یک گونه پرنده جدید با نام «هوبره» در لرستان ثبت شد

معاون اداره کل حفاظت از محیط زیست لرستان از ثبت و مشاهده یک گونه پرنده جدید با نام «هوبره» در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، نبی الله قائد رحمتی معاون اداره کل حفاظت  محیط زیست لرستان در گفتگو با رسانه‌ها، گفت: با ثبت و مشاهده یک گونه پرنده جدید با نام «هوبره»، تعداد پرنده‌های مشاهده شده در استان به ۲۴۰ گونه رسید.

رحمتی اظهار داشت: تعداد یک قطعه «هوبره» با نام علمی Chlamydotis macqueenii در روستای «درمیان» واقع در حاشیه تالاب «تنوردر»، توسط آقایان ذلقی و روشنی از کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دورود، برای نخستین بار در استان لرستان مشاهده و گزارش شد.

او گفت: این پرنده در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده حساس و آسیب‌پذیر قرار دارد و در ضمیمه یک کنوانسیون منع تجارت بین المللی گونه‌های در معرض انقراض (CITES) قرار دارد و تجارت آن به هر نحو، غیرقانونی است.

معاون اداره کل حفاظت از محیط زیست لرستان در مورد مشخصات «هوبره» که در ایران جز پرندگان در معرض خطر انقراض قرار دارد، اظهار داشت: این پرنده از راسته «درناسانان» است که پرندگانی «خشکزی» با جثه متوسط تا بسیار بزرگ‌اند و پا‌ها و گردن بلند و منقار قوی و کوتاه دارند؛ طول بدنش از نوک منقار تا انتهای دم، بین ۵۵ تا ۶۵ سانتی‌متر و فاصله و گستردگی بال‌ها ۱۳۵ تا ۱۷۰ سانتیمتر است.

رحمتی گفت: امسال چهار گونه پرنده شامل پرنده «دودوک» در رومشکان، خروس «کولی سینه سیاه» در تالاب «گوری بلمک» پلدختر، «تلیله بلوطی» در تالاب «خروسان» ازنا و «هوبره» در حوالی تالاب «تنوردر» دورود برای اولین بار در استان مشاهده و ثبت شده است که با اضافه شدن این گونه‌ها به پرندگان استان تعداد پرندگان مشاهده و ثبت شده در استان به ۲۴۰ گونه می‌رسد.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.