مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان گفت: ۲۱۳ روستا در پایین دست سد پیشین واقع در جنوب استان قرار دارند که در قالب سه مرحله «اضطراری، میان‌مدت و بلندمدت» آبرسانی می‌شوند.

آبرسانی از سد پیشین به ۲۱۳ روستای جنوب سیستان و بلوچستانبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،عبدالاحد ریکی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید از روند اجرای پروژه آبرسانی شیرگواز گفت: به همین منظور یک خط اضطرار اجرایی شده و خط دیگر برای آبرسانی به ۲۸ روستا در ۲ هفته آینده اجرایی می شود که با اتمام آن افزون بر ۷۰۰ خانوار از آب بهداشتی بهره‌مند خواهند شد.

او ادامه داد: به منظور آبرسانی به ۲۱۳ روستای زیرمجموعه سد پیشین ۲ قرارداد برای تاسیسات آن در حال اجراست، ۲ قرارداد نیز در روزهای اخیر امضا شده و ۲ قرارداد دیگر نیز تا پیش از پایان سال امضا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان افزود: همچنین قرارداد ۲۰۰ میلیارد تومانی با اعتبار فاینانسی پس از تفویض سازمان برنامه و بودجه امضا خواهد شد که از بزرگ‌ترین طرح‌های حوزه آب روستایی کشور محسوب می‌شود.

ریکی در ارتباط با ترمیم خط آبرسانی شیرگواز گفت: این خط در سال ۷۷ بهره‌برداری شده که امسال با تامین اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی تعمیرات آن انجام خواهد شد.

سد پیشین در اوایل مرداد سرریز شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان اوایل مرداد امسال از سرریز شدن سد پیشین براثر بارندگی های مونسون خبر داده بود.

اتابک جعفری اظهار داشت: سد پیشین واقع در شهرستان سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان در پی خشکسالی و کاهش شدید بارندگی ها چندسالی خشک شده بود.

او گفت: این سد با ظرفیت ۱۷۵ میلیون متر مکعب آب با هدف جمع آوری آب باران های فصلی، جلوگیری از روان شدن سیلاب ها و کمک به احیای زمین های کشاورزی منطقه باهوکلات دشتیاری ساخته شده است.

 سد پیشین در زمان پرآبی تامین کننده آب کشاورزی حدود ۶ هزار هکتار زمین های زراعی و باغی منطقه باهوکلات و گرمبیت چابهار بوده و علاوه بر آن آب آشامیدنی و مصرفی مردم روستاهای پایین دست این سد را نیز تامین می کند.

این سد از نوع خاکی با هسته رسی، طول تاج ۴۰۰ متر، ارتفاع از پی ۶۳ متر، ارتفاع از بستر ۶۲ متر و حجم مفید و قابل بهره برداری آن ۱۶۷ میلیون مترمکعب است.

سد پیشین در سال ۱۳۷۲ به اتمام رسید و مورد بهره برداری قرار گرفت.

این سد واقع در ۵۴۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان نقش مهمی در اشتغال و تولید انواع محصولات کشاورزی اراضی پایین دست دارد.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار