برنامه ریزی برای تنظیم تقویم نیم فصل دوم لیگ برتر به کلاف پیچیده ای برای مسئولان سازمان لیگ تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مسئولان کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال برای برگزاری ۱۴ هفته باقی مانده رقابت‌های لیگ برتر و البته جام حذفی با دردسر‌های زیادی رو به رو هستند و حضور تیم ملی امید در رقابت‌های انتخابی المپیک، بازی کردن استقلال و شهرخودرو در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا، برگزاری مرحله گروهی لیگ قهرمانان و البته دیدار‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شرایط بسیار سختی برای سهیل مهدی و همکارانش در راستای تقویم بندی مناسب رقم زده است.

در حال حاضر سازمان لیگ روز‌های محدودی برای برگزاری ۱۴ هفته باقی مانده لیگ برتر، ۲ بازی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی و البته دیدار‌های نیمه نهایی و فینال این جام در اختیار دارد و اگر قرار باشد مسابقات را طبق تقویم از پیش تعیین شده یعنی تا پایان اردیبهشت به اتمام برساند، تیم‌های لیگ برتری به ویژه نمایندگان کشورمان در رقابت‌های آسیایی بازی‌های بسیار فشرده‌ای را از ۲۷ دی پیش رو دارند.

فشردگی رقابت‌ها یا طولانی شدن لیگ تا تیر ۹۹ ؟/ تیم ملی بدون بازیکنان تیم‌های آسیایی به مصاف کامبوج می‌رود؟

مرحله گروهی رقابت‌های انتخابی المپیک برای شاگردان حمید استیلی ۲۵ دی به اتمام می‌رسد و اگر تیم ملی امید موفق به صعود از گروهش شود تیم‌های استقلال، شهرخودرو و فولاد باید قید استفاده از ملی پوشان خود در تیم امید را برای بازی هفته هفدهم شان بزنند. البته با توجه به بعد مسافتی ایران و تایلند حتی در صورت حذف تیم ملی امید از مرحله گروهی هم این سه تیم نمی‌توانستند از ملی پوشان خود استفاده کنند.

از طرفی صعود آبی پوشان پایتخت و شهر خودرو به مرحله گروهی جام حذفی کلاف سردرگمی مسئولان سازمان لیگ برای زمان بندی بازی‌ها را پیچیده‌تر خواهد کرد.

بزرگ‌ترین مشکل مسئولان سازمان لیگ هم برای تنظیم تقویم بازی ها، انتخاب نشدن سرمربی تیم ملی و نامشخص بودن زمان اردو‌های این تیم است.

با توجه به نتایج ضعیف تیم ملی در دور رفت مرحله دوم انتخابی جام جهانی و قرار گرفتن در رتبه سوم گروه C این رقابت‌ها احتمال دارد سرمربی جدید تیم ملی تصمیم بگیرد برخلاف مارک ویلموتس که عادت به برگزاری اردو‌های کوتاه مدت برای آماده سازی شاگردانش داشت، برنامه اردویی بلند مدت را در نظر داشته باشد و دست کم ۸ تا ۱۰ روز پیش از دیدار با هنگ کنگ که ۷ فروردین در تهران انجام می‌شود، شاگردانش را به اردو بیاورد.

سازمان لیگ با در نظر گرفتن این دشواری‌ها ۲ ،۳ برنامه برای برگزاری بازی‌ها در نظر گرفته است که اجرای هر یک از آن‌ها ارتباط مستقیمی به رضایت دادن سرمربی تیم ملی برای برگزاری اردوی کوتاه مدت، ناکامی تیم ملی امید از صعود به مراحل حذفی انتخابی المپیک و البته راه نیافتن استقلال و شهرخودرو به مرحله گروهی لیگ قهرمانان دارد.

حتی این احتمال وجود دارد اگر تمام این سه حالت اتفاق نیفتد یعنی تیم امید راهی مراحل نهایی شود، شهرخودرو و استقلال به مرحله گروهی لیگ قهرمانان برسند و سرمربی تیم ملی قصد برگزاری اردوی بلند مدت داشته باشد، سه هفته پایانی لیگ نوزدهم پس از دیدار برگشت ایران با عراق که تاریخ برگزاری آن ۲۰ خرداد ۹۹ است انجام شود و در اتفاقی عجیب این فصل در دهه اول تیر ۹۹ یعنی ۱۱ ماه پس از آغاز لیگ به اتمام برسد!

فشردگی رقابت‌ها یا طولانی شدن لیگ تا تیر ۹۹ ؟/ تیم ملی بدون بازیکنان تیم‌های آسیایی به مصاف کامبوج می‌رود؟

طبق قاعده تیم‌های لیگ برتری باید بین ۲ فصل دست کم ۸ تا ۱۰ هفته استراحت کنند و اگر لیگ نوزدهم تا ۶ تیر تمام شود، بیستمین دوره لیگ برتر باید از دهه اول شهریور آغاز شود.

این در شرایطی است که اگر یوز‌ها (لقب تیم ملی ایران) جواز حضور در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی را کسب کنند، باید اردوی آماده سازی خود برای ۲ بازی اول شان در این مرحله را از ابتدای شهریور آغاز کنند و البته سال آینده تیم‌ها به دلیل برگزاری بازی‌های تیم ملی در دور نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برنامه فشرده تری هم خواهند داشت. با این تفاسیر فصل آینده لیگ باید از اواخر شهریور یا دهه اول مهر شروع شود که این موضوع از اولین دوره لیگ برتر تاکنون یک بار هم رخ نداده است.

فشردگی رقابت‌ها در نیم فصل دوم لیگ برتر بدجوری سبب چالش بین باشگاه‌ها و سازمان لیگ می‌شود و نکته عجیب‌تر این است که مسئولان کمیته مسابقات تاکنون زمانی برای برگزاری دیدار یک چهارم نهایی جام حذفی بین استقلال با سپاهان پیدا نکرده اند.

حتی اگر روز ۲۹ اسفند بازی‌های هفته بیست و چهارم لیگ برگزار شود بازهم سازمان لیگ شرایط دشواری برای انجام شدن ۶ هفته باقی مانده فصل و دیدار‌های باقی مانده جام حذفی تا پایان اردیبهشت ۹۹ دارد.

نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد تاریخ برگزاری بازی تیم ملی ایران با کامبوج یعنی ۱۲ فروردین است. شنیده می‌شود پرواز چارتر رفت و برگشت کاروان تیم ملی به این کشور جنوب شرق آسیا حدود ۵ میلیارد تومان هزینه دارد و تقبل این هزینه به هیچ وجه برای حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال مقدور نیست. به همین دلیل ملی پوشان کشورمان به احتمال فراوان رفت و آمدشان به این کشور را از طریق هواپیمایی امارات انجام می‌دهند. یعنی این تیم یک روز پس از بازی با کامبوج با پرواز هواپیمایی امارات پنوم پن (پایتخت کامبوج) را ترک می‌کند و ۱۴ فروردین یعنی سه روز قبل از آغاز رقابت‌های هفته چهارم مرحله گروهی لیگ قهرمانان به تهران می‌رسد. هفته‌ای که تمام نمایندگان کشورمان میهمان حریفان شان هستند.

فشردگی رقابت‌ها یا طولانی شدن لیگ تا تیر ۹۹ ؟/ تیم ملی بدون بازیکنان تیم‌های آسیایی به مصاف کامبوج می‌رود؟

در چنین شرایطی شاید رئیس سازمان لیگ که این روز‌ها مسئولیت فدراسیون را هم عهده گرفته است مجبور شود به همراه همکارانش در اقدامی عجیب از سرمربی آتی تیم ملی بخواهد قید استفاده از بازیکنان سپاهان، استقلال، پرسپولیس و شاید هم شهر خودرو را برای دیدار با کامبوج بزند و جای آن‌ها از نفرات لژیونر و بازیکنان سایر تیم‌های لیگ برتری بهره ببرد تا سرمربیان این تیم‌ها بتوانند بازیکنان خود را برای بازی‌های هفته چهارم لیگ قهرمانان روز‌های بیشتری در تمرین داشته باشند.

با تمام این تفاسیر شرایط بسیار سختی مقابل برنامه ریزان برگزاری بازی‌ها قرار گرفته است و آن‌ها مجبور هستند تقویم را به شکل فوق العاده فشرده‌ای بچینند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار