نمکی گفت: تنها دارویی که تاکنون نتوانسته ایم تحریم‌ها را دور بزنیم و مسیری برای ورود آنان به کشور باز کنیم داروی بیماران Mps است.

بیماران Mps

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نمکی وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره تحریم دارویی بیماران MPS است: اظهار کرد متاسفانه تنها یک کمپانی آمریکایی و یک کمپانی کره‌ای تحت لیسانس آمریکا داروی بیماری MPS را تولید می‌کنند.

او ادامه داد: علی‌رغم اینکه آمریکایی‌ها به دروغ می‌گویند دارو تحریم نیست، اما تمام راه‌ها را برای تامین دارو به روی ایران بستند و ما تلاش کرده‌ایم تا کنون تحریم‌ها را دور بزنیم و در تأمین دارو‌های اساسی مشکلی نداریم.

نمکی گفت: متاسفانه تنها دارویی که تاکنون نتوانسته ایم تحریم‌ها را دور بزنیم و مسیری برای ورود آنان به کشور باز کنیم داروی بیماران Mps است.


بیشتر بخوانید: تلاش برای کاهش هزینه‌های دارو‌های بیماران MPS


وزیر بهداشت اظهار کرد: در نامه‌ای به مدیر کل سازمان جهانی بهداشت به شدت نسبت به این موضوع تاکید کرده‌ام که این تحریم‌های دارویی آمریکا جنایت علیه بشریت است و باید اقدامی در این زمینه صورت گیرد و ما همه راه‌ها را برای تامین دارو دنبال می‌کنیم.

نمکی در ادامه به اشاره به مباحث آموزشی اظهار کرد: ما برای استمرار نظام آموزشی کشور بر تحول آموزش تاکید داریم و اعتقاد ما این است که تحول نظام سلامت بدون تحول آموزش ممکن نیست. همکاران ما تحول در پذیرش دانشجو، ارتقا هیئت علمی، دگرگونی دوره‌های آموزشی و جامع محور کردن آموزش پزشکی را مد نظر دارند.

او با اشاره به موضوع صندلی فروشی و پیامک‌هایی که در این زمینه ارسال می‌شود، گفت: ما باید کاری کنیم تا تمام افراد واجد شرایط بدون توجه به طبقه خانوادگی بتوانند به آموزش عالی دست پیدا کنند؛ اینکه پیامک‌هایی ارسال می‌شود که تحصیل در رشته پزشکی به صورت قطعی تضمین می‌شود امری ناپسندی است و باید تلاش کنیم فقیر‌ترین افراد هم محروم از آموزش عالی نشوند افراد با استعداد در همه طبقات باید بتوانند از آموزش عالی برخوردار شوند.

او درباره بازگشت دانشجویان از خارج و داخل کشور اظهار کرد: همه هم و غم ما این است که برای ورود دانشجویان خارج از کشور که استعداد دارند و می‌توانند در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران تحصیل می‌کنند راه گشا باشیم، اما در این مسیر باید چهارچوب‌ها رعایت شود تا دانشجویان داخل کشور نیز احساس ضرر نکنند؛ چرا که مدت طولانی تلاش کردند و درس خواندند.

وزیر بهداشت افزود: از طرفی نمی‌توانیم را ه را بر هم وطنی ببندیم که دارای استعداد است و در صورتی که ببینیم این افراد و دانشجویان دانشگاه‌های کشور از نظر استعداد هم ترازی وجود دارد، ما راه‌هایی را برای انتقال این دانشجویان به داخل کشور باز خواهیم کرد.

۵ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم

نمکی درباره جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی گفت: ما حدود ۵ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم و یکی از برنامه‌های اساسی ما این است که بتوانیم دانشجوی بیشتری پذیرش کنیم؛ چرا که باید توجه داشت جذب دانشجوی خارجی از نظر علمی و اقتصادی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی و کشور می‌تواند موثر باشد.

در بحث سهمیه باید به توانمندی افراد توجه کنیم

او درباره اصلاح سهمیه‌های بومی پزشکی گفت: ما به بحث سهمیه‌ها نمی‌توانیم به طور کلی نگاه کنیم و در بحث سهمیه باید به توانمندی و نیاز‌های ارائه خدمت توجه کنیم. باید بر اساس نیازهایمان سهمیه‌ها را تعیین کنیم، نباید افرادی تربیت کنیم که با منابع عمومی دولت مدرک دکتری بگیرند و در نهایت بیکار بمانند.

وزیر بهداشت افزود: باید به این سوال در تعیین سهمیه‌ها پاسخ دهیم که چه کسی را با چه سطحی از مهارت با چه دوره‌ای و هزینه‌ای در کجا و برای کدام نظام ارائه خدمت می‌خواهیم تربیت کنیم؟ در جایی ممکن است سهمیه‌ها را زیاد و جایی سهمیه را کم کنیم. تمام تلاشمان این است که از ظرفیت موجود بیشترین بهره را در پذیرش دانشجو داشته باشیم به شرط آنکه پا به پای تربیت دانشجو شرایط را برای جذب نیرو‌ها در نظام ارائه خدمت فراهم کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار