. ما به عنوان الحشد الشعبی احساس و نیازی به این مساله (حمایت‌های ائتلاف و آمریکا) نمی‌بینیم. دولت عراق نیز به رای و دیدگاه جوانان در الحشد الشعبی احترام می‌گذارد. ما خارج از هرگونه پشتیبانی هوایی آمریکایی‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار