معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: بنا‌های با ارزش روستای تاریخی بنه وار لالی مرمت و احیا می‌شوند.

احمدرضا حسینی‎بروجنی معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: به منظور بررسی مشکلات و معضلات روستای واجد ارزش فرهنگی ـ تاریخی بُنه‎وار شهرستان لالی و ساماندهی، مرمت و احیای بافت روستایی، نشستی به این منظور در محل اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان برگزار شد.

او اظهار داشت: این جلسه با حضور عبدالله حسینی مدیرکل امور روستایی و شورا‌های استانداری خوزستان، گودرز تُرکی‎زاده فرماندار لالی، مهدی امرائی رئیس صندوق کارآفرینان امید خوزستان، سید حکمت‎اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، فرهاد قنواتی معاون کمیته امداد خوزستان و معاونان بنیاد مسکن، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان برپا شد.

حسینی بروجنی تصریح کرد: در این جلسه نحوه ساماندهی و احیای روستای واجد ارزش فرهنگی تاریخی "بُنه‎وار" در شهرستان لالی طی بررسی شد و ۶ مصوبه از سوی حاضران در نشست به تصویب رسید و مواردی از جمله روش تهیه ضوابط مربوط به ساماندهی و احیای روستا، مطرح و درخصوص آن‎ها بحث و تصمیم‎گیری شد.

این مقام مسئول با بیان این‎که نمایندگان میراث فرهنگی و بنیاد مسکن درخصوص نحوه اجرایی شدن ساماندهی و احیای روستا نظرات خود را ابراز کردند، ادامه داد: مقرر گردید کارگروه تخصصی درخصوص رفع خطر بنا‌های با ارزش روستا تشکیل و الگو‌های مرمتی درخصوص آن‎ها تهیه شود.

احمدرضا حسینی‎بروجنی با اشاره به مصوبات این نشست بیان کرد: مقرر شد پیگیری به منظور تأمین اعتبار برای بازنگری در طرح هادی از سوی بنیاد مسکن انجام شود و این نهاد به همراه میراث فرهنگی و بخشداری نیز کارگروهی به منظور تدوین ضوابط تشکیل دهند.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان اذعان داشت: همچنین بررسی نحوه بهسازی و مقاوم‎سازی ابنیه روستا به بنیاد مسکن استان سپرده شد و ارائه ضوابط راهکار‌های اجرائی به بنیاد مسکن نیز توسط موزه میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

او اظهار کرد: در این جلسه همچنین مصوب شد اداره‎کل امور روستایی استانداری خوزستان در کنار فرمانداری شهرستان لالی نسبت به تأمین اعتبار و پیگیری امور مربوط به تسهیلات و همچنین تأمین اعتبار طرح‎های مطالعاتی و اجرائی اقدامات مقتضی را ترتیب دهند.

حسینی بروجنی با اشاره به آخرین مصوبه این نشست نیز گفت: مقرر شد مطالعه و تقویت ظرفیت‎های روستا در راستای جذب روستائیان و ساکنان فعلی و تشویق روستائیان مهاجر به بازگشت به روستا نیز توسط فرمانداری، دهیاری و بخشداری لالی انجام شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.