رادیوی مشهد امروز 70 ساله شد قبل از راه اندازی رسمی رادیوی مشهد ،ارتش در این شهر رادیو داشته است.

لشکر؛ اولین رادیوی مشهد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مشهدی‌ها اگرچه به طور رسمی در سال ۱۳۲۸ صاحب رادیو شدند، اما قبل از آن و حدفاصل سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ش نیز از امواج این رسانه بی‌بهره نبودند، البته با این تفاوت که نیرو‌های اشغال گر شوروی این رادیو را راه اندازی کرده بودند. نیرو‌های شوروی برای پنج سال، در مشهد رادیو داشتند و برنامه پخش می‌کردند.
 
رادیو لشکر خراسان را می‌توان اولین رادیوی مشهد دانست. برنامه‌های این رادیو از ۱۹ شهریور ۱۳۲۸ رسماً افتتاح شد و فقط روز‌های شنبه از ساعت هشت بعدازظهر روی موج کوتاه ۴۴ متر پخش می‌شد.

اولین گوینده رادیو لشکر

علی‌اصغر نظام‌الملکی فرزند شیخ‌عبدا… نظام‌الملکی که در سال ۱۲۹۴ش در شهر مشهد به دنیا آمد، اولین گوینده رادیو در مشهد به شمار می‌آید. وی پس از ورود به ارتش، فعالیت‌های مذهبی خود را شروع کرد و به ایراد سخنرانی‌های مذهبی می‌پرداخت.
 

رادیوی مشهد به طور رسمی افتتاح می شود


سرانجام در ۱۲ دی ماه ۱۳۲۸، رادیو مشهد طی مراسمی کار خود را آغاز کرد و اتاقی در باشگاه افسران بعنوان اولین استودیوی پخش آماده شد، رأس ساعت ۴ بعد از ظهر فرستنده ۷۵ واتی لشکر که پرقدرت‌ترین فرستنده موجود در خراسان بود بکار انتشار امواج حامل صدا بر روی موج کوتاه ردیف ۵/۳۶ متر در فضای شهر پرداخت. این رادیو بعد‌ها تعطیل شد و مجدداً در سال ۱۳۳۲ آغاز به کار کرد.
رادیو مشهد ابتدا روزانه ۲ ساعت پخش برنامه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ داشته است و به تدریج با گسترش فرستنده ها، ساعات پخش برنامه افزایش یافت.
 
انتهای پیام//م.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.