صالحی گفت:هزاران شخصیت بزرگ و برجسته، درقرون ابتدایی اسلام و صدسال اخیر از قم تربیت و به جهان اسلام معرفی شده‌است.

معرفی هزاران شخصیت برجسته از قم به جهان اسلامبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،سید عباس صالحی،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه درهمایش آموزگار فقاهت آیین نکوداشت مرحوم آیت‌الله سید محمد محقق داماد در پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی (ره) قم گفت: درقرون ابتدایی اسلام و صدسال اخیر، هزاران شخصیت بزرگ و برجسته، از قم تربیت و به دنیای اسلام معرفی شده‌است.

او ادامه داد:قم در۱۴ قرن گذشته مرکزی برای نشر معارف اهل‌بیت (ع) بوده است، ولی دومقطع قم ازجمله قرون ابتدایی اسلام و همچنین صدسال اخیر به‌عنوان دوره‌های طلایی این شهر محسوب می‌شود.

صالحی ادامه داد: حوزه علمیه قم دوره جدیدی از تاریخ علوم را رقم زده‌است که باید این دستاورد‌های علمی در صدمین سالگرد تاسیس این نهاد تبیین شده و تلاش برای گسترش این دستاورد‌ها همچنان ادامه یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  گفتبی‌تردید مرحوم آیت‌الله محقق داماد دراین دوره صدساله تاسیس حوزه علمیه قم یکی از نماد‌های «قم جدید» به شمار می‌آید.

صالحی تاکید کرد: اگر بخواهیم چند شخصیت تراز اول را برای این دوره طلایی حوزه علمیه قم معرفی کنیم، به‌طورقطع، یکی از آنان مرحوم محقق داماد است.

او افزود: مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری به‌عنوان موسسه حوزه علمیه قم، بذری را در این شهر کاشت که شاهد رویش‌های پیوسته هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه مرحوم آیت‌الله سید محمد محقق داماد از جهات مختلف، امتداد دهنده راه آیت‌الله حائری بود، اظهار داشت: این عالم بزرگ از معدود کسانی که مسلک آیت‌الله حائری را در تمام ابعاد زندگی خود به نمایش درآورد.

صالحی اظهار داشت: ۱۰ مرجع صاحب رساله مبرز و همچنین مجتهدان و فضلای برجسته حوزه علمیه قم ازجمله شاگردان آیت‌الله محقق داماد بوده‌اند که این موضوع نشان از جایگاه علمی و شاگردپروری این عالم برجسته است.

او با اشاره به روش علمی و فقهی آیت‌الله محقق داماد گفت: حوزه تدریس و برداشت‌های علمی این عالم، توجه به قرائن محفوظ به روایات، توجه به عرف در فهم مفاهیم و همچنین توجه به قرآن به‌عنوان منبع استنباط و حکم شناسی از جمله روش‌های علمی مرحوم محقق داماد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: انتشار تقریرات دروس مرحوم آیت‌الله محقق داماد فرصت مناسبی برای عرضه مکتب فقهی این عالم برجسته به مراکز علمی و حوزوی کشور فراهم می‌کند.

صالحی با اشاره به همراهی و همدلی آیت‌الله محقق داماد با امام خمینی (ره) گفت: در دوران مبارزات انقلاب اسلامی، آن مرحوم همراهی بسیار با معمار کبیر انقلاب داشت و این همراهی تا آخرین لحظه عمر ایشان ادامه پیدا کرد.

او گفت: همراهی پیوسته آیت‌الله محقق داماد با امام خمینی (ره) موجب شد تا رژیم شاهنشاهی کینه‌ای عمیق از این عالم برجسته داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباط پیوسته آیت‌الله محقق داماد با مردم را ازجمله ویژگی‌های برجسته این عالم برجسته دانست و تاکید کرد: قم جدید در صدسال اخیر، ستارگان بسیاری در آسمان علم و فقاهت داشته که بی‌تردید آیت‌الله مرحوم محقق داماد یکی از این ستارگان فروزان است.

آیت­‌الله سید محمد موسوی محقق­ احمدآبادی معروف به «محقق داماد»، در سال ۱۳۲۵ قمری برابر ۱۲۸۶ شمسی، در روستای احمدآباد از توابع اردکان یزد متولد شد. این عالم فرزانه و فقیه دانش‌پرور، در تاریخ دوم ذی‌الحجه ۱۳۸۸ قمری برابر با اول اسفند ۱۳۴۷ خورشیدی درگذشت و در حرم مطهر حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

از تألیف‌های مرحوم داماد چند اثر باقی‌مانده که مهم‌ترین و عمده‌ترین آن‌ها حواشی بر کتاب العروه الوثقی اثر ارزشمند فقهی آیت‌الله طباطبایی است، که به قلم خود آن مرحوم نوشته‌شده است، برخی از دروس او را شاگردانش تقریر کرده و به رشته تحریر درآورده‌اند که برخی از این تقریرات به زیور طبع آراسته گشته‌است.

در این آیین که با حضور حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی و جعفر سبحانی از مراجع تقلید، سید محمدجواد علوی بروجردی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، سید محمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه (س) و تنی چند از علما و فضای برجسته حوزه علمیه، همچنین علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی قم ترتیب یافت، بخش‌هایی از دیدار دست‌اندرکاران این همایش با رهبر معظم انقلاب اسلامی پخش شد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار