با وجود رکورد بی سابقه تولید برنج در ۱۰ سال گذشته، مافیا و دلالان همچنان بر واردات بی رویه اصرار می‌ورزند.

برنجبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود شرایط مساعد اقلیمی، فراوانی آب در مخازن سدها و کشت محصول در استان های غیر شمالی تولید برنج در ۱۰ سال اخیر یکسال استثایی را تجربه کرده است.

این در حالی است که دبیر انجمن واردکنندگان برنج معتقد است به سبب مصرف ماهیانه ۱۲۰ هزارتن برنج خارجی، حداقل تا پایان سال باید ۵۰۰ هزارتن برنج دیگر برای تنظیم بازار شب عید وارد شود که این امر با واکنش شدید مسئولان وزارت جهاد کشاورزی رو به رو شده است.

چندی پیش عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از رکود تولید برنج در طول تاریخ خبر داد و گفت: فراوانی آب در مخازن سدها علت اصلی افزایش تولید برنج به شمار می رود، اگرنه سیاست ما درباره برنج کامل شفاف است و تنها از کشت محصول در ۲ استان گیلان و مازندران حمایت می کنیم.

حال با وجود رشد چندبرابری تولید برنج، مافیای واردات به سبب لابی گری قوی در بدنه دولت همچنان بر واردات اصرار می ورزند که تحقق این امر به معنای سرکوب تولید داخل و بازکردن دروازه های کشور به روی محصولات خارجی است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا درباره آخرین وضعیت تولید برنج و معایب استمرار واردات به بهانه تنظیم بازار شب عید با خبر شویم:

رکورد بی سابقه تولید برنج واقعیت ندارد/اظهارات ضد و نقیض مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پیرامون تولید برنج داخل

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با تاکید بر واردات ۵۰۰ هزار تن برنج تا پایان سال اظهار کرد: با توجه به خالی بودن انبار‌های بخش خصوصی، مسئولان بانک مرکزی باید ارز مورد نیاز برای واردات ۵۰۰ هزار تن برنج تا پایان سال را تخصیص دهند، در غیر این صورت با استمرار این روند دچار کمبود برنج در شب عید خواهیم شد.

وی با انتقاد از این مسئله که دولت ارز مورد نیاز به ثبت سفارش جدید برنج اختصاص ندارده است، افزود: با توجه به کمبود و نوسان قیمت برنج خارجی بخشی از خانوار‌ها متحمل ضرر و زیان شدند که با این وجود انتظار می‌رود وزرارت صمت هر چه سریع‌تر لیست‌ها را به بانک مرکزی برای تخصیص ارز ارسال کند.

کشاورز با اشاره به اینکه ماهیانه ۱۲۰ هزار تن برنج خارجی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: بنابر آمار سرانه مصرف به ازای هر نفر ۴۰ کیلو است که با احتساب جمعیت کل کشور رقمی معادل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن از این میزان از محل تولید داخل و مابقی باید از طریق واردات تامین شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: در حال حاضر ۶ دهک مردم حدود ۵۰ میلیون نفر از آحاد جامعه برنج خارجی مصرف می‌کنند که به منظور جلوگیری از کمبود و التهاب بازار شب عید، حداقل باید ۵۰۰ هزار تن برنج دیگر تا پایان سال وارد شود.


بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت بازار اقلام اساسی/حذف ارزش افزوده، عامل اصلی افزایش ۱۵ درصدی قیمت


وی درباره اینکه با وجود شرایط مساعد بارندگی و کشت برنج در سایر استان‌های غیرشمالی چرا تغییری در میزان واردات ایجاد نشده است، اظهار کرد: اگرچه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بر این باورند که امسال به سبب شرایط مساعد بارندگی و کشت در استان‌های غیر شمالی نیازی به واردات برنج نداریم، اما رصد از انبار‌های بخش خصوصی توسط وزارت صمت نشان می‌دهد که همچنان دچار کمبود هستیم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: بسیاری از تجار برای خرید برنج از استان خوزستان اقدام کردند که متاسفانه این امکان به سبب شرایط جوی ابتدای سال برای آن‌ها وجود نداشت که این امر نشان می‌دهد اظهارات مسئولان وزارت جهاد با واقعیت متفاوت است چرا که در صورت افزایش چند برابری تولید نسبت به سال قبل باید شاهد کاهش نرخ برنج در بازار بودیم.

به گفته وی، بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون در مجموع یک میلیون و ۸۳ هزار تن برنج وارد کشور شده که سهم بخش خصوصی از این میزان تنها ۸۰۰ هزار تن است، از این رو تا سقف یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن باید برنج وارد کشور شود تا بازار دچار التهاب نشود.

کشاورز در واکنش به موضوعات مطرح شده پیرامون رکورد بی سابقه تولید برنج ایرانی بیان کرد: بنابر اظهارات مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در صورت رشد چند برابری تولید و عرضه نسبت به مدت مشابه سال قبل باید شاهد کاهش قیمت در بازار بودیم که متاسفانه این امر محقق نشده و همین امر موجب شده تا اقشار ضعیف همچنان منتظر برنج خارجی باشند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: اگرچه ترخیص برنج‌های رسوبی از بنادر در حال انجام است، اما همواره واردات ۵۰۰ هزارتن برنج دیگر تا پایان سال یک ضرورت به شمار می‌رود که به همین خاطر از مسئولان وزارت صمت انتظار می‌رود تا ارز مورد نیاز را تخصیص دهند.

رکورد بی سابقه تولید برنج در ۱۰ سال گذشته/قدرت مافیا بر شورای اقتصاد و دولت می چربد

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، از رکورد بی سابقه تولید برنج خبر داد و گفت: علی رغم رشد چشمگیر تولید برنج و واردات ۹۰۰ هزار تن برنج در ماه های قبل، واردکنندگان همچنان بر واردات ۵۰۰ هزار تن برنج دیگر اصرار دارند که این امر نشان می دهد مافیای واردات به قدری قوی هستند که ریشه در جاهای مختلف دارد.

گزارش بامداد در حال تکمیل/
وی اصرار واردکنندگان به تشکیل وزارت بازرگانی را بیانگر واردات بی رویه دانست و گفت: با وجود آنکه امسال به سبب بارش های مناسب و کشت در استان های غیرشمالی یک سال استثنایی در تولید برنج بود، اما مافیای واردات به سبب منافع خود به دنبال واردات هستند و بنا به دلایل متعدد ترجیح می دهند تولید داخل نداشته باشیم.

حسینی با اشاره به اینکه واردات مجدد برنج تیشه به ریشه تولید داخل می زند، بیان کرد: واردکنندگان به سبب پایداری منابع خود به دنبال واردات بی رویه هستند، به همین خاطر با برنامه منظم و دقیق سال گذشته قیمت چغندرقند در شورای اقتصاد را به حداقل رساندند که همین امر موجب شد در ۶ ماهه امسال یک هزار و ۶۰۰ تن شکر وارد شد.

مشاور ارشد نظام‌صنفی کشاورزی ادامه داد: مافیای واردات در تمامی محصولات کشاورزی با برنامه حساب شده برای شورای اقتصاد و مسئولان دولت تعیین و تکلیف می کنند، همانگونه که امسال با وجود سال طلایی تولید برنج در ۱۰ سال گذشته ناشی از بارش های مناسب و افزایش سطح زیر کشت، واردکنندگان و دلالان همچنان بر واردات اصرار می ورزند.

وی درباره آخرین وضعیت بازار برنج شب عید گفت: با توجه به حجم بالای تولید برنج، نوسانی در بازار برنج شب عید نخواهیم داشت و اظهارات مسئولان مبنی بر کمبود عرضه در ایام‌پایانی سال واقعیت ندارد.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه آمار وزارت جهاد کشاورزی تولید استثایی برنج را تایید می کند، افزود: آمارها نشان می دهد که امسال قیمت برنج ایرانی نوسانی نداشته و تنها بعد از گرانی بنزین، نرخ برنج به سبب وجود واسطه ها و دلالان و ضعف در کنترل بازار افزایش یافته است.

کمبودی در عرضه برنج تا یکسال آینده نداریم/التهاب بازار برنج در شب عید بهانه ای برای واردات

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفت و گو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه تولید برنج رکورد بی سابقه‌ای داشته است، اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های مناسب و منابع آبی مناسب در استان‌های خوزستان، فارس و بخشی از استان کهگیلویه و بویر احمد ایجاد برنج زار گسترده داشتیم به طوریکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج از استان جنوبی برداشت کردیم.

برنج

وی آمار فعلی تولید برنج در استان‌های جنوبی را قطعی دانست و گفت: اگر واردکنندگان آماری جز این را اعلام کنند، واقعیت ندارد چرا که هم اکنون انبار‌های استان‌های جنوبی مملو از برنج است.

اسدی ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی تولید برنج، نه تنها تا پایان سال بلکه تا یکسال آینده کسری در تامین برنج داخل نداریم و تنها به سبب آنکه واردکنندگان معیشتشان از این طریق می‌گذرد و مسئول حفظ تولید ملی و اشتغال در بخش کشاورزی نیستند، طبیعی است که به واردات اصرار ورزند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به اینکه واردکنندگان به بهانه نوسان قیمت به دنبال واردات هستند، بیان کرد: واردکنندگان و دلالان به بهانه افزایش و تنش بازار شب عید به دولت فشار می‌آورندتا بتوانند به سبب سود‌های هنگفت واردات را انجام دهند، در حالیکه تا یکسال آینده امکان تامین برنج با قیمت مناسب در بازار وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برنج‌های خارجی منشا اصلی بیماری هستند، گفت: اگرچه بخشی از برنج‌های خارجی در ظاهر به برنج شباهت دارند، اما به سبب آلودگی کیفیت چندانی ندارند.

علی رغم رشد چندبرابری تولید برنج نسبت به سال قبل، ۹۰۰ هزارتن برنج تا قبل از دوره ممنوعیت وارد کشور شد که طبق اذعان مسئولان وزارت جهاد کشاورزی این میزان بیش از نیاز کشور است و واردات مجدد به بهانه تنظیم بازار منجر به سرکوب تولید داخل می شود.

گزارش از آزاده محبی
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۳ دی ۱۴۰۰
امروز دقیقا دو سال از روی این خبر گذشته و کذب بودن تولید چند برابری برنج داخلی کاملا معلوم شده است. قیمت برنج ایرانی به 88 هزار تومان رسیده و کاملا مشخص است که مافیای تولید به اصطلاح ملی برنج آن موقع چه خوابی برای مصرف کننده داخلی دیده بود.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۲۳:۰۲ ۰۱ تير ۱۳۹۹
ما تجربه ممنوعیت واردات خودرو خارجی رو در کشور میبینیم پراید شده ۹۰ میلیون تومن اگه تو هر چیزی واردات نباشه این بلا سرمون میاد اول داد میزنن که اگه واردات نباشه ما نیاز کشور رو برطرف میکنیم اما وقتی واردات ممنوع بشه خون مردم رو میکنن تو شیشه و هزار جور دلال و احتکار پدید میاد من با واردات موافقم چون بیاد بازار بر مبنای رقبات بشه
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۵:۳۰ ۱۱ دی ۱۳۹۸
اولا اکثر مردم جنوب کشور علاقه ای به برنج ایرانی ندارند دوما الان برنج ایرانی کیسه 10 کیلویش 250000 تومان قیمتشه نسبت به برنج خارجی که خیلی ارزون تره آخه کی میتونه با این قیمت برنج ایرانی بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۰ دی ۱۳۹۸
سلام من یک کشاورز برنجکار هستم سال قبل قیمت برنجی که ما فروختیم از قیمت امسال بیشتر بود .هزینه تولید هم کمتر واردات آزاد بشه ولی با دلار آزاد بعد بگین برنج ایرانی گرونه اگه دولت یارانه به واردات نده قیمت برنج وارداتی بالای 15 تومان میشه.دولت بجای حمایت از هند وپاکستان از مردم خودش حمایت کنه برنج ایرانی از کشاورز از طریق تعاونی روستایی خرید کنه و به قیمت کمتر بصورت سهمیه ای به مرد بفروشه. حمایت از تولید ملی یعنی این نه از کارخانه ای که فقط پیچ مهره سفت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۰ دی ۱۳۹۸
خدا راشکر که مردم به خوردن برنج وچای ایرانی روی اورده اند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۳۲ ۱۰ دی ۱۳۹۸
برنج خارجی و ایرانی هر دو تراویخته است پس فرقی ندارند !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۰ دی ۱۳۹۸
من خودم بچه گیلانم ولی خرید برنج گیلان به علت قیمت بالا برام سخته و معمولاً پاکستانی مصرف میکنم که تقریباً نصف قیمت ایرانیه. اگر چه می دونم که هزینه تولید برنج بسیار بالاست البته تو کشور ما ولی خیلی از مواقع به علت درآمد پایین مردم توان خرید برنج ایرانی رو ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۰ دی ۱۳۹۸
برنج پاکستانی هم خوش پخت وهم ارزان تورو خدا وارد کنید لااقل برنج بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۱۱ دی ۱۳۹۸
البته پاکستانی خوب .درسالهای 83 و84 نوعی برنج پاکستانی میاوردن .الحق که دیگه ازون برنج ندیدیم .عالی بود واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۰ دی ۱۳۹۸
واقعا مدیریت بازار واردات صادرات و از تولید به مصرف تو ایران جوری هرج مرج که باید احسنت گفت هیچ کشوری تو هر شرایطی اینجوری هرج و مرج نمیشه دمتون گرم مسئولین کشوری ۰۰۰۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۰ دی ۱۳۹۸
بگذارید همین برنج پاکستانی را وارد کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۰ دی ۱۳۹۸
خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۰ دی ۱۳۹۸
دست دلالان‌ درد‌نکنه‌ کل بازار کشور را گرفتند‌ نان کی در میاورند از شیر مادر برایشان حلال تر هست عجب برنجی مرغوبی وارد میکنند سالمو لذیذ
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۲:۴۳ ۱۰ دی ۱۳۹۸
بگذارید وارد کنند، مافیا در برنج ایرانی بیشتر هست.
امسال این همه برنج برداشت شده، کجا رفته؟
تو انبارهای از ما بهتران ذخیره شده و اجازه نمیدهند قیمت پایین بیاد.
ما قشر مستضعف، از برنج خارجی ارزان استفاده میکنیم.
قدرت خرید برنج ایرانی را نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۱۱ دی ۱۳۹۸
برنج عطر عنبر جنوبو خریدم 10500.چاره ای نداریم توان خرید برنج خوب ایرانی نداریم .علی برکت .....
-
f
۱۲:۱۱ ۱۰ دی ۱۳۹۸
کاش دولت برنج تایلندی و امریکا جنوبی که رزیمی هستند برای افرادی که مشکل مالی دارند بیشتر وارد میکرد.
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۱:۵۹ ۱۰ دی ۱۳۹۸
عجبا..........................................
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۱:۵۹ ۱۰ دی ۱۳۹۸
هشتاد درصد مردم ایران توان خرید برنج ایرانی کیلوی بیست پنج هزار تومان را ند ارند واگر همین برنج های هندی وارد کشور نشود مانند خودرو که به نفع خودرو سازهای داخلی واردات خودروهای متوسط وروبه پایین ممنوع شد مردم فقیر برای خرید برنج هم باید در سایتی تبت نام کنند وبعد از چند ماه یک کیسه برنج دریافت کنند فکر که در سر دلالان وبعضی از این زمین داران خودخواه است دلال برنج وارد نمی کنه تاجر برنج وارد می کنه اون هم لازم وواجب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۰ دی ۱۳۹۸
بیچاره برنجکاران کشور عزیزمان تا کمر تو گل برنج را را زحمت و رنج بسیار کشت و بر داشت میکنن اوخت یه عده سود جو به ضرر این کشاورزان زحمت کش با واردات بی رویه برج زحماتشان را حدر میدن.دولت هم که ............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۱۱ دی ۱۳۹۸
میدونی همینا اگه فرصت دستشون بیفته برنج کیلوئی پنجا هزارتومنم نمیدن.همون اول میگم مداریم. بارها اتفاق افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۰ دی ۱۳۹۸
این یه کارو خوب اومدی ،دست شون درد نکنه وگرنه باید برنج ایرانی رو کیلویی 50هزار تومان بخریم
Iran (Islamic Republic of)
پ ن پ
۱۱:۳۱ ۱۰ دی ۱۳۹۸
دادش من من انبار دارم..سوپر مارکت دارم..فروشگاه دارم ..مردم زورشون به برنج ایرانی کیلویی 20 هزار تومان نمی رسه... .درک کن..اتفاقا برعکس امثال شما برای ی عده خاصی دارین زور میزنین که برنج وارداتی نیاد تا برنج اونا فروش بره..بس کنید تو رو قران..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۰ دی ۱۳۹۸
برنجهای خارجی اکثرا سرطان میآره خدا بیامرز مادرم فقط برنج خارجی میخرید بخاطر ارزانیش سرطان معده گرفت مردم اصلا نخورندیا نیم دانه بخورند بهتره چون برجهای خارجی بیشترش آب بدنو میکشه و باعث یوبوست میشه دولت اگه به کشاورزان برنج کار سوپسیت بده و برنجو با قیمت خوب بخره بدون دلال اینقد که گران نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۰ دی ۱۳۹۸
خدا اون مسئولی که باس شد بابستن واردات برنج برنج گرون و بی کیفیت به دست اقشار کم درامدبرسد
چرا بازندگی مردم بازی میکنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد315
۱۱:۲۶ ۱۰ دی ۱۳۹۸
برنج نگو لاستیک برنج هارو بدن به لاستیک سازی ازش یه لاستیک خوب تولید میشه میخوری شکمت باد میکنه معده درد میگیری
Denmark
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۰ دی ۱۳۹۸
در سالی که تو کل کشور از شمال تا جنوب ، از شرق تا غرب برنج کاشت شد و تولید برنج در ۱۰ سال اخیر بی سابقه بود چرا یه عده برای پر کردن جیب خودشون به بهانه های واهی مجوزهای لازم رو از مسئولین مربوطه برای واردات برنج دریافت می کنند . در صورتی که مسئولین ذی ربط نیز به این امر واقف هستند برنج کافی امسال در کشور تولید شده و می توانن با یه مدیریت صحیح کاری کنن که دست دلالان از این بازار کوتاه بشه و هم کشاورز و هم مصرف کننده راضی باشند اما به جای این کار برعکس از دلالان و واردکنندگان حمایت می کنند تا جیب دلالان و واردکنندگان پُر پول بشه و هم کشاورز نمی تونه نتیجه زحمات خودش رو ببینه و هم مصرف کننده متضرر میشه و این چرخه هر ساله داره تکرار میشه و کسی نیست که این اوضاع رو سر و سامان بده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۰ دی ۱۳۹۸
ناامیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۰ دی ۱۳۹۸
هرکالای داخلی که در بازاررقیب خارجی نداشته باشد به لطف تجاروکسبه وتولید کننده به صورت انحصاری افزایش قیمت شدیدی پیدا میکند مثل خودرو ازآنجا آذوقه مردم ازاولویت استرتژی برخوردار است باید کالایی مثل برنج واردشود از طرفی اکثریت مردمقدرت خرید برنج ایرانی راندارند خیلی جای تعجب است که موز درفیلیپین یا اکوادرتولید ودرتهران به باوجود هزینه ی حمل درتهران حدود12هزارتومان به فروش میرسدولی زرد الو گیلاس الوچه شهریار یا شهرهای اطراف تهران به قیمت های بالای 30 هزار تومتن به فروش میرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۰ دی ۱۳۹۸
همش وارد میکنیم. برنج. گوشت. گندم.... مگه ما بکار و تولید نیاز نداریم!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Abc
۱۰:۳۳ ۱۰ دی ۱۳۹۸
با همین افزایش تولیدی که از آن دم می زنید، قیمت برنج در همان فصل برداشت محصول با افزایش زیادی همراه بود چه برسد به ماه های بعد که تقاضانیز افزایش خواد داشت. با این وضع قیمت برنج، دیگر نمیتوان برنج ایرانی خرید. چرا کارهایی که باعث می شود امرار معاش مردم آسان تر شود شما را ناراحت می کند؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۰ دی ۱۳۹۸
شما می تونی برنج ایرانی بخری ?
من فریدون کناری ام
برند شهر من تارم اصله
یک عمر همین برنج رو خوردم
امسال برای اولین بار تو عمرم برنج هندی خریدم
ندارم کیلویی حداقل هیجده تومن پول برنج بدم
آیا این را می فهمی یا نه?
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۰:۱۳ ۱۰ دی ۱۳۹۸
باسلام باتوجه به اینکه قیمت برنج ایرانی میانگین هرکیلوگرم 15 هزار تومان می باشد و قیمت برنج هندی و پاکستانی میانگین 8 هزارتومان می باشد واقشار اسیب پذیر و فقیر جامعه ماهم خداراشکر کم نیستد توانایی خرید برنج ایرانی راندارند لذا باتوجه به قیمت برنج خارجی یا باید قیمت برنج ایرانی را به میانگین 8 هزارتومانی رساند که افراد کم درامد نیز مصرف کنند یاهمان برنج خارجی را به قیمت پایین تر وارد کرد که بتوانند بخرند . شما نویسنده محترم همیشه یک طرف ترازو را نبینید قشر ضعیف جامعه ما به قول متن بالا (در حال حاضر ۶ دهک مردم حدود ۵۰ میلیون نفر از آحاد جامعه برنج خارجی مصرف می‌کنند)می باشد به نظر شما چرا این مردم برنج خارجی می خرند چون توان خرید برنج ایرانی ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۰ دی ۱۳۹۸
دست مافیا درد نکنه اگر مافیا نبا‌‌شن باید یک کیلو برنجو بخریم پنجاه هزارتومان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۰ دی ۱۳۹۸
فرهنگ سازی کنید که مردم برنج خارجی نخرند
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۲:۵۰ ۱۰ دی ۱۳۹۸
فرهنگ سازی نمیخواد که ممکنه کلاً گند بزنن به همه چیز، قیمت پایین و معقول و منطقی باشه، کسی برنج خارجی نمیخره. کیفیت برنج ایرانی حرف نداره اما ما سالی یک کیلو هم نمیتونیم بخریم. خیلی از مردم هم نمیتونن بخرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۱۱ دی ۱۳۹۸
فرهنگ سازی نیاز نیست .درامد کافی نیازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۰ دی ۱۳۹۸
اگه رکورد تولید رو زدن چرا اینقدر گرونه؟نمیشه به بهانه تولید داخل انحصار درست کرد تا به هر قیمتی دلشون میخواد بفروشن
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۹:۳۷ ۱۰ دی ۱۳۹۸
واردات برنج فقط بخاطرتامین منافع واردکنندگان است حتی به قیمت انقضاتاریخ مصرف آنها
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۳۷ ۱۰ دی ۱۳۹۸
خیلی گرونه
Iran (Islamic Republic of)
ا
۰۹:۳۷ ۱۰ دی ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۰۹:۲۸ ۱۰ دی ۱۳۹۸
همه حرفها و تحلیل هایتان درست .
چرا باید برنج ایرانی 25 هزار تومان باشد در حالی که می شود برنج پاکستانی را با همان کیفیت 5 هزار تومان خرید .
کیفیتی می شود . نمونه اش صنعت مفتضح خودرو سازی .
Netherlands
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۰ دی ۱۳۹۸
این دیگه اغراق بود هیچ برنج خارجی کیفیت برنج داخلی رو نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۰ دی ۱۳۹۸
بنظرتون مافیا کدوم از این دو گروه هستن ....اونی که میگه برنج وارد نکنید تا ما بتونیم برنج ایرانی رو 25 هزارتومن بفروشیم یا اون گروه که میگه 50 میلیون نفر پول خرید برنح گرون ایرانی رو ندارن و خارجی با میانگین قیمت 10 هزار تومن مصرف میکنن در ضمن وقتی رکورد شما باعث کاهش قیمت نمیشه به چه درد من میخوره
Iran (Islamic Republic of)
بردیا
۰۹:۲۰ ۱۰ دی ۱۳۹۸
مخالفات با واردات برنج که مصرف اکثرقشر ضعیف کارگری و کارمندی می باشد برای گرانتر شدن برنج داخلی و رفتن سود سرشار به جیب دلالان و واسطه ها است که گاها نماینده های مجلس را هم با خود همراه می سازند و آه و ناله سر می دهند.راستی گوشت وارداتی هم مدتی است که دوباره کمیاب شده و وعده های کاهش گوشت گرم داخلی هم که سرابی بیش نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۰ دی ۱۳۹۸
مخالفان واردات قیمت برنج را کاهش دهند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۰ دی ۱۳۹۸
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۰ دی ۱۳۹۸
برنج ایرانی کلیوی25هزارتومان کجا برنج خارجی کیلویی 9هزار تومان کجا همین حالا خیلی از مردم توان خرید برنج خارجی را هم ندارند چهار ماه دیگه صدا تولید کننده برنج ایرانی در میره که برنج مان خریداری ندارد مردم توان ندارند.
-
f
۰۸:۵۰ ۱۰ دی ۱۳۹۸
این برنج داخلی با قیمتش بدرد مصرف کننده نمیخوره چرا اکثرا از نظر مالی توانایی خرید ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۱۰ دی ۱۳۹۸
سلام باید برنج وارد شود برنج ایرانی کیلوی 23000هزار تومان است که خیلی گران است همه نمی توانند بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۱۰ دی ۱۳۹۸
خیلی گران است همه نمی توانند بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۰ دی ۱۳۹۸
وقتی برنج تولید داخلی دوبرابر خارجی نیاز وارد بشه البته وقتی قیمت تغییری نکنه باز همون اش همون کاسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۱۰ دی ۱۳۹۸
کار بسیار خوبی کردند باید دستشان را بوسید. وگرنه دلیل ندارد برنج نسبت به پارسال 100درصد افزایش قیمت داشته باشد. مگر سایر محصولات کشاورزی این طوری بوددند ایا میوه ها و صیفی جات هم اینگونه هستند. پرتقال و سیب و دیگر میوه ها تقریبا تغییری نسبت به پارسال نداشتند.
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۰۸:۱۳ ۱۰ دی ۱۳۹۸
واقعا کاری به مافیای واردات ندارم اگر این برنج هندی یا پاکستانی وارد کشور نشه آقایان قول می دهند قیمت برنج به بالای ۳۵ تا۴۰ هزار تومان نرسد و برنج هم از سفره مردم عین گوشت پرواز نکنه البته واردات را برای همه درش را باز بگذارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۱۰ دی ۱۳۹۸
قیمت برنج هم داخلی هم خارجی گران است و بابد با واردات بالا کاهش یابد
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۰۷:۲۹ ۱۰ دی ۱۳۹۸
اقای حسینی برنج ایرانی کیلویی بیست هزار تومان برنج پاکستانی هر کیلو هشت هزار تومان کدام یک اندازه درامد مردم است همه رابا خودت ودر امد خودت مقایسه نکن راست میگی برنج داخلی را کیلویی ده هزار به مردم بده ان وقت یک ذره هم وارد نکن .بنده کارگر با درامد یک ونیم میلیون هستم چگونه برنج اتیرانی مصرف کنم?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۱۰ دی ۱۳۹۸
سلام مگه مافیای برنج شکر روغن و... کیه؟
Iran (Islamic Republic of)
.........
۰۷:۲۶ ۱۰ دی ۱۳۹۸
سلام مگه مافیای برنج شکر روغن و... کیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۱۰ دی ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
حمزه
۰۷:۲۴ ۱۰ دی ۱۳۹۸
فقرا برنج گران را قادر نیستند بخرند باید برنج ارزان وارد بشود الکی نگید مافیا همش که مافیا نیست در برخی موارد واردات اشکال ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ساکن مازندران
۰۷:۱۱ ۱۰ دی ۱۳۹۸
باید بنویسید ، واردات برنج در این وقت از سال دلالان و مافیای برنج رو ناراحت و نگران کرده ، چونکه در همان اوایل برداشت برنج ، اکثریت کشاورزان برنج های خودشونو به دلالان میفروشند وعملا بیش از ۹۸ درصد از تولید کنندگان برنج در حال حاضر برنجی ندارند ، بلکه الان برنج های داخلی دست دلالان و مافیای برنج قرارداده و می‌خواهند ، بیشترین سود رو از فروش برنج در شب عید ببرند. پس واردات برنج مافیای برنج رو نگران می‌کنه نه شالیکاران(تولید کنندگان برنج) رو!!!!!!! افتاد !!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۱ ۱۰ دی ۱۳۹۸
تا اینا باشند کشور نه پیشرفت میکنه نه روی آرامش میبینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۰ ۱۰ دی ۱۳۹۸
خب برنج ايراني گرونهههه. برنج خارجي ارزونتره.برنج خارجي كيلو هشت تومن كجا و برنج ايراني كيلويي ١٤ تومن به بالا كجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۹ ۱۰ دی ۱۳۹۸
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۹ ۱۰ دی ۱۳۹۸
باید وارد بشه تا ارزون بشه. مگه تولید کننده به فکر مصرف کننده هست. ظاهراً مدیریتی غیر از این نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
Vahid
۰۶:۱۵ ۱۰ دی ۱۳۹۸
برنجی که از پاکستان یا هند وارد میشه خیلی ارزونتره قشر کم درآمد جامعه میتونه بخره ولی برنج داخلی خیلی گرونه. بنظر من تولیدات داخلی نسبت به وارداتی خیلی گرونترند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۳ ۱۰ دی ۱۳۹۸
من نميدونم وقتي با آب يه كيلو برنج ميشه ده كيلو گندم يا لوبيا يا ذرت توليد كرد چرا بايد برنج بكاريم ؟
Iran (Islamic Republic of)
امید بوشهری
۰۲:۵۱ ۱۰ دی ۱۳۹۸
بابا به کی بگیم ما زورمون نمیرسه برنج ایرانی بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۱۰ دی ۱۳۹۸
آقا خداوکیلی شما که اینقدر میگید تولید داخل ، حالا ما اگه بخوایم برنج داخلی بخریم ۱۰ کیلوش حداقل ۲ برابر برنج هندیه خداییش یه کارگر با این اوضاع کار و تورم چجوری میتونه برنج ایرانی بخره ، یه زمانی ما خودمون غیر برنج ایرانی برنج دیگه مصرف نمیکردیم ولی حالا چاره ای نداریم همینم خدا رو شاکریم که هست
ان شاءالله خدا کمک همه گرفتارا و مشکل دارا بکنه و حاجت حاجتمندان هم حاجت روا بشه
الله عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۵۱ ۱۰ دی ۱۳۹۸
الان دلالها و محتکران قیمت برنج داخلی رو جوری بردن بالا که فقط اختلاسگران و مفسدان و دزدان بیت المال ایرانی میخورد دلال ،دلال ودلال پدر مسکن خودرو و برنج و کل کالاها رو دلال دراورده و مجلس هم هیچ قانونی برای دلالی مسکن و برنج و دیگر اقلام تصویب نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۰۰:۲۳ ۱۰ دی ۱۳۹۸
تورو خدا بگذارید وارد بشه قیمت برنج داخلی خیلی بالاست وسع مردم نمیرسه برنج داخلی بخرند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۱۰ دی ۱۳۹۸
ما هم دوست داریم برنج درجه یک ایرانی بخوریم ولی زورمون نمیرسه برنج کیلویی ۲۴ هزارتومنی بخریم لطفا این برنج درجه ۳ هندی رو از سفره مردم قطع نکنید الانشم به اندازه کافی گرون شده
آخرین اخبار