در بازی‌های رکوردگیری وزنه برداری استان‌های کشور، مشکلات کمی و کیفی زیادی در آستانه رقابت‌های انتخابی کشور به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، رقابت‌های قهرمانی کشور وزنه برداری از ۱۷ تا ۲۰ دی در شهر اهواز برگزار می‌شود. بازی‌هایی که حکم انتخابی تیم ملی وزنه برداری را دارد و به همین منظور در هیئت‌های وزنه برداری سراسر کشور، رقابت‌هایی تحت عنوان انتخابی استان برگزار شده است. اما نکته حائز اهمیت در برگزاری این بازی ها، حضور کمرنگ وزنه برداران بوده تا جایی که در استانی مثل تهران، که پایتخت کشور نیز محسوب می‌شود، تنها ۴ وزنه بردار شرکت می‌کنند.

پایان یک رشته مدال آور؟ / وقتی وزنه‌برداری برای دریافت مدال نقره و برنز حضور ندارد

رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی کشور، در تمامی اوزان المپیکی و غیر المپیکی در اهواز برگزار می‌شود، اما در استانی مثل تهران هیچ وزنه برداری در دسته ۶۷، ۷۳، ۸۱، ۹۶ و ۱۰۹+ کیلوگرم وزنه نمی‌زند و در دسته‌های ۶۱ و ۱۰۲ کیلوگرم نیز، تنها یک نفر روی تخته رفت.


بیشتر بخوانید: تاریخ جدید مسابقات قهرمانی کشور وزنه‌برداری


از دیگر اتفاقات ناخوشایند در بازی‌های انتخابی استان تهران اوت کردن ۳ نفر از ۴ وزنه بردار در حرکت دوضرب بوده و تنها وزنه برداری که موفق به اوت نکردن وزنه هایش شده، ۱۵ کیلوگرم از رکورد ورودی بازی‌ها که توسط فدراسیون وزنه برداری تعیین می‌شود، کمتر وزنه زده است. موضوع زمانی باعث تاسف بیشتر در اهالی وزنه برداری می‌شود، که متوجه می‌شویم تعداد داوران از تعداد وزنه برداران در بازی‌های انتخابی استان تهران بیشتر بوده است.

 این موضوع تنها به استان تهران مربوط نمی‌شود و برگزاری مسابقات وزنه برداری انتخابی استان، بدون حضور چشمگیر ورزشکاران در دیگر استان‌های کشور همچون قم، گیلان و لرستان  نیز تکرار شده است. به عنوان مثال در استان قم، رقابت‌های انتخابی در برخی اوزان همچون دسته ۶۱، ۶۷، ۷۳، ۹۶ و ۱۰۲ کیلوگرم  به حدی بوده که با توجه به تعداد شرکت کنندگان، مدال برنز و حتی نقره به کسی اهدا نشده است.  

پایان یک رشته مدال آور؟ / وقتی وزنه‌برداری برای دریافت مدال نقره و برنز حضور ندارد

در رقابت‌های وزنه برداری استان قم، در دسته ۶۱ کیلوگرم  و در عین ناباوری تنها یک شرکت کننده روی تخته رفته و در پایان هم عنوان نخست را از آن خود کرده است. استقبال نکردن وزنه برداران از این رقابت‌ها زمانی بیشتر جلب توجه می‌کند، که متوجه می‌شویم، این اوزان المپیکی هستند.


 بیشتر بخوانید: واکنش سلیمی به اختلافات گذشته با رضازاده و باقری/ توضیحات بهداد درباره یک استوری جنجالی


برای پیگیری این موضوع با رضا خرم، سرپرست هیئت وزنه برداری استان تهران که پیکان انتقادات این روز‌ها به سمت او بوده است، گفت و گو کردیم.

خرم درباره نحوه شرکت کردن وزنه برداران تهرانی در مسابقات انتخابی استان، اظهار داشت: ابتدا به باشگاه‌های وزنه برداری استان تهران برای حضور در این بازی‌ها فراخوان دادیم. حتی اگر وزنه برداران رکورد‌های حداقلی را در این بازی‌ها به ثبت می‌رساندند خوب بود، اما باید توجه داشته باشیم که ورزش در تهران به رکود رسیده است و برای بازی‌های وزنه برداری انتخابی استان تهران تنها ۴ وزنه بردار حضور داشتند.

پایان یک رشته مدال آور؟ / وقتی وزنه‌برداری برای دریافت مدال نقره و برنز حضور ندارد

اگر نمی‌توانیم کاری کنیم، مسئولیت نپذیریم!

خرم درمورد ارتباط چنین موضوعی به کوتاهی از سوی فدراسیون وزنه برداری و یا اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، گفت: این موضوع به صورت مستقیم به هیئت‌های وزنه برداری مربوط می‌شود. در این وضعیت من سرپرست هیئت هستم، اما باید بدانم که اگر نمی‌توانم کاری انجام دهم، نباید مسئولیتی بپذیرم. اگر هم مسئولیت را می‌پذیرم، باید این مشکلات را برطرف کنم. اگر قرار است که هم رئیس باشم و هم چنین مواردی را به گردن فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان بیندازم، پس چرا رئیس شدم؟


بیشتر بخوانید: واکنش داوران بین المللی وزنه برداری به تصمیم جنجالی فدراسیون


اقبال عمومی به ورزش حرفه‌ای پایین آمده است

سرپرست هیئت وزنه برداری استان تهران، در خصوص تکرار چنین موضوعی در دیگر استان‌های کشور، بیان کرد: تعداد کم وزنه برداران در رقابت‌های انتخابی استان، فقط در تهران نبوده و در استان‌هایی مثل گیلان و برخی از هیئت‌های دیگر هم اتفاق افتاده است. اما موضوعی که من می‌خواهم به آن اشاره کنم، کمبود منابع مالی و پایین آمدن اقبال عمومی به ورزش حرفه‌ای است. نکته‌ای که جالب است و باید بدانید، وجود  ۳ هزار باشگاه بدنسازی در تهران است در حالی که تنها ۲ باشگاه وزنه برداری در تهران داریم.

پایان یک رشته مدال آور؟ / وقتی وزنه‌برداری برای دریافت مدال نقره و برنز حضور ندارد

او ادامه داد: وزنه برداری ورزشی درآمدزا نیست. من هم با فدراسیون وزنه برداری کار کردم و هم با اداره کل ورزش و جوانان. وقتی هم فدراسیون و هم اداره کل نمی‌توانند حقوق کارمندان خود را بپردازند، چگونه می‌توانند به تامین منابع مالی در همه رشته‌ها بپردازند.   

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار