دیاکو حسینی رئیس مرکز مطالعات جهانی شدن مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری در گفتوگو با حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ابعاد مختلف پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF اظهار کرد: تصمیم در این مورد برای ما هم ابعاد مثبت و هم منفی دارد.
او افزود: کسی نمیتواند ادعا کند که پیوستن ایران بهFATF و تصویب آن در مجمع تشخیص مصلت نظام هیچ مشکلی برای ما ایجاد نخواهد کرد و در مقابل نمیتوان اینگونه استدلال کرد که نپیوستن به FATF برای ما خوب است.
حسینی تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که باید از میان بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم، بنابراین برای تشخیص این موضوع باید آینده کشور را مد نظر قرار دهیم، مصلحت را بسنجیم و باید بررسی کنیم که با تصویب لوایح مرتبط با FATF، وضعیت ایران در بلند مدت و در جامع بینالمللی بهتر یا بدتر خواهد شد.
رئیس مرکز مطالعات جهانی شدن مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری اظهار کرد: برخی معتقدند که عضویت در FATF با وجود همه هزینهها و دشواریهایی میتواند به همراه داشته باشد، به نفع ایران است، زیرا با این اقدام میتواند تبلیغات ضد ایرانی را از بین ببرد، اما اولین قدم برای شکستن تحریمها این است که چنین تصویر سازیهایی را بر هم بزنیم و نشان دهیم ایران یک عضو عادی جامعه بینالمللی و راغب به همکاری بوده و میخواهد جزئی از تبادلات جهانی باشد که آمریکا ما را از آن محروم کرده است.
او در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که ایران پس از تصویب این لوایح از لیست کشورهای غیر همکار خارج شود، اظهار کرد: این یک روند طولانی مدت است، ما نباید این تصور را داشته باشیم که به محض تصویب این لوایح، تمام مشکلاتمان در رابطه با تبادلات بین المللی حل شود. این یک گام در یک روند طولانی مدت است که ما باید آن را ادامه دهیم.
حسینی تاکید کرد: البته اگر ایران وارد لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی شود، امکان تبادل مالی با متحدان خود را از جمله چین و روسیه را از دست میدهد، در این صورت، آثار این اتفاق بسیار بدتر از این است که بعد از تصویب این لوایح، دور زدن تحریمها برای دشوار شود، قبول دارم که این انتخاب، یک تصمیم بد است، اما نپیوستن به FATF انتخابی بدتر است.
حسینی ادامه داد: بهتر است که ما این ریسک را بپذیریم و تلاش کنیم مهارتهای خود را برای زندگی و تبادلات مالی یا پیگری منافع ملی، از طریق دور زدن تحریمها و یا سایر موضوعات افزایش دهیم و خود را برای پیگری این منافع در شرایط پیچیدهتر عادت دهیم.
او در واکنش به اظهارات سال گذشته رئیس گروه ویژه اقدام مالی در کنگره آمریکا که گفته بود با وادار کردن ایران به پیروی از FATF مانع از دور زدن تحریم توسط آنها میشویم، گفت: چه تضمینی وجود دارد که به این ادعا و شعار عمل شود؟ نکته این جاست که اگر ما این اقدام را انجام ندهیم، نیاز نیست آمریکا دست به کار شود و از دور زدن تحریمها جلوگیری کند، چون در این صورت دیگر کسی با ما مبادله نخواهد کرد.
رئیس مرکز مطالعات جهانی شدن مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری اظهار کرد: آمریکا روسیه را هم تحریم کرده، اما در حال حاضر روسیه مشغول بررسی راههایی است که اثر این تحریمها را کم کند. این بازی جدیدی که در حوزه مالی جهانی شکل گرفته، برای همه کشورها صادق است، در واقع روسیه و چین هم تحریم هستند و درحالی که عضوی از FATF اند، اما به دنبال راههایی برای دور زدن این تحریمها هستند.
حسینی در واکنش به اظهارات برخی کارشناسان مبنی بر اینکه چرا ما باید از سازمانی پیروی کنیم که به شعارش پایبند نیست، گفت :بگذارید یک بار دیگر منشور سازمان ملل را بخوانیم. امروز کشورهای مختلف چه قدر به منشور سازمان ملل متحد پایبند هستند؟ برخی کشورها با تجاوز و دخالت در سایر کشورها عملا به این منشور پایبند نیستند. آیا این ایجاب میکند که ما باید از سازمان ملل خارج شویم؟ این قاعده برای FATF و ساز و کارهای مالی بین المللی صادق است. این بخشی از نرمهای جهانی است. این نرمها اغلب مواقع اجرا نمیشوند، اما کشوری که از سازمان ملل بیرون میآید و یا نمیخواهد به آن بپیوندد، چنان تحت فشار و انزوا قرار میگیرد که نمیتواند اداره امور طبیعی خود را انجام دهد در نتیجه کشورها ترجیح میدهند در این ساز و کارها باشند، ولی در عین حال ممکن است به این نرمها پایبند نباشند.
او ادامه داد: برخی کشورها مثل چین ممکن است با سازمان ملل یا قوانین بانک جهانی و صندوق بین المللی پول موافق نباشند، اما با عضویت در این سازمانها به دنبال تبدیل خود به یک قدرت جهانی هستند، لذا ما هم برای رسیدن به این مرحله باید این قواعد را بپذیریم.
انتهای پیام/