حبیب الله طاهر خانی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار
راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن بسیار متفاوتتر از طرح مسکن مهر است، گفت: اراضی جدیدی برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن استفاده شده که بسیار متفاوتتر از طرح مسکن مهر است و نحوه اجرا و ساخت واحدهایی که برای این طرح استفاده میشود کاملا متفاوت از طرحهای مسکنی مانند مسکن مهر است.
او با بیان اینکه افرادی که در طرح اقدام ملی مسکن و در شهرهای جدید تهران ثبت نام کردهاند باید حداقل ۵ سال سابقه سکونت در تهران و یا شهرهای جدید را داشته باشند، افزود: سابقه سکونت و قرمز نبودن فرم "ج" آنها از جمله شروط مهم در طرح اقدام ملی مسکن است.
طاهرخانی اظهار کرد: به دلیل آنکه شهرهای جدید پاسخگوی نیاز کلانشهرها هستند بنابراین کسانی که در پردیس ثبت نام کردهاند باید از متقاضیانی باشند که در تهران سکونت دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی برای استان تهران حدود ۷۰ هزار ظرفیت ایجاد کردهایم که در مقایسه با سایر استانها بسیار بیشتر بوده است، افزود: در پالایش نهایی که انجام میشود بسیاری از ثبت نام کنندگان به دلیل نداشتن شرایط لازم حذف میشوند و همین موضوع باعث ایجاد ظرفیتهای جدیدی میشود.
او یادآور شد: به طور معمول برای تکمیل ظرفیت در این شهر فراخوانهای جدیدی داده میشود و البته برای این شهرها متقاضیان باید هر ۴ شرط اصلی را داشته باشند.
طاهرخانی ادامه داد: البته برای شهرهایی مانند پردیس و پرند از تمامی ظرفیتها استفاده شده و در مرحله دوم بعید است بتوانیم ظرفیتهای زیادی جهت ثبت نام متقاضیان ایجاد کنیم.
بیشتر بخوانید: افتتاح متروی هشتگرد تا چند روز آینده / ثبتنامکنندگان طرح ملی مسکن در صورت فروش امتیاز حذف میشوند
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در شهر پردیس تعداد بسیار زیادی از پروژههای مسکن مهر دچار معارضهای ملکی بوده است، گفت: در ماههای اخیر بخشی از این مشکلات معارضهای ملکی برطرف شده و بخش دیگر از پروژهها با مشکل کم کاری پیمانکاران رو به رو بودند که توانستیم این پیمانکاران را جا به جا کنیم.
او تصریح کرد: بسیاری از این واحدها و پروژهها در دستگاه قضائی پرونده دارند که سعی کردهایم روند اجرایی شدن این پروندهها را سرعت ببخشیم. واحدهایی که در شهر پردیس پرونده قضائی ندارند و یا فاقد معارضهای ملکی هستند به طور قطع پرونده آنها امسال بسته خواهد شد.
۲۵ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس به متقاضیان تحویل داده شد
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال بیش از ۲۵ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس به متقاضیان تحویل داده شده که عمده آنها با مشکلاتی از جمله پیمانکاران کم کار روبرو نبودهاند.
او یادآور شد: بخش عمدهای از مشکلات پروندههای قضائی و یا پیمانکاران کم کار خلاء ید شده و یا آنها را برکنار کردهایم و هم اکنون سرعت ساخت و ساز و پیشرفتهای فیزیکی در پروژههای مسکن مهر پردیس دو چندان شده است.
طاهرخانی تاکید کرد: در شهر جدید پردیس اضافه ثبتنامی وجود نداشته و تمامی آنها با همکاری وزارت راه و شهرسازی در حال ساخت و ساز است و هم اکنون ۸۳ هزار واحد مسکن مهر در شهر پردیس وجود دارد که پرونده بخش عمدهای از آنها امسال بسته میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت راه اندازی مترو پردیس هم گفت: اعتبار ملی برای راه اندازی این پروژه تخصیص داده شده است و هم اکنون عملیات اجرایی و نقشههای آن تهیه و شده و هم اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم و ما امیدواریم امسال بتوانیم عملیات اجرایی آن را کلید بزنیم.
طاهر خانی درباره قطار برقی هشتگرد گفت: این خط مترو به طول ۲۵ کیلومتر احداث شده و با بهرهبرداری از این خط مترو روزانه ۲۵۰ هزار نفر جا به جا میشوند که نتیجه آن کاهش مصرف سوخت و ترافیک در آزادراه قزوین کرج و کرج تهران خواهد بود.
۱۶۳کیلومتر قطار برقی بین شهرهای جدید و شهرهای مادر احداث می شود
او با اشاره به اینکه پرونده بسیاری از واحدهای مسکن مهر در شهرهای مختلف تا سال ۹۹ بسته میشود، گفت: در صورتی که واحدی در شهرهای مختلف مشکل معارض نداشته باشد روند ساخت آنها به صورت عادی در حال اجرایی شدن است، اما اگر مشکل معارض ملکی داشته باشد روند آن در مقایسه با سایر پروژهها کمی کندتر بوده که با همکاری دادگستری و دادستانی تمامی مشکلات آنها را رفع کردهایم.
طاهرخانی اظهار کرد: ۸ هزار واحد مسکن مهر که عمده آنها در شهر پردیس بوده مشکل معارض داشته که خوشبختانه با همکاری دستگاه قضایی و دادستانی آنها را رفع کردهایم و هم اکنون روند اجرای پیشرفت پروژهها بسیار بهتر شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره مترو هشتگرد هم گفت: عملیات اجرایی آن و تست سرد و گرم این خط مترو انجام شده و این هفته با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری میرسد.
او توضیح داد: ۱۶۳ کیلومتر قطار برقی بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کار قرار گرفته و بخش دیزلی قطارهای حومهای توسط شرکت راه آهن انجام میشود و شرکت عمران شهرهای جدید متولی قطارهای برقی این بخش است و به طور معمول بهرهبرداری این قطارها توسط مترو کلانشهرها اجرایی میشود.
انتهای پیام/