سقوط هواپیما، تیراندازی‌های مرگبار، غرق شدن کشتی و زلزله، حوادثی است که هر از گاهی خبر مهم خبرگزاری‌های جهان می‌شود؛ حوادثی مرگبار که هر ساله جان هزاران نفر را در جهان می‌گیرد.

بررسی مهم‌ترین حوادث جهان؛ وقتی دریا یک هواپیما را بلعید!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  وقتی حوادث ده سال گذشته میلادی را مرور می‌کنیم، به داستان‌هایی تکراری شبیه است. ۶۶۸ نفر در هفت سانحه مهم هوایی در این دهه جان خود را از دست داده اند که بیشترین تلفات مربوط به هواپیمای بوئینگ هواپیمایی مالزی بود که با گذشت شش سال از سرنوشت ۲۳۹ مسافر آن اطلاعی در دست نیست. در این مدت همچنین ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ نفر هم بر اثر وقوع زمین لرزه جان خود را از دست داده اند که بیشترین قربانی مربوط به زمین لرزه هائیتی با ۱۵۰ هزار کشته بود. همچنین ده‌ها هزار نفر در حوادث دریایی، سیل و آتش سوزی قربانی شدند تا نامشان در فهرست سیاه تلخ‌ترین حوادث ده سال گذشته ثبت شود.

انتظار برای نجات معدنچیان
در ۵ اوت ۲۰۱۰، سقف معدن مس و طلای سن‌خوزه در ۴۵ کیلومتری شمال کوپیاپو در شیلی و در عمق ۷۰۰ متری زمین فروریخت و ۳۳ معدنچی محبوس شدند. امدادگران تلاش برای نجات معدنچیان را آغاز کردند. تنها راه ارتباطی معدنچیان با بیرون، یک تونل به قطر ۶۸ سانتیمتر بود. امدادگران از طریق کپسول‌هایی، آب، غذا و اکسیژن را به ۳۳معدنچی می‌رساندند. سرانجام بعداز ۶۹ روز این عملیات با موفقیت انجام شد و معدنچیان نجات پیدا کردند.

ژانویه ۲۰۱۰ زلزله‌ای به بزرگی هفت ریشتر در ۱۵ کیلومتری عمق زمین در جنوب پورتوپرنس، پایتخت کشور هائیتی رخ داد. در پی این زلزله مهیب ۳۱۶ هزار نفر کشته شدند.

در این سال بر اثر نشت نفت از یک چاه نفت دریایی در خلیج مکزیک انفجار سکوی نفتی دیپ‌واتر هوریزون رخ داد. دراین انفجار ۱۱ کارگر این سکو ناپدید شدند. پس از جست‌وجوی سه روزه برای یافتن آنها، پلیس ساحلی به دلیل احتمال بسیار پایین زنده ماندن آن‌ها به عملیات جست‌وجو پایان داد.

تیراندازی‌های مرگبار
۲۲ اکتبر ۲۰۱۲ توفان سندی در ایالات شرقی آمریکا و بالا آمدن بی‌سابقه آب و جاری شدن سیل؛ جان صد‌ها نفر را گرفت و خسارات بالایی از جمله قطع شبکه برق‌رسانی را رقم زد. ابرتوفان آن سال ۱۴۰ کیلومتر سرعت داشت و از آن به عنوان پرهزینه‌ترین بلای طبیعی تاریخ آمریکا یاد شده است.

سریال تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا در این سال دانش‌آموزان را قربانی کرد. ۲۰ دانش‌آموز دبستان سندی هوک در نیوتاون آمریکا و شش نفر از کارکنان آن مدرسه در جریان تیراندازی یک جوان مسلح در دسامبر سال ۲۰۱۲، جان خود را از دست دادند. جوان ۲۰ ساله بعد از قتل عام در مدرسه اقدام به خودکشی کرد. او در مسیر رسیدن به مدرسه مادر خود و یک رهگذر را هم به رگبار بسته بود.

۱۲ کشته و ۷۰ زخمی، نتیجه تیراندازی جوان آمریکایی به نام هولمز در زمان نمایش فیلم جدید بتمن در سینما بود. مرد جوان که با گریم شبیه جوکر وارد سالن سینما شده بود، بعد از تیراندازی بیرون از سالن سینما در حالی که چند سلاح نیمه‌اتوماتیک و کمری همراه داشت، بازداشت شد.

معمای یک سانحه
خبر سازترین سانحه هوایی در ۸ مارس این سال رخ داد و پرواز شماره ۳۷۰شرکت هواپیمایی مالزی ۸ در مسیر کوالالامپور به چین با ۲۳۹ مسافر که تبعه ۱۴ کشور بودند، ناپدید شد. با گذشت شش سال هنوز لاشه این هواپیما پیدا نشده است. مقامات مالزی مدعی شده اند، هواپیما در حال پرواز به سمت جنوب اقیانوس هند بوده و پس از هفت ساعت پرواز و تمام شدن سوختش در همان‌جا سقوط کرده و تمام سرنشینان آن مرده‌اند.

در این سال تراژدی‌ترین حادثه ترکیه رقم خورد و ریزش معدن زغال سنگ در منطقه سوما در غرب ترکیه مرگ ۲۷۴ معدنچی را رقم زد.

قتل‌عام مسافران ایستگاه قطار متروی راه‌آهن کان مینگ در استان یون نان نیز به عنوان یکی از جنایات هولناک سال ۲۰۱۴ میلادی شناخته شده است. در این حادثه اعضای یک باند تبهکار به طرز وحشیانه‌ای با دشنه به جان مسافران در ایستگاه متروی چین افتادند و ۱۶۳ نفر را کشته و مجروح کردند. چهار نفر از مهاجمان در درگیری با پلیس کشته شده و بقیه متواری شدند.

در این سال کشتی کره‌ای با ۴۷۷ مسافر و خدمه‌اش در نزدیکی سواحل کره‌جنوبی طعمه امواج دریا شد. ۲۷۰ نفر از مسافران دانش‌آموز بودند. امدادگران فقط توانستند جان ۱۷۹ نفر از مسافران را نجات دهند.

پایان فرار ال چاپو
آتش بازی مرگبار هندی‌ها یکی از مرگبارترین حوادث سال ۲۰۱۶ بود. در مراسم آتش بازی غیرقانونی در یک معبد هندو‌ها در جنوب هندوستان، در حالی که تعداد زیادی از مردم برای شرکت در مراسم تجمع کرده بودند صد نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۴۰۰ نفر زخمی شدند.

سقوط سه هواپیما در پاکستان، کلمبیا و مصر مهم‌ترین سوانح هوایی سال ۲۰۱۶ بود. بر اثر سقوط هواپیمای کلمبیا، ۷۲ مسافر و ۹ خدمه جان خود را از دست دادند. سقوط مرگبار بعدی در سال ۲۰۱۶ گریبان مصری‌ها را گرفت؛ ۵۶ مسافر و ده خدمه هواپیمای مصری در حادثه سقوط هواپیمای مصری جان خود را از دست دادند. سومین سقوط، مربوط به سقوط یک هواپیمای پاکستانی بود. آن هواپیمای مسافربری از منطقه چترال در شمال پاکستان به پرواز در آمده بود و ۴۷ مسافر داشت. هواپیما در حال حرکت به اسلام آباد، از رادار ناپدید شد و دقایقی بعد اعلام شد که سقوط کرده است.

زلزله‌های اندونزی و ایتالیا از دیگر وقایع سال ۲۰۱۶ بود. زمین‌لرزه ایتالیا به بزرگای ۶٫۲ در بخش مرکزی ایتالیا در جنوب پروجا، ۲۴۷ نفر کشته و تعداد زیادی زخمی بر جای گذاشت.

خواکین گوزمن لوئرا، ۶۳ ساله معروف به «ال چاپو» بزرگ‌ترین قاچاقچی و سرکرده بزرگ‌ترین مافیای موادمخدر مکزیک به نام سینالوا بود. او بار‌ها از سوی پلیس مکزیک بازداشت شده، اما هربار باترفند‌هایی از جمله حفر تونل، پرداخت رشوه، حمله مسلحانه به وسیله افرادش و همچنین پنهان شدن در لباس‌های چرک از زندان گریخته بود. او آخرین بار با حفر تونلی از زندان فوق‌امنیتی گریخت و پس از شش ماه در مکزیک شناسایی و در عملیاتی پیچیده دستگیر شد.

مرگ در میان گدازه‌های آتش
زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۲/۷ ریشتری در شهر وان ترکیه به مرگ ۶۴۴ نفر منجر شد. شدت این زمین‌لرزه به‌حدی بود که باعث مجروحیت ۱۴۵۰ نفر و تخریب ساختمان‌های مسکونی و اداری این شهر شد.

یازدهم فوریه هواپیمای مسافربری آنتونوف ۱۴۸ روسیه با ۶۵ مسافر و ۶ خدمه ۱۰ دقیقه بعد از برخاستن از فرودگاه، در ۸۰ کیلومتری مسکو سقوط کرد و ۷۱ سرنشین آن کشته شدند.

سوم ژوئن فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا خبرساز شد. صد‌ها نفردر میان گدازه‌ها گرفتار و دفن و بیش از ۳۰۰ نفرناپدید شدند که فقط تعدادکمی از آن‌ها پیدا شدند.

مرگبارترین زلزله این سال ۲۸ سپتامبر به بزرگی ۵/۷ ریشتری در اندونزی رخ داد که به دنبال آن یک سونامی شدید و قوی رخ داد. در این حادثه ۲۲۵۶ نفر کشته و بیش از ده هزار نفر مجروح شدند.

در این سال آتش‌سوزی مهیبی در ایالت کالیفرنیای آمریکا نیز باعث مرگ ۸۶ نفر شد.

سونامی
۱۱ مارس سال ۲۰۱۱ زمین‌لرزه ۹ ریشتری شمال شرقی ژاپن لرزاند. این زمین‌لرزه ۱۷۳ ثانیه به طول انجامید، اما ماجرا به همین جا ختم نشد و به دلیل بزرگی زلزله و عمق ۲۴ کیلومتری آن در مناطق ساحلی اقیانوس آرام به وقوع سونامی منجر شد. حادثه حدود ۹۰۰۰ کشته و میلیارد‌ها دلار خسارت برجای گذاشت.

واژگونی کشتی زنزیبار در شرق سواحل تانزانیا مرگ ۲۴۰ نفر را رقم زد. کشتی حامل ۵۰۰ مسافر بود و جست‌وجوی امدادگران با قایق‌های ماهیگیری از همان لحظات اولیه وقوع حادثه آغاز شد و ۲۶۰ مسافر نجات پیدا کردند.

در این سال زمین‌لرزه مرگبار دیگری در شهر وان ترکیه رخ داد. بر اثر زمین‌لرزه ۷ ریشتری، ۶۴۴ نفر جان خود را از دست دادند. بیش از ۱۴۰۰ نفر هم مجروح شدند.

و ناگهان ساختمان فرو ریخت
مرگبارترین حادثه ریزش ساختمان در این سال رقم خورد. نزدیک به ۳۰۰۰ کارگر کارخانجات نساجی و پوشاک در ساختمان هشت طبقه در حومه شهر داکا پایتخت بنگلادش مشغول کار بودند که این ساختمان فروریخت. این حادثه باعث شد بیش از ۵۰۰ نفر زیر آوار گرفتار شده و جان خود را از دست بدهند.

در این سال، سیل و رانش زمین در ایالت اوتاراکند در شمال هند صد‌ها کشته بر جای گذاشت و بیش از ۸۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند. جاده‌ها، پل‌ها و دهکده‌ها به طور کامل از بین رفته و باعث سرگردانی حدود ۵۰ هزار نفر در مناطق کوهستانی شده بود.

تلخ‌ترین حج
بیش از ۲۰۰۰ زائر حج در سپتامبر ۲۰۱۵ همزمان با عید قربان، هنگام رمی جمرات در مراسم حج، بر اثر ازدحام جمعیت در تقاطع دو خیابان در منطقه منا عربستان جان خود را از دست دادند که از این تعداد حدود ۴۰۰ نفر ایرانی بودند. روزنامه الدیار، حرکت کاروان محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد سعودی، پسر شاه و وزیر دفاع سعودی در مرکز مِنارا علت احتمالی تغییر حرکت زائران کعبه در سرزمین مِنا اعلام کرده بود. به گفته شاهدان کمبود اکسیژن به خاطر ازدحام زائران باعث خفگی جانباختگان شد.

۲۵ آوریل این سال، زلزله ۹/۷ ریشتری نپال را لرزاند و زمین‌لرزه باعث سقوط بهمن در اورست شد که در آن دست‌کم ۱۸ نفر کشته و ۶۱ نفر هم زخمی شدند.

در این سال ۱۴۴ مسافر و دو خلبان و چهار خدمه پرواز در سقوط هواپیمای مسافربری که از بارسلون به دوسلدورف می‌رفت جان خود را از دست دادند. لاشه هواپیما در نزدیکی یک روستا در دامنه کوه‌های آلپ فرانسه پیدا شد.

از ازگله تا گرنفلد
اکتبر این سال تیراندازی مرد ۶۴ ساله آمریکایی در جشنواره موسیقی کانتری حمام خون به راه انداخت. پیدوک از داخل اتاقش به سمت تماشاچیان شلیک کرد و مرگ ۵۹ نفر را رقم زد. در این تیراندازی ۵۰۰ نفر هم زخمی شدند. مقامات کشور آمریکا این فاجعه را دسته‌جمعی‌ترین کشتار در تاریخ آمریکا خواندند.

۱۲ نوامبر ۲۰۱۷ زمین‌لرزه ۳/۷ ریشتری ازگله در کرمانشاه به خبر تلخ جهان تبدیل شد. در این زمین‌لرزه علاوه بر خسارت‌های سنگین، ۶۲۰ نفر جان خود را از دست دادند.

آتش‌سوزی در ساختمان ۲۴ طبقه «برج گرنفل» در غرب لندن مرگبارترین آتش سوزی این سال بود که ۷۹ کشته و ۴۰ مجروح برجای گذاشت.

آتش‌سوزی در ساختمان ۲۴ طبقه «برج گرنفل» در ساعات اولیه چهارشنبه، ۱۴ ژوئن، آغاز شد و مأموران آتش‌نشانی با بیش از چهل دستگاه خودرو اطفاء حریق از پایگاه‌های مختلف شهر برای کمک به ساکنان و فرونشاندن آتش به محل اعزام شدند. به گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی لندن، این آتش‌سوزی تلفاتی هم داشته‌است. حریق در ساعات بعد از نیمه شب از طبقه دوم شروع و تمامی طبقات فوقانی را فراگرفت… و صبح روز پنج شنبه، سرانجام مهار شد.

غافلگیری هاگیبیس
جاری شدن سیلاب در لکیمای چین در پی توفان، یکی از حوادث مخرب سال ۲۰۱۹ بود که ویرانی زیادی همراه داشت و هزاران خانه را تخریب کرد و باعث شد زمین‌های کشاورزی زیادی نابود شود. این حادثه ده‌ها کشته بر جای گذاشت.

بلای طبیعی دیگری که در این سال جان ۸۶ نفر را گرفت، توفان هاگیبیس ژاپن بود. شدت آن به حدی بود که تعداد زیادی از مردم برای جلوگیری از خطرات احتمالی خانه‌های خود را ترک کردند.

در حالی که سال ۲۰۱۹ روز‌های پایانی خود را سپری می‌کرد، سانحه هواپیمای قزاقستان در آلماتی خبرساز شد. هواپیما لحظاتی پس از پرواز از فرودگاه آلماتی دچار سانحه شد و ۱۴ نفر در همان لحظات اولیه جان خود را از دست دادند. این در حالی بود که حدود ۲۰ نفر از مصدومان حال وخیمی داشتند. هواپیما عازم نورسلطان بود و بعد از برخاستن از باند فرودگاه، ناگهان ارتفاعش کم شد و پس از عبور از یک حصار بتونی به یک ساختمان دو طبقه برخورد کرد.


منبع: جام جم

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اخبار حوادث ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.