ابتکار سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده را نقشه راه دولت برای ارتقای وضع زنان در کشور و تحقق آن را مستلزم مشارکت زنان خواند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده روز گذشته ۱۰ دی ماه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم در سالن جلسات امام جواد (ع) استانداری گفت: کشور در شرایط سخت جنگ اقتصادی و در تحریم به سر می‌برد و دشمن به دنبال ناکارآمد نشان دادن نظام جمهوری اسلامی است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: کارآمدی دولت‌ها به میزان پایبندی آرمان‌ها و اصولی که مطرح کرده‌اند بستگی دارد، هریک از دولت ها، بعد و زاویه‌ای خاص از عدالت مطرح کرده‌ند که هرکدام طبق تعریف خود از تحقق عدالت، دستاورد‌هایی داشته‌اند

ابتکار بیان کرد: در جمهوری اسلامی ایران اصل مهم، عدالت و قسط است و از عوامل اصلی رای دادن مردم به جمهوری اسلامی، عدالت بود، باید تلاش کنیم دولت طبق موازین تعیین‌شده به وعده‌ها و مطالبات مردم، جامه عمل بپوشاند.

او تصریح کرد: برخی از عدالت، تعریف پوپولیستی داشتند و به دنبال پخش ثروت در میان مردم به بدترین شکل بودند، در حالی که بحث عدالت دارای ابعاد مختلفی است و باید به بهترین شکل تحقق یابد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: در مورد عدالت تعاریف فلسفی متعالی وجود دارد و یکی از ابعاد آن، عدالت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است که باید مورد توجه مسئولان و مدیران کشور باشد.

ابتکار عنوان کرد: از جمله شئون عدالت براساس نگاه قرآنی، عدالت جنسیتی است و در دولت تدبیر و امید برنامه‌ریزی‌های کافی برای تحقق عدالت جنسیتی انجام شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده  یادآورشد: باید مبتنی بر عدالت جنسیتی، عقب‌ماندگی‌ها را در کشور جبران کنیم، سیره ائمه (ع) و پیامبر اکرم (ص) همگی حاکی از این است که زن و مرد از نفس واحده خلق‌شده‌اند، بنابراین برای برپایی عدالت جنسیتی باید برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کافی داشته باشیم.

ابتکار گفت: در بسیاری از نقاط کشور با کمبود‌هایی جدی در زمینه محیط ورزشی و فضا‌های تفریحی برای زنان مواجه هستیم که باید برنامه ریزی جامع و با نگاه ایجابی برای توسعه فضا‌های مناسب داشته باشیم.

او افزود: ۵۲ درصد از دانشجویان کشور را بانوان تشکیل می‌دهند که نشان می‌دهد بانوان در زمینه آموزش جلوتر از مردان هستند و عقب ماندگی‌ها را در این زمینه جبران کردند، اما در زمینه‌های دیگر فاصله برای تحقق عدالت جنسیتی وجود دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: باید برنامه ریزی براساس عدالت جنسیتی صورت بگیرد و فرصت‌ها را برای زنان فراهم کنیم و توجه ویژه‌ای نسبت به نقش‌های زنان داشته باشیم.

ابتکار عنوان کرد: در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۳ درصد از مدیران دولت زنان بودند و در حال حاضر، سهم زنان در سطح مدیریت دولتی، ۲۰ درصد است، در حالی که طبق ابلاغ رئیس جمهوری ۳۰ درصد از پست‌های دولت در دوره دوازدهم باید در اختیار بانوان قرار بگیرد.

او بیان کرد: در برنامه ریزی‌های ملی باید به نحوی عمل کرد که زنان در کنار فرصت‌های تحصیلی و شغلی بتوانند به وظایف خانوادگی خود عمل کنند، از طرفی نباید زنان مجبور شوند که کار را فدای خانواده یا خانواده را فدای کار کنند.

ابتکار یادآورشد: همچنین ۴۲ درصد از کارکنان دولت را بانوان تشکیل داده‌اند و سطح تحصیلات دانشگاهی در بین آن‌ها بالاست، هم اکنون نیز بیش از ۶۰ نفر هم‌تراز و معاون وزیر در سطح دولت و بیش از ۱۲ نفر معاون استاندار و بیش از ۶۰ بخشدار در سطح کشور را بانوان تشکیل می‌دهند.

او گفت: باید به دنبال جامعه‌ای سالم و تاب آور در برابر آسیب‌های داخلی و خارجی و نیز ارتقای امید در بین مردم باشیم و به سیاست‌های کلان در این مسیر توجه داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده عنوان کرد:باید برنامه ریزی براساس عدالت جنسیتی صورت بگیرد از سال ۹۶، تدوین شاخص‌های عدالت جنسیتی در ۷ محور و ۱۷۶ شاخص تعریف و در دستور کار قرار گرفت که محور بهداشت، ورزش، مشارکت سیاسی، حقوق و امنیت ازجمله محور‌های این شاخص‌هاست.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.