فعال اصولگرا گفت: حضور مردم در یوم‌الله نهم دی ماه که به شایستگی نام آن را یوم الله گذاشتند باعث شد تا فتنه با شکست سنگینی مواجه شود.

///////محمد مهدی عبد خدایی عضو سابق جمعیت فدائیان اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به روز نهم دی ماه به بررسی های تاریخی سبقه استعمار طلبی آمریکا در کشورمان پرداخت و گفت: حضور مردم در نهم دی ماه که به شایستگی نام آن را یوم الله گذاشتند باعث شد تا فتنه با شکست سنگینی مواجه شود، البته آمریکایی ها از سال ها قبل تلاش بسیاری داشتند تا نظام ایران را سرنگون کنند.

او ادامه داد:  برای مثال بعد از شهریور سال ۱۳۲۰ عده‌ای درخواست حاکمیت یک کشور اسلامی را داشتند که این درخواست حاکمیت اسلامی صرفا هم مربوط به کشور ایران نبود. در حقیقت بعد از جنگ جهانی اول و آمدن استعمار به خاورمیانه و مستعمره شدن مصر، عربستان ، الجزایر، خلیج فارس ، تونس ، مصر،  سوریه و لبنان این کشورها یا به دست انگلستان و یا آمریکا مستعمره شدند اما نیرو‌های مسلمان نسبت به مستعمره شدن حساسیت بسیاری داشته و از آن زیان بسیاری هم دیده بودند.

عبدخدایی در تشریح واژه استعمار گفت: البته واژه استعمار در ابتدا تعریف متفاوتی داشت برای مثال نهرو نویسنده کتاب «نگاهی به تاریخ جهان» از واژه استعمار تعریف مثبتی ازائه می‌دهد، زیرا انگلیسی‌ها زمان ورودشان به هند اعلام کردند که آمده‌ایم تا هند را آباد کنیم، اما انقدر غارت کردند که واژه استعمار به کلی مفهوم خود را از دست داد و معنای غارت گری به خود گرفت.  لذا پس از جنگ جهانی دوم نه تنها کشور‌های اسلامی بلکه حتی کشور‌های آسیای جنوب شرقی مثل کره جنوبی، کره شمالی کامبوج و ..  که تحت استعمار فرانسه بودند خیلی هایشان دشت به اسلحه بردند.

او ادامه داد: در هند هم اگر مردم دست به اسلحه نبردند به این خاطر بود که فردی مانند گاندی مردم را رهبری می‌کرد و استقلال هند را به دست آورد ؛موضوعی که در کشور‌های اسلامی یک حالت استقلال طلبانه ایجاد کرد . استقلال طلبی که هماهنگ با تفکر مردم بود نه ارتباط فیزیکی ملت‌ها با سایر ملت‌ها. برای مثال در مصر اخوان المسلمین ،در ایران فداییان اسلام  و در عرا ق جمعیت اخوت اسلامی پیدا شد که البته این‌ها ممکن است با هم ارتباط فیزیکی نداشته باشند، اما ارتباط فکری و ارتباط معنوی با یکدیگر داشته و از همین رو هم نسبت به مستعمره شدن حساسیت داشتندزیرا تمامی این گروه‌ها حتی نیروهای چپ کمونیست و ناسیونالیست طرفداران حاکمیت اسلام بودند و در همه کشور‌های اسلامی چه آسیای جنوب شرقی و چه غرب آسیا و چه کشور‌های دیگر یک حرکت اسلام خواهانه بوجود آمد.

فعال اصولگرا افزود: اتفاقی که برای ایران هم افتاده بود برای مثال در جریان نهضت نفت، نیرو‌های مذهبی نقش موثری داشتند و اگر این مردم نبودند قطعا در ایران انقلابی صورت نمی‌گرفت . اگرچه نهضت نفت به علت اشتباهات شکست خورد اما در ابتدا پیروز شدند.

او در پایان خاطر نشان کرد : اگر بخواهیم به ریشه‌های فتنه برسیم باید دید که در ابتدا چه کسانی با پیمان نظامی سنتو مخالف بودند و چه کسانی معتقد بودند ایران نه به غرب و نه به شرق نباید وابسته باشد و اولین افرادی که شعار نه غربی و نه شرقی را مطرح کردند چه کسانی بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار