معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست همدان گفت: سرشماری وحوش شاخص در مناطق حفاظت شده، شکار ممنوع و تالاب‌های استان آغاز شد.

آغاز سرشماری وحوش در همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مهدی صفی خانی، معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست همدان'گفت: طرح سرشماری زمستانه وحوش با هدف بررسی میزان افزایش یا کاهش گونه‌های شاخص مناطق تحت مدیریت محیط زیست در حال اجرا است.

او افزود: کاهش جمعیت گونه‌های حیات وحش زنگ خطری برای محیط زیست به شمار می‌رود بنابراین علل کاهش همچون تلفات ناشی از بیماری، مهاجرت و شکار و صید غیرمجاز بررسی شده و تدابیر لازم اتخاذ می‌شود.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست همدان ادامه داد: این سرشماری در چند مرحله انجام شده و در گام نخست ۶ منطقه حفاظت شده سپس مناطق شکار ممنوع و در ادامه تالاب‌ها مورد پایش قرار می‌گیرند.

 طرح سرشماری تابستانه با توجه به همزمانی با زاد و ولد گونه‌ها با رویکرد به دست آوردن نرخ زاد و ولد صورت می‌گیرد همچنین سرشماری زمستانه که محور اصلی به شمار می‌رود برای بدست آوردن جمعیت و حوش است.

صفی خانی گفت: با توجه به سرشماری صورت گرفته تاکنون آمار به دست آمده از جمعیت گونه‌های حیات وحش مطلوب بوده و این سرشماری تا نیمه‌های دی  ادامه دارد.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست همدان افزود: کل و بز و قوچ و میش از گونه‌های شاخص منطقه هستند، اما علاوه بر بررسی وضعیت این گونه ها، در جریان سرشماری وضعیت سایر گونه‌ها نیز رصد می‌شوند.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.