به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تنها با یک جستجوی ساده «روستای وامنان» به نام حجت الاسلام «محمد احمدی»، یک روحانی که اقتصاد روستای وامنان آزادشهر را متحول کرد و ایدههای این روحانی که تبدیل به یک صنعت روستایی شده به چشم میخورد.
وقتی وارد روستا میشویم در ورودی این روستا تابلوی «به روستای اقتصاد مقاومتی خوش آمدید» نظر شما را جلب میکند و وقتی با مردم این روستا در خصوص این تابلو گفتگو میکنیم همه از حجت الاسلام احمدی با شما سخن میگویند.
سراغ این روحانی رفتیم تا ببینیم با چه ایدئولوژی و ابزاری توانسته یک روستای مرزی را به آنچنان رونق اقتصادی برساند که بالغ بر ۱۰۰ خانوار کوچ معکوس در آن اتفاق بیفتد و امروز مردم این روستا علاوه بر تولید زعفران به تولید گیاهان داوریی و اسانسها و عرقیجات مشغول شوند.
در حال حاضر وضعیت وامنان در کشت زعفران، گیاهان دارویی و اسانس گیری چگونه است؟
اقتصاد مقاومتی، راهکاری است که از سوی مقام معظم رهبری برای سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی ایران مطرح شد و خدا را شاکر هستم که توانستم در روستای وامنان در این مسیر گام برداریم.
کشت زعفران در این روستا قدمت ۲۶ ساله دارد، چند سالی است که موضوع کشت گل آویشن و گل محمدی و ... و اسانس گیری از آنها مطرح شده و عرقیجات برخی گلهای دارویی نیز آغاز کردیم.
باید به سمت صنعتی کردن این اقدامات پیش برویم، در حال حاضر این کار به صورت سنتی انجام میشود، با استقبال مردم از تعاونی روستا مردم صلاح را در این دیدند که محور فعالیتها از طریق این تعاونی دنبال شود.
در بحث زعفران نیز مردم در حال توسعه کشت آن هستند و امیدواریم کار کیفیتر شود تا با قیمت مناسبت تری در بازار به فروش برسد.
شما روحانی مسقر در مسجد وامنان بودید، نقش مسجد در رونق اقتصادی وامنان چه بود؟
مساجد کانون حل مشکلات به شمار میرود و این غلط است که بپنداریم که تنها مسجد برای اقامه نماز و عبادت کردن تعریف شده و علاوه بر نمازگزاری در مساجد باید فعالیتهای اعتقادی و اجتماعی و توجه به مشغله فکری مردم در نظر گرفته شود.
چندین سال است که به صورت مستمر در بین اهالی روستای وامنان هستم، محور اصلی فعالیت روستا مسجد بود و در مسجد مردم جمع میشدند و در خصوص مشکلات و مسائل مختلف گفتگو میکردند.
از تریبون مسجد خیلی از مسائل مختلف مطرح میشود و مردم نظرات و پیشنهاداتی را ارائه میکنند و با خرد جمعی راهکارهایی نیز بدست میآید.
نخستین بار چه زمانی مسئله کشت زعفران در وامنان را مطرح کردید؟
نخستین باری که موضوع کشت زعفران را در روستای وامنان مطرح کردم از همین تریبون مسجد در ماه رمضان و حدود ۲۰ سال پیش بود.
مردم این منطقه اکثرا خرد مالک هستند، آن زمان بیان کردم که اگر زعفران کشت کنید ضرر نمیکنید و گفتم کوچهایی که از این روستا برای اشتغال به شهرهای دیگر اتفاق میافتد آینده روستا را به خطر میاندازد و کهنسالانی که در روستا باقی میمانند، نمیتوانند امرار معاش با این زمینهای کوچک داشته باشند و سرانجام سربار فرزندان خود در شهرها خواهند شد.
مردم روستا از این پیشنهاد استقبال کردند و این مهم منجر به آن شد که کوچ معکوس در این روستا رقم بخورد و تا کنون به جز افرادی که به صورت فصلی برای کشاورزی به وامنان میآیند ۱۰۷ خانوار به روستا برگشتند و بازگشت این افراد را به واسطه ائمه اطهار (علیهم السلام) و فعالیتهای مسجدی میبینیم.
در وامنان اقتصاد چگونه به مسائل فرهنگی و مذهبی گره خورد؟
دین ما دین جامعه است و برخی بیان میکنند که دین، کارآمدی ندارد و این در حالی است که دین جای خالی نگذاشته و در همه حوزهها حرفی برای گفتن دارد و هر آنچه شما به ذهن بیاورید آیات و روایاتی در خصوص آن داریم.
اگر مجری خوبی برای مسائل دینی و اعتقادی نیستیم، نمیتوانیم ضعف خود را به گردن دین بیاندازیم و باید در صدد جبران این نقاط ضعف باشیم تا مردم نسبت به دین مبین اسلام خوش بین شوند.
اگر مردم مشکلات معیشتی و اقتصادی داشته باشند شاهد دین گریزی خواهیم بود و فرار از دین اتفاق میافتد و لذا در وامنان کاری کردیم که اقتصاد و فرهنگ را در موازات هم ارتقاء دهیم و درصدد بودیم که به گونهای نشود که اقتصاد رشد کند، ولی مردم از مسائل فرهنگی دور بمانند.
در فعالیتهای مسجدی هر شب دقایقی به تفسیر قرآن میپردازیم و به مسائل احکام و مردم پاسخ میدهیم و اقشار مختلف از جمله جوانان و نوجوانان نیز از فعالیتهای مسجدی استقبال میکنند.
در بسیاری از نقاط که سطح اقتصادی ارتقاء پیدا میکند سطح فعالیتهای فرهنگی کاهش مییابد گره کار کجاست؟
ایرادی که مشاهد میکنیم که در فعالیتهای اقتصادی کارهای فرهنگی کنار گذاشته میشود و باید بدانیم زمانی اقتصاد به شکوفایی میرسد که فرهنگ نیز در کنار آن مورد توجه قرار گیرد، در روستای وامنان بدون اتکاء و پشتیبانی دولت کارهای بزرگی انجام شده مثل تعاونی، صندوق قرض الحسنه و ساخت حسینیه و در کنار این فعالیتهای عمرانی کمتر روزی است که به مسائل فرهنگی نپردازیم.
در حسینیه این روستا که در چند طبقه ساخته شده بخشهای مختلف برای اقشار مختلف از جمله کتابخانه، استخر توپ، سالن برای بازی بچهها و... دارد و ساخت سالن ورزشی را با پشتیبانی مردم روستا دنبال میکنیم.
پای کار آوردن جوانان و نوجوانان به مسجد کار سختی است، ولی در وامنان این نوجوانان و جوانان هستند که از فعالیتهای مسجد استقبال میکنند و این مهم محقق نشد مگر آنکه ما اقتصاد و فرهنگ را با هم دیدیم.
در سطح مسجد کانون نداریم، اما فعالیتهای ما به شکل کانونی دنبال میشود و مهد قرآن و کتابخانه پویا و فعالی در روستا داریم.
اقدامات روحانی مستقر در وامنان و الگوی اقتصادی این روستا چه تاثیری به روستاها و شهرهای دیگر داشته است؟
بله، در روستاهای همجوار و هم فراتر از آن تاثیر خود را گذاشته است و از جای جای کشور در روستای وامنان بازدید کننده داریم و برخی از روحانیون نیز به شکل انفرادی و یا به شکل گروهی تشریف میآورند و راهکارها و برنامهها را در اختیار آنها قرار میدهیم.
فرهنگ اشتغال نیز بسیار حائز اهمیت است، جوانان زیادی داریم که مدرک تحصیلی دارند، ولی حاضر به کار نیستند.
باید دست به دست هم بدهیم تا گرههای مشکلات باز شود، دست روی دست گذاشتند چاره حل مشکل بیکاری نیست، کشت زعفران از زمینی به مساحت ۵۰ متر از سال ۷۲ را در این روستا آغاز کردیم و اگر شکستی هم در این کار میخوردیم کوچک بود، اما خدا هم کمک کرد و در این منطقه در حال حاضر ۴۰۰ هکتار زعفران و ۳۰ تا ۴۰ هکتار گل محمدی و گل گاوزبان و ... کشت میشود و مردم به کشاورزی و این الگوهای کشت امیدوار شدند.
از اول طلبگی کار میکنم و گاهی این کارها طاقت فرسا است و به جوانان و نوجوانان نیز این مهم را توصیه کردم که در کنار تحصیل در اوقات فراغت به فکر کار باشند و حتی برای کارهای سخت و طاقت فرسا آمادگی داشته باشند.
جوانان وامنان را اینگونه تشویق کردیم و برخی از این جوانان حتی وقتی به دانشگاه میرفتند کار کردند و با دسترنج خود تحصیل را ادامه دادند و برخی از این جوانان با درجات علمی که بدست آوردند شاغل شدند.
در داخل روستای وامنان فرد بیکاری نداریم، در ایام برداشت زعفران ۶۰ هزار نفر به کار گرفته میشوند و وقتی مسئولان به این روستا مراجعه میکنند تنها روستایی هستیم که بیان میکنیم دغدغه نیروی کار را داریم.
در فصل زمستان با بیکاری فصلی روبه رو هستیم و برنامه ریزی شده که با مشاغل خانگی، صنایع دستی، خیاطی و پرورش قارچ این بیکاری فصلی نیز وجود نداشته باشد.
از شکستها و پیروزیها در رونق اقتصاد روستا برایمان بگویید؟
به جرات بیان کنیم که در تمام امور شاید زمان بر بوده، ولی موفقیت داشتیم و علت آن کار فرهنگی است که سالیان سال با این خانوادهها و بچهها انجام شده است.
فعالیتهایی را هم که در سطح روستا آغاز کردیم با مطالعه و برنامه ریزی بود، برای کشت گل گاوزبان و محمدی سفرهای مختلفی به رودسر گیلان و کاشان و ... داشتیم و برای صنایع عرقیجات و گل محمدی و کشت نهال آن تحقیقات زیادی انجام شد و پس از این تحقیقات چنین اقداماتی را در سطح روستا دنبال کردیم.
آیا تحریمها بر فعالیت روستای وامان تاثیرگذار بوده است؟
به شکل جزئی بله، ولی به طور کلی تاثیر چندانی نداشت، بیشتر تاثیر تحریمها به موضوع قیمتها و فراز و نشیبهای آن بود و، چون که زعفران یک گیاه خشکبار محسوب میشود، میتوانستیم در ماههای آینده نیز آن را به فروش برسانیم.
چه آروزیی دارید؟
آروزی کلی من برای موفقیت اسلام و مسلمین است، کسانی به دنبال آن هستند که اقتصاد مملکت را با فشارهایی که در داخل و خارج وارد میشود نابود کنند و امیدواریم بتوانیم با اقدامات و راهکارهایی که ارائه میکنیم بخشی از مشکل معیشت و فرهنگ در کشور کاهش یابد.
اقتصاد مقاومتی، راهکاری است که از سوی مقام معظم رهبری برای سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی ایران مخصوصا با تحریم اقتصادی در سالهای اخیر مطرح شده و به نظر میرسد که توجه به روستا نقش محوری را میتواند در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد.
اقتصاد روستا به تمامی فعالیتهای فردی و اجتماعی که در محیط روستا به منظور گذران زندگی و تامین رفاه مادی روستائیان به وقوع میپیوندد مربوط است و برای اینکه بتوانیم اقتصاد روستا را رونق دهیم همزمان با آن باید به موضوع فرهنگ سازی نیز اهتمام شود.
در این مصاحبه سعی شد که شما را با روستایی آشنا کنیم که یک روحانی مبلغ در آن توانسته اقتصاد را با فرهنگ مردم گره بزند و منجر به توسعه آن شود.
منبع: شبستان
انتهای پیام/