معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی ضمن تشریح عملکرد ۹ ماهه گروه بهبود تغذیه این معاونت، گفت: اکنون چهار هزار مادر باردار در تمامی شهرستان‌های استان، تحت پوشش برنامه تغذیه دانشگاه قرار دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، افشین دلشاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: برنامه مکمل یاری برای گروه‌های آسیب پذیر به‌صورت رایگان با هدف دسترسی عادلانه به این خدمات در حال اجرا است.

دلشاد با بیان اینکه برنامه حمایت تغذیه‌ای از زنان باردار از ابتدای سال در سه مرحله انجام شد، افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد مادران باردار روستایی واجد شرایط، تحت پوشش این برنامه قرار دارند.

او با اشاره به طرح بررسی الگوی مصرف مواد غذایی که در دو مرحله در کل کشور انجام شد، عنوان کرد: این طرح ۶۲ خوشه شامل ۲۴۸ خانوار خراسان شمالی را تحت پوشش قرار داد.

دلشاد با اشاره به برگزاری همایش «نقش ریز مغذی‌ها و وضعیت کمبود آن در کودکان» در تیرماه امسال برای پزشکان و کارشناسان تغذیه خراسان شمالی، گفت: بر اساس آخرین فرم عملکرد برنامه ۶ ماهه دوم سال ۹۷، روند شاخص‌ها حکایت از بهبود وضعیت تغذیه زنان باردار دارد.

او جمعیت مادران باردار حاشیه شهر واجد شرایط تحت پوشش را ۷۶ درصد، مادران باردار با وزن‌گیری مطلوب را ۷۷ درصد، متولدین بالای ۲۵۰۰ گرم را ۹۳.۴ درصد و درصد کودکان با روند مطلوب را ۹۸.۵ درصد عنوان کرد.

دلشاد اجرای برنامه مداخله بهبود تغذیه‌ای کودکان تا پنج سال دچار سوء تغذیه با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) برای چهار هزار و ۳۰۰ کودک این استان را از دیگر برنامه‌های دانشگاه در سال جاری عنوان کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه مشترک دستورالعمل همکاری‌های مشترک دانشگاه‌ها و دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، افزود: این تفاهم نامه به منظور ارتقای دانش و سواد تغذیه‌ای گروه‌های هدف با دانشگاه‌های سطح خراسان شمالی منعقد شد.

او برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه کارکنان و دانشجویان و همچنین آغاز طرح مکمل یاری دانش آموزان با ریزمغذی‌های آهن و ویتامین D از مهر ماه جاری را از دیگر برنامه‌های اجرا شده توسط واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی عنوان کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی به برگزاری روز جهانی غذا در سطح استان اشاره کرد و افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای سه هزار و ۳۰۱ نفر در مراکز جامع یا مساجد یا فرهنگسراها، آموزش به ۹ هزار و ۴۸ دانش آموز و برگزاری ۶۹ جشنواره غذا در سطح استان از دیگر برنامه‌های گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در ۹ ماهه نخست امسال بوده است.

امسال طرح تغذیه گرم در روستا مهد‌ها و پوشش دو هزار و ۸۰۰ نفر نوآموز ۹۰ روز در سال تحصیلی با مشارکت سازمان بهزیستی اجرایی شد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.