به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز قبل، یکی از مخاطبان تماس گرفت و میگفت که کمبود بنزین و کاتالیستهای مورد نیاز در پالایشگاه در نتیجه تحریم باعث شده که هوای تهران تا این اندازه آلوده باشد. او میگفت که بوی بنزین پتروشیمیها را دوباره در هوا حس میکند.
البته فقط مردم نیستند. یکی از نمایندگان مجلس هم هفته گذشته در گفتوگو با یکی از رسانههای معتبر داخلی گفته بود «بخشی از آلودگی هوای تهران و کلانشهرها ناشی از عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی در پالایشگاههای کشور است.» علی بختیار سؤالی در مورد این مسأله از وزیر نفت مطرح کرده که از سوی هیأت رئیسه به کمیسیون انرژی ارجاع شده است تا این هفته در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس قرار بگیرد.
بیشتربخوانید: تعیین تکلیف سهمیه بنزین تاکسیهای اینترنتی
اما آیا واقعاً بنزینی که در کلانشهرها توزیع میشود، آلوده است و عامل اصلی هوایی است که در آن تنفس سخت شده است؟
بیش از 40 روز در سالجاری هوای تهران آلوده بوده و هر بار هم انگشتهای اتهام به سمت بنزین نشانه گرفته شده است.
متولیان توزیع بنزین استاندارد در کشور میگویند که «به هیچ عنوان بنزین با استاندارد پایینتر از یورو 4 در کلانشهرهای کشور توزیع نمیشود.»
در این خصوص، مدیر تأمین و توزیع شرکت پخش در گفتوگو با خبرنگار ما ادامه میدهد: «برمبنای تکالیفی که هیأت دولت به عهده وزارت نفت گذاشته است در 8 کلانشهر تهران، اصفهان، اراک، مشهد، شیراز، تبریز، کرج و اهواز تمام بنزین توزیعی از نوع یورو 4 و سوپر است. حتی در حاشیه این کلانشهرها هم بنزین توزیعی را تاجای امکان یورو 4 در نظر گرفتهایم. نظیر رودهن و بومهن در استان تهران. این بنزین از مؤلفههای قابل قبول محیط زیستی تبعیت میکند و ادعای پیدایش آلودگی هوا در نتیجه بنزین آلوده کذب است.»
کرامت ویس کرمی، با اشاره به اینکه علاوه بر بنزین، نفت گاز (گازوئیل) نیز از نوع یورو 4 است، اظهار میکند: «نه تنها در کلانشهرها بلکه در کل این 8 استان در حال توزیع نفت گاز یورو 4 هستیم.»
اگرچه برای بنزین سوپر تقاضا نسبت به قبل از سهمیهبندی بنزین کاهش پیدا کرده اما همچنان عرضه آن در شهرهایی نظیر تهران ادامه دارد.
در این رابطه، مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی میگوید: «پیش از افزایش قیمت بنزین سوپر تقاضا برای این سوخت در تهران 1.5 میلیون لیتر در روز بود. اما الآن به 350 هزار تا 400 هزار لیتر رسیده است. با این حال اگر تقاضا بیشتر نیز باشد، بازهم پاسخگوی این نیاز خواهیم بود.»
مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اخباری مبنی بر توزیع ریفورمیت پتروشیمیها بهعنوان بنزین را به جد تکذیب میکند و میگوید: «حتی یک لیتر از ریفورمیت تولیدی پتروشیمیها در کشور توزیع نمیشود و تمام بنزین توزیعی کشور از 10 پالایشگاه اصلی تأمین میشود.»
ویس کرمی توضیح میدهد: «بنزین توزیعی در کشور مطابق با استانداردهای بینالمللی است. یعنی گوگرد زیر 50 پیپیام، بنزین زیر یک درصد، ترکیبات آروماتیک زیر 30 درصد و الفین زیر 18 درصد. اکتان بنزین یورو 4 بالاتر از 91 است و بنزین توزیعی در سایر شهرها هم با همین مشخصات اما عدد اکتان کمتری است. عدد اکتان بنزین در سایر شهرها حدود 87 درصد است. اما عدد اکتان مؤلفه زیست محیطی نیست و فقط روی مسائلی نظیر استهلاک موتور اثر دارد.»
او ادامه میدهد: «تأکید میکنم که اکتان روی کیفیت سوخت اثری ندارد و به همین خاطر هم در پایشها مطابق با استانداردها لحاظ نمیشود. لذا مردم نباید اکتان بنزین را مؤلفه زیست محیطی بدانند.»
به گفته این مقام مسئول «روزانه بیش از 30 میلیون لیتر بنزین
یورو 4 و سوپر در هزار باب جایگاه عرضه سوخت 8 کلانشهر کشور توزیع میشود. سهم تهران بیش از 11.5 میلیون لیتر در روز است و این بنزین با کیفیت قابل قبول محیط زیستی در حال عرضه است.»
مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ادامه میدهد: «روزانه 28 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 نیز در 1400 جایگاه 8 استان در حال عرضه است و در 163 باب جایگاههای مواصلاتی بر اساس قانون و 150 باب دیگر بنا به خواست دولت در حال توزیع نفت گاز یورو 4 هستیم تا کیفیت سوخت مصرفی کشور بهبود یابد.»
ویس کرمی میگوید که «تنها متولیان پایش کیفی بنزین میتوانند درباره کیفیت آن صحبت کنند و مطابق قانون شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد، تنها مسئولانی هستند که مستمراً بر کیفیت بنزین و نفت گاز توزیعی نظارت دارند.»
او تأکید میکند: «به صورت مستمر و شبانه روزی کیفیت را پایش میکنیم و به جرأت میتوان گفت که ادعای آلوده بودن بنزین توزیعی کذب است.»
در همین حال شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی روز گذشته درباره مؤلفههای بنزین با اشاره به برخی شایعات شفافسازی کرد و نوشت: بنزین تحویلی به مصرفکنندگان بویژه در کلانشهرها مطابق با استاندارد ملی و مطابق یورو ۴ است و انتشار مطالب بیپایه صرفاً به منظور تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی بیاساس در جامعه است.
هماکنون 91میلیون لیتر از 112میلیون لیتر ظرفیت بنزین تولیدی کشور که در پالایشگاههای ستاره خلیجفارس (45میلیون لیتر)، امام خمینی شازند (16میلیون لیتر)، اصفهان (12میلیون لیتر)، بندرعباس (6میلیون لیتر)، تبریز (3میلیون لیتر)، تهران (6میلیون لیتر) و لاوان (3میلیون لیتر) تولید میشود، عاری از گوگرد است.
79میلیون لیتر از کل بنزین تولیدی، یعنی حدود 70درصد به لحاظ تمام مؤلفههای زیست محیطی شامل گوگرد، بنزن، آروماتیک و الفین، دارای استاندارد یورو4 است.
در مورد نفتگاز نیز علاوه بر هشت کلانشهر که تهران را نیز شامل میشود، در 320جایگاه منتخب مواصلاتی کشور، نفتگاز یورو با گوگرد زیر 50پیپیام توزیع میشود که این تعداد جایگاه دو برابر تعهد قانونی وزارت نفت برای توزیع نفتگاز یورو است.
میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در بازه زمانی 24 آبان ماه تا 30 آذرماه به 5/75 میلیون لیتر رسیده که این مقدار با توجه بهمدت مشابه پارسال با 89میلیون و 800هزار لیتر، کاهش داشته است. با این حساب کمبود بنزینی در کشور وجود ندارد.
منبع: روزنامه ایران
انتهای پیام/