رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر گفت: بااجرای طرح جمع‌آوری تله‌های زنده‌گیری هوبره از زیستگاه‌های این پرنده کمیاب در شهرستان ایرانشهر در ۲ ماه گذشته بیش از چهار هزار تله جمع‌آوری شده است.

جمع‌آوری بیش‌از ۴ هزار تله زنده‌گیری هوبره در ایرانشهربه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،محمدانور هاشمزهی رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر اظهار داشت: تله‌های زنده‌گیری هوبره توسط افراد محلی با اغفال از سوی سودجویان با استفاده از سرشاخه‌های درختان و پارچه‌های مختلف در زیستگاه‌های این پرنده جاگذاری می‌شود.

او  با بیان اینکه پرنده هوبره از اواخر مهرماه به شهرستان ایرانشهر مهاجرت می‌کند، افزود: قاچاقچیان هوبره با تزریق پول به سرشاخه‌های اصلی خود در شهرستان از آنان می‌خواهند که هوبره را از افراد محلی خریداری کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر بیان کرد: هوبره از جمله پرندگان در معرض خطر انقراض کشور است و افرادی که نسبت به شکار و زنده گیری آن اقدام کنند بابت هر قطعه بالغ بر ٣٠٠ میلیون ریال جریمه می‌شوند.

هاشمزهی گفت: هوبره از تیره درناسانان و یکی از گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست است که از لحاظ ظاهری تا حدودی به بوقلمون ماده شباهت دارد.

او تصریح کرد: پرنده رو به انقراض هوبره در زیستگاه‌های بیابانی و مناطق خشک دشتی زادوولد می‌کند و این پرنده ارزشمند دارای گردن و دم خرمایی رنگ دراز و از حشرات، بی مهرگان، دانه و بذر گیاهان تغذیه می‌کند.

او افزود: هوبره تمایل کمی به پرواز کردن دارد و اغلب راه می‌رود و از این رو شکارچیان غیرمجاز با ساخت دیواره و پرچین‌هایی کم ارتفاع از بوته‌ها و شاخ و برگ درختان در مسیر حرکت این پرنده و ایجاد سد معبر در مسیر آن اقدام به زنده گیری می‌کنند.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار