مدیر عامل شرکت عمران شهر‌های جدید گفت: مترو هشتگرد فردا با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود که برای اجرایی شدن این پروژه هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

تخصیص هزار میلیارد تومان اعتبار برای راه‌اندازی مترو هشتگرد / جابه‌جایی ۲۵۰ هزار مسافر با استفاده از مترو هشتگردحبیب‌الله طاهرخانی مدیر عامل شرکت عمران شهر‌های جدید در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تعداد زیادی از شهر‌های جدید مکان‌یابی شدند و شاهد آغاز سیاست جدیدی در کشور هستیم گفت: شهر جدید هشتگرد یکی از شهر‌هایی است که در اواخر دهه ۶۰ مکان‌یابی شد و برای پاسخگویی به نیاز اسکان رو به افزایش جمعیت به ویژه در کلانشهر تهران اجرایی شد.

مدیر عامل شرکت عمران شهر‌های جدید افزود: پیش بینی می‌شود که بر مبنای طرح جامع و طرح توسعه شهری که شهر جدید هشتگرد است بتوانیم ظرفیت جذب جمعیت را در این شهر به ۶۰۰ هزار نفر برسانیم و هم اکنون در این شهر حدود ۸۰ هزار نفر اسکان یافته‌اند.

طاهرخانی تأکید کرد: یکی از دلایل اصلی که باعث شد ما در زمان معین شده به اهداف احداث شهر هشتگرد دست پیدا نکنیم فقدان یک حمل و نقل انبوه، سریع و ارزان بین استان‌های البرز و تهران بوده است.

او گفت: در همین راستا دولت یازدهم و دوازدهم یکی از اولویت‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی را بر این موضوع استوار کرد که ما بتوانیم بین شهر‌ها جدید سیستم حمل و نقل سبز از جمله مترو را اجرایی کنیم.

مدیر عامل شرکت عمران شهر‌های جدید با اشاره به اینکه مترو‌های بسیار زیادی شروع شده که مهمترین آن مترو هشتگرد است که فردا با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود افزود: ما در اصفهان مترو اصفهان – بهارستان را داریم که هم اکنون در مرحله روسازی است و متروی اصفهان به فولادشهر را هم عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

طاهرخانی تأکید کرد: در استان خراسان رضوی هم مترو گلبهار – مشهد در مرحله اجرای عملیات زیرسازی است و متروی تهران – پردیس هم عملیات اجرایی آن تا پایان سال کلید می‌خورد.

او توضیح داد: به طور معمول توسعه شهری پیرامون مناطق کلانشهری انجام می‌شود و توسعه حمل و نقل ریلی بر توسعه شهری در اولویت است، اما در ایران متأسفانه با تأخیر وارد این سیاست شده ایم که همین موضوع باعث شده تاکنون نتوانیم به اهداف خود در توسعه شهر‌های جدید دست پیدا کنیم و همین موضوع باعث شده است که ما شاهد تأخیر در احداث متروی شهر‌های جدید و شهر‌های مادر باشیم.

مدیر عامل شرکت عمران شهر‌های جدید با اشاره به اینکه مترو هشتگرد از سال ۱۳۹۰ به صورت جدی عملیات اجرایی آن آغاز شده است گفت: این مترو از گلشهر کرج با طول ۲۵.۸ کیلومتر تا هشتگرد احداث شد و حدود ۵ کیلومتر آن زیرسطحی و ۲۱ کیلومتر آن روسطحی است.

طاهرخانی گفت: طول زمان سیر با این مترو از صادقیه تا هشتگرد حدود ۴۰ دقیقه ارزیابی شده است.

او با اشاره به اینکه ایستگاه این مترو یکی از بزرگترین ایستگاه‌های روسطحی مترو در کشور به شمار می‌رود گفت: کلیه خدمات جانبی برای مسافران در این مترو در نظر گرفته شده و همچنین امکاناتی برای جلوگیری از سفر‌های غیر ضروری در این مترو هم پیش بینی شده است.

مدیر عامل شرکت عمران شهر‌های جدید افزود: در محوطه ایستگاه مترو هشتگرد یک محیط کاملی برای کاربری‌های مرتبط با سیستم حمل و نقل ریلی (TOD) حدود ۳۰۰ هکتار در نظر گرفته شده تا مسافران بتوانند از خدمات این بخش استفاده کنند.

طاهرخانی یادآور شد: زمان حرکت قطار در این مترو حدود ۷ دقیقه است و هر قطار قابل جابه‌جایی ۲۵۰ هزار مسافر را دارد.

او به نقش بی بدیل مترو در کاهش سفر‌های جاده‌ای هم اشاره کرد و گفت: استفاده از حمل و نقل جاده‌ای و اتومبیل زمینه‌ساز افزایش آلودگی هوا و ترافیک در ورودی کلانشهر‌ها می‌شود بنابراین استفاده از حمل و نقل ریلی و مترو نقش بسیار مؤثری در کاهش استفاده از اتومبیل و کاهش ترافیک در اتوبان‌های تهران و کرج هستیم.

مدیر عامل شرکت عمران شهر‌های جدید یادآور شد: کاهش تصادفات، کاهش مصرف انرژی یکی از اصلی‌ترین اهداف راه‌اندازی این خط مترو بوده و علاوه بر افزایش ایمنی نقش بسیار مؤثری در توسعه منطقه‌ای کرج، ساوجبلاغ و شهر‌های اطراف را داشته است.

طاهرخانی ادامه داد: طول مسیر از صادقیه تا هشتگرد ۶۷ کیلومتر است که ۴۱ کیلومتر آن از صادقیه تا گلشهر کرج اجرا شده و حدود ۲۵.۸ کیلومتر خط جدید به آن اضافه شده که در مجموع تا هشتگرد حدود ۶۷ کیلومتر می‌شود.

او به اعتبارات در نظر گرفته شده برای این طرح هم اشاره کرد و گفت: کل اعتبارات اجرایی برای این طرح تاکنون هزار میلیارد تومان بوده و بخشی از این منابع دولتی بوده و بخشی دیگر هم از منابع داخل شرکت عمران شهر‌های جدید بوده است.

مدیر عامل شرکت عمران شهر‌های جدید یادآور شد: در طول سال‌های ۹۷ و ۹۸ بخش عمده‌ای از نقدینگی‌های این پروژه از محل منابع داخلی شرکت عمران شهر‌های جدید بوده است.

سرعت مترو هشتگرد ۱۰۰ کیلومتردر نظر گرفته شده است

طاهرخانی با اشاره به اینکه امیدواریم خط مترو کرج – هشتگرد فردا با حضور رئیس جمهور افتتاح شود و با افتتاح آن و همکاری شهرداری تهران بتوانیم دسترسی سریع‌تر و بهتر برای مسافران این محدوده ایجاد کنیم.

او گفت: یکی از موانعی که امروزه در کشور بسیاری از پروژه‌های عمرانی را با مشکل و تأخیر در ساخت مواجه کرده است بحث معارضین ملکی بوده است گفت: پروژه کرج و هشتگرد هم متأسفانه با مشکل معارض‌های ملکی مواجه بوده و اراضی بسیار زیادی را در این حوزه با مشکل مواجه کرده بود.

مدیر عامل شرکت عمران شهر‌های جدید ادامه داد: ما در مترو صادقیه – کرج حدود ۸۰ درصد از اجرای کار را در بخش برق و تجهیزات با استفاده از توانمندی‌های نیرو‌های متخصص خودمان انجام دادیم این در حالی است که ما در بحث برق و تجهیزات به مشاران خارجی وابسته بودیم.

طاهرخانی یادآور شد: استفاده از توان پیمانکاران داخلی نویدبخش آن است که در توسعه مترو‌های حومه‌ای به ظرفیت‌های داخلی خود اضافه کرده‌ایم و با تأمین اعتبار و کمک و حمایت دولت می‌توانیم عملکرد بسیار قوی‌تری را در این بخش داشته باشیم.

او یادآور شد: بازدید وزیر و معاون اول رئیس جمهور و ارائه دستورات لازم جهت تقویت و سرعت بیشتر کار نقش مؤثری در اتمام هر چه زودتر این پروژه داشته است.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۹ ۱۰ دی ۱۳۹۸
شهر جدید هشتگرد بهشت بود بهشت تر هم شد آب و هوای عالی دسترسی عالی شهرسازی اصولی و پیشرفته و مدرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۹ دی ۱۳۹۸
مترو پردیس
آخرین اخبار